گزارش//

تجلیل از شعرا نویسندگان و اهل رسانه عرصه دفاع مقدس در ارومیه

تجلیل از شعرا نویسندگان و اهل رسانه عرصه دفاع مقدس در ارومیه

گروه گزارش: روز چهارشنبه سوم خرداد به مناسبت گرامیداشت سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر در سال ۱۳۶۱، همایش عصر شعری با تجلیل از شعرا، نویسندگان، پژوهشگران هنرمندان و اهل رسانه ارومیه در اداره کل حفظ آثار و نشر ارشهای دفاع مقدس استان آذربایجان_غربی با شرکت اهل شعر و ادب و هنر و رسانه و حضور برخی مسئولان برگزار شد.
*ادبیات پایداری و نقش اثرگذار آن در زمینه ‌سازی ‌های فرهنگی
دبیر همایش عصر شعر خرمشهر گفت: ادبیات و هنر پایداری چه در دوران هشت سال دفاع مقدس و چه امروز همواره نقش اثرگذاری در تغییر و تحول باورها و نیز زمینه ‌سازی ‌های فرهنگی و اجتماعی داشته است.
بر پایه همین گزارش مصطفی قلیزاده علیار در همایش عصر شعری که به مناسبت گرامی¬داشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار شد، اظهار داشت: دفاع مقدس تاثیر شگرفی در حماسی کردن زبان شعر و داستان داشت و شاعران و نویسندگان بزرگی در این عرصه شعر ظهور کردند.
وی با بیان اینکه پیروزیهای تاریخی رزمندگان اسلام از فتح خرمشهر و آزادسازی آن از اشغال دشمن بعثی عراق آغاز شد، افزود: فتح خرمشهر در تاریخ معاصر ایران و همچنین در عرصه ادبیات برای خود موضوعی امروز به برکت توجهی که مسئولان دارند، شاعران و نویسندگان جوان حماسه¬های دفاع مقدس را در قالب شعر نثر، فیلم و پژوهش جاودانه ساخته اند.
قلیزاده اظهار داشت: بعد از دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، ادبیات و هنر به شکل بارز متحول و مضمون های جدیدی به آن اضافه شد چه بسا امروزه این ادبیات در جهان اسلام جاری است.
دبیر همایش تصریح کرد: اینکه یک نویسنده و شاعر جوان متعهد ما که در دوران جنگ حضور نداشته و امروز قادر است آثار ارزشمندی را در این حوزه با رجوع به سرمایه‌های ارزشی و تاریخ شفاهی و مکتوب و مستندات دفاع مقدس خلق کند بزرگترین فخر ادبیات معاصر ایران است.
قلیزاده علیار با اشاره به اینکه ادبیات پایداری در تمام دنیا وجود دارد اما بعد از جنگ جهانی دوم منسجم تر و تاریخ محور شده است، اضافه کرد: در نتیجه دفاع مقدس ایران آثار شاعران لبریز از مفاهیم ارزشی و مضامینی مانند شهید و شهادت، حماسه عاشورا و مقوله انتظار فرج امام زمان (عج) شد که از جمله مختصات ویژه هنر و ادبیات پایداری ما محسوب می شوند.
وی سپس توضیح داد: شعر دفاع مقدس کاملا متاثر از جریان عاشورا بوده به طوری که بحث عاشورا با بینش جدید در ادبیات انقلاب مطرح و در شعر، نثر، رمان، فیلم، موسیقی و نقاشی تاثیر گذاشت و جلوه دیگری پیدا کرد.
مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان ادامه داد: مسئله انتظار نیز در دوران دفاع مقدس و ادامه آن تا امروز در موضوع مدافعان حرم در ادبیات و هنر پایداری همچنان جاری است.
وی خاطرنشان کرد: انتظار موعود آخرالزمان (عج) در تمام دوران اسلامی و حتی ادیان بوده اما در جمهوری اسلامی و در شعر و ادبیات فارسی و ترکی ما بحث انتظار فرج به برکت امام (ره) و شهیدان، شاخصه جدیدی پیدا کرد.
قلیزاده علیار اضافه کرد: امروز روحیه مقاومت هنرمندانه در ادبیات ما جاری است و به برکت هدایتهای مقام معظم رهبری چراغ اندیشه مقاومت در ادبیات روشن نگه داشته شده است.
در ادامه این مراسم شاعران پیشکسوت و جوان به قرائت آثار خود با موضوعات شهدای کربلا، انقلاب اسلامی و مدافع حرم پرداختند.
در پایان مراسم که به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی، ستاد کنگره بزرگداشت ۱۲ هزار شهید استان، سازمان بسیج هنرمندان، بسیج رسانه، فضای مجازی، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و صدا و سیمای استان برگزار شد، برای نخستین بار از ۵۵ نفر از نویسندگان، شعرا، هنرمندان، پژوهشگران و اهل رسانه ارومیه از سوی فرمانده سپاه شهداء آذربایجان غربی تجلیل به عمل آمد.
*بعضی از مدیران فرهنگی کم کارند
در بخشی از این برنامه، شاعر طنزپرداز ارومیه_ای سعید سلیمانپور نیز طی سخنانی کوتاه گفت: سپاس از سردار خرم که روحیه جهادی‌شان در کارهای فرهنگی هم نمود دارد و همیشه پشتیبان چنین برنامه‌های فرهنگی و ادبی و هنری هستند.
وی با انتقاد از کم‌کاری برخی مسئولان فرهنگی کشور که صرف‌نظر از کم‌کاری، به جای تلاش در راه اعتلای هنر متعهد و انقلابی و حمایت از آرمانهای انقلاب، گاه حتی کاملا معکوس عمل می‌کنند.
