نماينده مردم مهاباد درمجلس:

تب برفکی با عدم تامین واکسن بار دیگر گریبان دامداران آذربایجانی را گرفت

تب برفکی با عدم تامین واکسن بار دیگر گریبان دامداران آذربایجانی را گرفت

گروه خبر: نماینده مردم مهاباد درمجلس با بیان اینکه تعطیلی تنها کارخانه غرب کشور در تولید واکسن تب برفکی توجیه ای ندارد،گفت:تب برفکی با عدم تامین واکسن بار دیگر گریبان دامداران آذربایجانی را گرفت.
جلال محمود زاده درباره وضعیت دامداران استان آذربایجان غربی،گفت:با عدم تامین به موقع واکسن،تب برفکی بار دیگر گریبان دامداری‌های آذربایجان غربی بویژه جنوب استان را گرفت؛بنابراین نباید اجازه داد این بیماری در طی سالها همچنان پابرجا باشد.
به گزارش آرازآذربایجان ، نماینده مردم مهاباد درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد:تنها کارخانه غرب کشور در تولید واکسن تب برفکی مهاباد (روناک) نیز متاسفانه تعطیل شده است؛بنابراین واکسن تب برفکی را با قیمت گزافی از ترکیه وارد کشور کردند.
واکسن تب برفکی وارداتی از ترکیه کیفیت لازم را ندارد
محمودزاده با بیان اینکه واکسن وارداتی تب برفکی از ترکیه نه تنها کیفیت لازم را ندارد بلکه قیمت بالایی نیز دارد ادامه داد: شیوع تب برفکی بویژه در جنوب استان آذربایجان غربی بسیاری از دامدران را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است.
وی ادامه داد:عدم تامین به موقع واکسن تب برفکی،منجر به شیوع این بیماری دامی شده است بنابراین باید تدابیری اتخاذ شود که این واکسن به موقع به دست دامداران برسد.
واردات نهاده های دامی انحصاری است
نماینده مردم مهاباد در مجلس بابیان اینکه واردات نهاده های دامی نیز انحصاری است،تصریح کرد:متاسفانه ۹۰ درصد واردات نهاده های دامی در اختیار یک یا ۲ نفر است و این امر موجب می شود که این افراد عرضه و تقاضای بازار را به نفع خودشان تمام کنند,بنابراین برای بهبود وضعیت نهاده‌های دامی نیز باید واردات در این حیطه از انحصار خارج شود تا وضعیت مرغداران نیز بهبود بخشیده شود.
واکسن تب برفکی با قیمت گزافی از ترکیه وارد شد
عضوهیئت رییسه کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه تعطیلی تنها کارخانه غرب کشور در تولید واکسن تب برفکی توجیهی ندارد،یادآورشد: واکسن تب برفکی با قیمت گزافی از ترکیه وارد می شود./
مبادلات ترانزیتی هیچ نفعی برای مرزنشینان غرب کشور ندارد
همچنین نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با تعطیل شدن فعالیت کولبران در مناطق مرزی غرب کشور معیشت هفت میلیون نفر به خطر افتاده است بر لزوم تسریع ابلاغ مصوبه دولت برای ساماندهی معابر کوله‌بری تأکید کرد. جلال محمودزاده درباره وضع فعلی کولبران گفت: در گذشته که فعالیت کولبران از معابر رسمی در استان‌های غرب کشور انجام می‌شد ۸۵ هزار کولبر از این مرزها، به‌صورت رسمی رفت و آمد می‌کردند و حداقل معیشت آن‌ها از این طریق تأمین می‌شد.
در موضوع کولبری فقط افراد کولبر سهیم نیستند و حدود هفت میلیون نفر از مردم این مناطق دچار مشکل شده‌اند و معیشت آن‌ها به خطر افتاده است. بارها به دولت و وزارت کشور در این زمینه تذکر داده‌ایم و از رئیس جمهوری درخواست کردیم تا موضوع معیشت کولبران را مورد توجه قرار دهند اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته است
نماینده مردم مهاباد در مجلس با توجه به ممنوعیت فعالیت کولبران در ماه‌های اخیر گفت: در شش ماه گذشته فعالیت‌ کولبری ممنوع شده و علاوه بر آن مبادلات مرزی به غیر از فعالیت‌های ترانزیتی نیز ممنوع شده است و هیچ مبادله مرزی دیگری صورت نمی‌گیرد اما مبادلات ترانزیتی هیچ نفعی برای مردم مرزنشین غرب کشور ندارد.
