تب و تاب خرید نوروزی یخ بازار را آب می‌کند

تب و تاب خرید نوروزی یخ بازار را آب می‌کند

گروه اقتصادی: تا چندین سال قبل، خرید شب عید تنها در ماه اسفند صورت می‌گرفت و اگرچه بازار کالاهای لوکس و تزئینی هم در این میان، تکانی می‌خورد، اما عمده توجه مردم معطوف به خرید کیف و کفش و لباس بهاره بود. در سال‌های گذشته، کمتر کسی در ماه‌های سرد سال به استقبال خرید شب عید می‌رفت و بازار برفی زمستان از خریدهای داغ بهاره خالی بود، اما چند سالی است که مردم زودتر به استقبال خرید عیدانه می‌روند و امروز در کوچه و بازار که نظر افکنی، پشت شیشه مغازه‌ها جمله »فروش ویژه بهاره« به چشم می‌خورد و مردمی را می‌بینی که در تکاپوی خرید عید هستند. یکی از خریدارانی که برای خرید به بازار ارومیه قدم گذاشته بود، در این باره گفت:هر سال شب عید بازار بیش از حد شلوغ است و قیمت‌ها هر روز افزایش می‌یابند. بر همین اساس، خانواده ما، دو سال است که تصمیم گرفته خرید پوشاک عیدش را در دی و بهمن انجام دهد البته بیشتر اجناس موجود در بازار زمستانه هستند و مغازه داران حاضر نیستند اجناس بهاره خود را با قیمت نازل‌تر به فروش برسانند.
خریدار دیگری حراجی‌های داغ فصل‌های سرد سال را بهانه خرید زمستانه‌اش می‌داند و می‌گوید: داغ‌ترین حراج‌ها در بازار البسه و پوشاک در ماه‌های سرد سال جریان دارد؛ از برندهای خارجی و گران‌قیمت گرفته تا تولیدی‌های وطنی. اگر خوب بگردی اجناسی تا ۷۵ درصد تخفیف هم می‌توانی پیدا کنی که این امر در روزهای پایانی سال تبدیل به رویا می‌شود، البته با وجود همین تخفیف‌ها قیمت‌ها در بازار پوشاک باز هم بالاست ولی ظاهرا هیچ چاره‌ای وجود ندارد.
*داستان پایان ناپذیر گرانی
چند سالی است که آنقدر از گرانی سخن گفته و نوشته شده که گوش مردم از داستان تکراری آن پر است. اگرچه مردم امیدوار بودند خرید نوروز ۹۳ را با جیبی پر پول انجام دهند، اما ظاهرا نوروز امسال نیز تورم دست بردار خانواده‌های ایرانی نیست و داستان گرانی همچنان ادامه دارد.
*اما و اگرهای نمایشگاه فروش بهاره
اگرچه در نیمه دوم اسفندماه نمایشگاه‌های فروش بهاره در مناطق مختلف استان برگزار می‌شود و بسیاری از خانواده‌ها کالاهای مورد نیاز خود را از آن تهیه می‌کنند ولی خانواده‌هایی هستند که از این طرح استقبالی نداشته‌اند.
خانم میانسالی در این باره گفت:زمان برگزاری این نمایشگاه برای خانواده ما نامناسب است. چون شب عید هم ترافیک زیاد است و هم درگیر خانه تکانی هستیم. از طرفی، بنده تاکنون نتوانسته‌ام پوشاک شیک و به روزی در این نمایشگاه‌ها پیدا کنم، بنابراین ترجیح می‌دهیم از بازار خرید نمایم.
خانم دیگری نیز در این خصوص بیان کرد: نمایشگاه برای خرید مواد غذایی و بهداشتی مناسب است، اما پوشاک ارائه شده در آن کیفیت خوبی ندارد همچنین خریدار مجبور است که لباس را بدون امتحان کردن آن خریداری کند که همین امر تقاضای مصرف کننده را کاهش می‌دهد.
*برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره با ۴۷۵ غرفه در آذربایجان غربی
رئیس سازمان صنعـت، معدن و تجارت آذربایجان غربی هم گفت: امسال ۱۲ نمایشگاه بهاره در استان کالاهای مورد نیاز مردم را در ایام پایانی سال عرضه می‌کنند.
عباداله اکبری اظهار داشت: با هدف عرضه مستقیم کالا و تامین محصولات و کالاهای مورد نیاز مردم در ایام نوروز ۱۲ نمایشگاه فروش بهاره با ۴۷۵ غرفه در سطح استان برپا می‌شود.
وی به برگزاری نمایشگاه فروش بهاره در شهرستان ارومیه اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه از ۱۷ تا ۲۳ اسفند ماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی ارومیه دایر خواهد شد.