سلیمانپور افزود: خدا این مدیران فرهنگی را اگر قابل هدایتند، هدایت کند و اگر قابل هدایت نیستند لااقل عزل کند! اگر چه به نظرم خداوند متعال ترجیح بدهد که اینها را هدایت کند، چون عزل اینها و کندنشان از میز ریاست کار ساده‌ای نیست!
آنگاه سعید سلیمانپور به قرائت شعری طنزآمیز از خود تحت عنوان »سید قارداش« که در سال ۱۳۷۸ سروده بود، از روی همان کاغذ تایپ کهنه اش پرداخت. این ابیات از آن شعر طولانی است:سید قارداش اوره گیم ده غمیم وار /سینه م ده کربلا محرمیم وار
غمیم چوخدور آمما گلمیر دیلیمه/اونا گؤره قلم آلدیم الیمه
ایسته مه دیم چون اوره گین آجیسین/آپارمیشام سوزلریمین آجی سین سید قارداش گل سنه بیر سوز دئییم/قارداش واری کج اگله شیم دوز دئییم
گل بیر سؤزو مین بیر یئره یورمویاق/بؤهده سینه انگی میزی یورمویاق
نه زرینه آلداناق نه زورونا/سیاستین آتاسی نین گورونا
سیاستین یالان اولار قایداسی/یالان سوزون اینان یوخدور فایداسی
سیاست که بیرجور خیانت اولا/ایسته میریق عین دیانت اولا
بعضی گئدیر اهل سیاست اولور/سیاست دن قصدی ریاست اولور
اولور رئیس اؤز آتینی قووورو/وجدان تعهدی باشدان سووورو
تبلیغ ائیلیر ایری-بویری جیناحی/باخمیر نه دیر مملکتین صلاحی
هی سؤز دئییر اونو بونو قورورو/عمل آدی گلسه کؤک دن قورورو
موفته پولون دادی چیخسا داماغا/وجدان ایشی چکر یئرتیق یاماغا
*نباید از گنجینه های فکر و اندیشه غافل شویم
در بخشی از مراسم فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی به عنوان سخنرانی ویژه مراسم گفت: نباید از گنجینه های فکر و اندیشه غافل شویم.
سردار عابدین خرم، اظهار داشت: امروز شعرا نویسندگان و ادبا و هنرمندان قلب و مرکز فکر و فرهنگ جامعه هستند که اگر مورد غفلت واقع شوند تمام اعضای جامعه به سمت هزیمت می_رود.وی بر استمرار کمک هنر و شعر در جهت تبیین حماسه‌ها تأکید کرد و افزود: تجلیل، تقدیر و تشکر از جایگاه و منزلت شعرا، نویسندگان و هنرمندان از بدیهیات است که ما در مواقعی فراموش می کنیم.
فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی با بیان اینکه شعرا، نویسندگان، هنرمندان و اهل رسانه ما در حال ثبت کردن ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند، اذعان کرد: اهل قلم و اندیشه قلب فکری و فرهنگی جامعه محسوب می شوند و رمز ماندگاری حماسه ها و عظمت های دفاع مقدس بر انسجام و همراهی شاعران و نویسندگان این حوزه بستگی دارد.
به گفته وی رمز ماندگاری حماسه ها مبتنی بر انسجام فرهیختگان و شخصیت هاست، اگر انسجام یابند، هم افزا و همراه باشند و جامعه قدرشناس باشد به یقین هر روز شاهد تولید فکر فرهنگ و ارزش ها خواهیم بود که مصداق بارز آن را در دوران جنگ و دفاع مقدس با اشعار سبزواری و با زبان گویای آهنگران شاهد بودیم.
خرم با بیان اینکه شاعر و نویسنده، رزمنده عرصه فکر و روح و قلب انسان است، تصریح کرد: بعد از جنگ آن را روایت می کنند اما روایتی ماندگار است که همراه با درایت باشد و این درایت است که روز به روز عقل های سلیم انسانیت را سیراب می کند.
فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی گفت: اگر آثار جنگ‌جهانی اول مطالعه شود چیزی جز کشت‌ و کشتار باقی نخواهند ماند اما اگر به آن از نظر عاطفی نگاه شود شاهد پیدایش یک مکتب شود چرا که جنگ‌ها تولید مکتب می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: مکتب دفاع مقدس از نظر قداست، عقلانیت، روحانیت و پاکی بی‌نظیر بود و در این مکتب تمامی ارزش‌ها به هم آمیخته‌ شدند تا یک چنین دفاع مقدسی به جامعه بشری ارائه شود که رمز ماندگاری آن همین هنرمندان هستند.
در این همایش از دو کتاب “خانه خانه ماست” و “جیره برفی” در حوزه حماسه و دفاع مقدس رونمایی شد.همچنین در پایان مراسم که به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی، ستاد کنگره بزرگداشت ۱۲ هزار شهید استان، سازمان بسیج هنرمندان، بسیج رسانه، فضای مجازی، اداره کل حفظ آثار، نشر ارزش های دفاع مقدس و صدا و سیمای استان برگزار شد.
شاعران پیشکسوت و جوان نیز به قرائت آثار خود به زبان فارسی و ترکی با موضوعات شهدای کربلا، انقلاب اسلامی، آزادی خرمشهر و شهدای مدافع حرم پرداختند از جمله: علی محمدیان احد افخمی نیا، امین گنج پرور، اکبر حبیبی »باریش«، سجاد صافی، محمد صفری، علی حبیبی و … همچنین در این همایش ادبی فرهنگی برای نخستین بار از ۵۵ نفر از نویسندگان، شعرا، هنرمندان و اهل رسانه ارومیه از سوی سردار خرم با اهدای هدیه و اعطای لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


چهار − = 3