در اعتراض به کشتار شيعيان نارداران صورت گرفت

تجمع هیئت‌های عزاداری تبریز مقابل کنسولگری جمهوری آذربایجان

تجمع هیئت‌های عزاداری تبریز مقابل کنسولگری  جمهوری آذربایجان

گروه گزارش:هیئت‌های عزاداری و دانشجویان تبریزی با تجمع اعتراضی مقابل کنسولگری جمهوری آذربایجان در خیابان ولی عصر(عج) تبریز به عزاداری برای رحلت نبی‌اکرم (ص) پرداختند.
به دنبال اتفاقات اخیر روز ۱۴ صفر در شهر نارداران جمهوری آذربایجان جمعی از هیئات حسینی، دانشجویان دانشگاه‌های استان، طلاب و مردم تبریز تجمع اعتراضی را در سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن(ع) مقابل کنسولگری جمهوری آذربایجان در خیابان ولیعصر تبریز برگزار کردند.
*آذربایجان میلتی قبول اتمز ذیلتی
در واقع تبریزی‌ها برای همدردی و در پی محدودیت‌های ایجاد شده برای شیعیان توسط حکومت آذربایجان و کشتار عزاداران حسینی در نارداران، مراسم ۲۸ صفر را در این منطقه برگزار کردند.
این تجمع با اقامه نماز ظهر و عصر در مقابل کنسولگری جمهوی آذربایجان‌ آغاز شد و بعد از عزاداران تبریزی به عزاداری پرداختند.در این تجمع و عزاداران با سر دادن شعار »آذربایجان میلتی قبول اتمز ذیلتی«، »یل یاتار طوفان یاتار یاتماز حسینین پرچمی«،»آذربایجان جانباز خامنه‌ای دن آیرلماز«، »آذربایجان جانباز نارداراننان آیرلماز« و »حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست« سر داده و خواستار توقف برخورد با شیعیان نارداران و مسلمانان این کشور شدند و انزجار خود را از کشتار مسلمانان اعلام کردند.
*بستن چفیه سیاه رنگ بر سر در کنسولگری آذربایجان
این مراسم عزاداری آمیخته با اعتراض با حاشیه‌های زیبایی همراه بود مثل آنجا که عباس دانش‌آموز جانباز ۷۰ درصد تبریزی در پایان عزاداری زنگ کنسولگری جمهوری آذربایجان را زده تا نامه اعتراض آمیز عزاداران تبریزی را به کنسولگری تحویل دهد که کسی در را باز نکرد و وآن را لای در گذاشته و چفیه سیاه رنگ را بر سر در کنسولگری گره زد و بست که در این هنگام عزاداران تبریزی شعار مرگ بر آمریکا و مرگ اسرائیل سر دادند و به الهام علی‌اف اعلام کردند »از آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تو پشتیبان حاصل نمی‌شود« و بیا از مردم خودت و شیعیان آذربایجان حمایت کن.
*ای حسین قربانلاری بیزدن سلام اولسون سیزه… نارداران اصلانلاری بیزدن سلام اولسون سیزه
در ادامه عزاداران تبریزی شعار »ای حسین قربانلاری بیزدن سلام اولسون سیزه…نارداران اصلانلاری بیزدن سلام اولسون سیزه« و »مرحبا أینیزدن حریت لباسین سویمادز…جانیدن دویدوز ولی جانانیدن سیز دویمادز« سر دادند.
این تجمع با صدور بیانیه‌ای و با خواندن دعای فرج توسط تجمع‌کنندگان به پایان رسید. در این تجمع تعدادی از خواهران عزادار تبریزی حضور داشتند.تجمع عزاداران تبریزی و دانشجویان تبریزی بدون هیچ‌گونه مسائل حاشیه‌ای و در آرامش کامل برگزار شد.
*در این تجمع حضور نیروهای انتظامی امنیت مردم و کنسولگری را در محل گسترده بودند.
فیلمبرداری کارمندان کنسولگری جمهوری آذربایجان تعدادی از کارمندان کنسولگری جمهوری آذربایجان از پنجره‌های مختلف این مکان با موبایل‌های خود مشغول فیلمبرداری بودند.در این تجمع عکس و برنرهایی از تجمع‌کنندگان تبریزی به همراه علم‌های سیاه رنگ حسینی دیده می‌شود.
قصبه نارداران در ۲۵ کیلومتری شهر باکو مرکز جمهوری شیعه‌نشین آذربایجان قرار دارد و مدفن بی بی رحیمه (س) خواهر امام رضا علیه السلام است.
*قرائت بیانیه انتقادی به دولت آذربایجان
عزاداران و دانشجویان تبریزی در پایان در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از اقدامات اخیر دولت جمهوری آذربایجان در از بین بردن مظاهر اسلامی و ایجاد خفگان بر جامعه شیعی که بیش از ۸۵ درصد جمهوری آذربایجان را تشکیل می‌دهند، از دولت باکو خواستند ضمن پایان دادن به این اقدامات خصمانه، ضد اسلامی و مغایر با حقوق بشر زندانیان بی‌گناه دربند که با توطئه رژیم صهیونیستی دستگیر شده‌اند را آزاد کرده و به جای همکاری با رژیم جعلی و منحوس اسرائیل به فکر آزادی قره‌باغ باشد.در ادامه این بیانیه آمده است: عوامل وهابی و سلفی و اسرائیل به وزارت کشور آذربایجان نفوذ کرده و مسبب کشتار مظلومان نارداران شده‌اند.این بیانیه آمده است: جریانی مشکوک خارج از نیروهای امنیتی آذربایجان در این فاجعه نقش داشته‌اند.
این بیانیه می‌افزاید: از دولت و مجلس شورای اسلامی خواستاریم تا با اقدامات قانونی و دیپلماتیک، فشار را از شیعیان آذربایجان کم کند.لازم به ذکر است که جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در بیانیه‌ای شهادت مردم شیعه نارداران توسط دولت آذربایجان را محکوم کرده و خواستار رسیدگی مجامع حقوق بشری به این موضوع شدند.
به گزارش فارس در این بیانیه نمایندگان استان‌های آذری نشین کشور با محکوم کردن این اقدام ناشایست دولت آذربایجان از تمام نهادهای حقوق بشر جهانی خواستار رسیدگی به رفتار دولت درخصوص تضییع حقوق مردم و به شهادت رساندن مومنین شدند و خواستار اعزام هیئت حقیقت‌یاب به منطقه از سوی سازمان ملل و تهیه گزارش از عملکرد ددمنشانه دولت باکو در سرکوب شیعیان در نارداران شدند.شاعران و نویسندگان آذربایجان نیز، ضمن تقبیح شدید اقدامات دولت باکو در یورش خونین و خشن به شیعیان نارداران و جلوگیری از برپایی عزاداری حسینی، خواستار حمایت جدی دولت جمهوری اسلامی از شیعیان در هر نقطه از جهان شدند
درست ۱۴ روز پیش یعنی ۵ آذر مصادف با ۱۴ صفر بود که نیروهای پلیس امنیتی جمهوری آذربایجان مقارن با نماز ظهر در هجومی از پیش برنامه‌ریزی شده یکی از روحانیون سرشناس منطقه به نام حاج طالع باقرزاده را دستگیر کردند و در نتیجه این هجوم ۵ تن از اهالی با گلوله مستقیم ماموران کشته و ده‌ها تن مجروح شدند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۷:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


6 + = هفت