اکبری گفت: ۹۵ غرفه برای این نمایشگاه پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: پوشاک، کیف و کفش، مواد پروتئینی، آجیل و خشکبار، شیرینی، مواد شوینده و بهداشتی و … از جمله کالاهایی هستند که در نمایشگاه‌های فروش بهاره عرضه خواهند شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی یادآور شد: در نمایشگاه‌های فروش بهاره کالاها با تخفیف ۱۰ تا ۱۵ درصدی عرضه می‌شوند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در ادامه گفت: در حال حاضر تلاش در راستای تنظیم بازار و نظارت بر قیمت و کیفیت کالاهای مورد نیاز مردم در ایام نوروز در دستور کار این سازمان است.
اکبری افزود: باید با تأمین به موقع مایحتاج و اقلام مورد نیاز مردم در ایام نوروز و عرضه آن به بازار نسبت به برقراری آرامش و ثبات در بازار استان اقدام نموده تا از وقوع هر گونه سودجویی و تخلف در شب عید جلوگیری شود.وی بر تشدید بازرسی‌ها و نظارت بر وضعیت بازار در روزهای پایانی سال تاکید کرد و گفت: بازرسان سازمان با حضوری مستمر، تأثیر گذار و قاطع بازار استان را رصد کنند تا ضمن کنترل به هنگام بازار مصرف، نحوه توزیع کالاها نیز به بهترین نحو صورت گیرد.
اکبری اظهار امیدواری کرد با تدابیر و برنامه_ریزی‌های صورت گرفته در معاونت‌های بازرگانی داخلی و نظارت و بازرسی سازمان هیچ‌گونه مشکلی در زمینه تامین و عرضه کالاهای اساسی مردم در شب عید وجود نداشته باشد.
*درد دل فروشندگان
معمولا مردم، فروشندگان و کسبه را برنده اصلی بازار شب عید می‌دانند و معتقدند مغازه داران در ماه‌های پایانی سال، فروش خوبی دارند و درآمد میلیونی به دست می‌آورند. فروشنده لباس زنانه‌ای گفت:متاسفانه قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و فروشمان کم شده است. هرچند تب خرید همچنان داغ است، اما معمولا اجناس گران‌قیمت و لوکس مان به فروش نمی‌رسد و مردم بیشتر به دنبال جنس ارزان قیمت هستند.
این فروشنده همچنین از برخورد بد بعضی از مشتریان گله‌مند بوده و گفت:اگرچه قیمت کالاها بر اساس تورم موجود و با نظارت سازمان‌های ذی‌ربط افزایش می‌یابد ولی عده‌ای از مردم، مغازه دار را به گران فروشی متهم کرده و گرانی بازار را از چشم ما می‌بینند.
*۳ هزار تن میوه ویژه ایام عید برای توزیع در آذربایجان غربی تأمین شده است
معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعـت، معدن و تجارت آذربایجان غربی هم گفت: امسال ۳ هزار تن سیب و پرتقال ویژه ایام عید نوروز برای توزیع در استان تأمین شده است.
محمد دهقان افزود: در این راستا قرارداد تامین ۲ هزار و ۳۰۰ تن پرتقال با شمال کشور منعقد شده و همچنین ۷۰۰ تن سیب برای توزیع در ایام نوروز در سردخانه‌های استان ذخیره_سازی شده است.
وی اضافه کرد: این میوه‌ها دارای کیفیت مطلوب بوده و با نرخ مصوب دولتی و با نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان توزیع خواهد شد.
دهقان تصریح کرد: زمان دقیق توزیع و مکان‌های عرضه میوه شب عید در ایام پایانی سال به زودی اعلام خواهد شد.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی با آمادگی لازم به استقبال عید می‌رود افزود: مردم هیچ نگرانی از بابت تامین و توزیع میوه شب عید نداشته باشند.
وی سهم آذربایجان غربی را برای تأمین سیب مورد نیاز مردم کشور در شب عید ۱۵ هزار تن اعلام کرد و یادآور شد: اکثر استان‌های کشور سیب مورد نیاز خود را برای ایام مذکور از این استان خریداری کرده‌اند و این استان آمادگی عقد قرارداد با سایر استان‌های متقاضی را نیز دارد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۴:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


نُه − = 0