او ادامه داد: محموله‌ای که از خارج از کشور وارد و در مرزها پلمب می‌شود تا رسیدن به مقصد هیچ نفعی برای مناطق مرزی ندارد، اما در گذشته به این صورت بود که اگر محموله‌ای از طریق کولبران وارد مرزها می‌شد آنها را در شهرهای مرزی دپو می‌‌کردند و از آنجا به سایر شهرها توزیع می‌شد و در نهایت درآمدهایی برای افرادی که در این زمینه فعال بودند، داشته است که هم اکنون این امکان فراهم نیست.
درآمد ماهانه ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی کولبران محمودزاده تأکید کرد: کولبران به دنبال معیشت حداقلی هستند و ماهانه به طور متوسط نزدیک به ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان درآمد داشتند چون هر فرد کولبر در طول یک ماه حداکثر چهار محموله را می‌تواند حمل کند اما متأسفانه کولبری ممنوع شده و کولبران همین اندازه از درآمد را هم از دست داده‌اند.
معیشت ۷ میلیون نفر در مناطق مرزی غرب کشور به خطر افتاده است
رئیس فراکسیون نمایندگاه اهل سنت مجلس خاطرنشان کرد: در موضوع کولبری فقط افراد کولبر سهیم نیستند و حدود هفت میلیون نفر از مردم این مناطق دچار مشکل شده‌اند و معیشت آن‌ها به خطر افتاده است. بارها به دولت و وزارت کشور در این زمینه تذکر داده‌ایم و از رئیس‌جمهوری درخواست کردیم تا موضوع معیشت کولبران را مورد توجه قرار دهند اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته است.
محمودزاده با اشاره به تصویب نشدن طرح مجلس برای ساماندهی کولبران گفت: این طرح از سال گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفت اما تصویب نشد و دولت طرحی تحت عنوان ساماندهی معابر کولبری را به مجلس ارائه کرده که اخیرا تصویب شده است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت مصوباتی را در زمینه ساماندهی معابر کولبری دارد که هنوز ابلاغ نشده است، افزود: اخیرا وزیر کشور اعلام کرده است اقداماتی درباره ساماندهی و فعالیت مجدد معابر کولبری و مبادلات مرزی طبق مصوبه دولت در دستور کار قرار دارد. این مصوبه دو هفته قبل در هیأت دولت تصویب شده است اما هنوز به صورت رسمی در این مناطق ابلاغ نشده است.
قرار بود به هر خانواری که به عنوان کولبر ثبت شده است، میزان دو میلیون و ۸۰ هزار تومان در ماه یارانه واردات بپردازند که اگر این برنامه اجرا شود بسیار اثربخش است و مشکلاتت جمع زیادی از این خانواده‌های مرز نشین حل خواهد شد
فقط ۱۲ هزار نفر از کولبران بیمه شدند
محمودزاده درخصوص بیمه کولبران نیز توضیح داد: پیش از این تعدادی از کولبران بیمه شدند. یعنی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر از آنان را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیمه کرد اما کافی نیست چون جمعیت کولبران ۸۵ هزار نفر است.
هیچ یک از مرزهای کولبری بازگشایی نشده است
این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین درباره بازگشایی مرزهای کولبری گفت: هیچ یک از مرزهای کولبری بازگشایی نشده است. امیدواریم مصوبه دولت در زمینه ساماندهی معابر کولبری هرچه سریعتر اجرا شود تا معابر کولبری مجددا راه‌اندازی شود.
وی درخصوص تخصیص یارانه واردات به افرادی که به عنوان کولبر ثبت شده‌اند نیز گفت: قرار بود به هر خانواری که به عنوان کولبر ثبت شده است، میزان ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان در ماه یارانه واردات بپردازند که اگر این برنامه اجرا شود بسیار اثربخش است و مشکلات جمع زیادی از این خانواده‌های مرزنشین حل خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


9 − شش =