گزارش اجتماعي

تب استفاده از سلاح سرد در نبود قانون داغ شد

تب استفاده از سلاح سرد در نبود قانون داغ شد

سعیده اسدیان
\\گروه\\گزارش: متأسفانه در سال‌های اخیر صفحه حوادث روزنامه‌ها خبر از قتل‌هایی می‌دهد که با سلاح سرد و بیشتر توسط جوانان رخ داده است، اما با این حال هنوز قانونی در جهت ممنوعیت خرید، فروش و حمل سلاح سرد به تصویب نرسیده است.
لایحه ممنوعیت خرید و فروش و نگهداری سلاح سرد در حالی در مجلس خاک می‌خورد که روزانه شهروندانی در کشور و به ویژه در پایتخت با سلاح سرد کشته و زخمی می‌شوند.
هنوز معلوم نیست که چرا میز مذاکره بهارستانی‌ها پذیرای این لایحه نمی‌شود، شاید هنوز رقم افرادی که با سلاح سرد به قتل رسیده‌اند به حد نصاب نرسیده تا این لایحه اولویت لازم را جهت رسیدگی پیدا کند!
هرچه هست کوچه و خیابان‌های شهر پر شده از فروشندگان سلاح‌های سرد و جوانان مشتاقی که برای جلب توجه، دفاع شخصی، زورگیری و یا مشارکت در نزاع‌های دسته جمعی بازار سلاح سرد را به خوبی گرم کرده‌اند.
این روزها چاقو، قمه، زنجیر، شمشیر و پنجه بوکس به راحتی خرید و فروش می‌شود و ضعف قانونی، دسترسی و استفاده جوانان از این سلاح‌ها را آسان کرده است.
*قانون منع استفاده از سلاح سرد در دستور کار کمیسیون قضایی
حمیدرضا طباطبائی، نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس در خصوص برخورد با حاملین سلاح سرد گفت: تاکنون قانونی برای منع حمل و استفاده از سلاح سرد وجود نداشته اما به زودی این موضوع در دستور کار کمیسیون قضایی قرار می‌گیرد.
وی افزود: در حال حاضر طرحی در کمیته حقوق عمومی به تصویب رسیده و در نوبت رسیدگی قرار دارد.طباطبائی زمان رسیدگی به این قانون را یک ماه دیگر دانست و گفت: البته ممنوعیت تنها راه چاره نیست چرا که ما تاکنون قوانین مشابه زیاد داشته‌ایم.
*حبس و جزای نقدی مجازات حاملان سلاح سرد
ابوترابی، عضو کمیسیون قضایی مجلس هم در خصوص ممنوعیت حمل سلاح سرد می‌گوید: ما در حال حاضر در خصوص حمل و نگهداری سلاح سرد هیچ قانونی نداریم اما طرح ممنوعیت استفاده از سلاح سرد به زودی در کمیسیون قضایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی افزود: ۹۰ درصد افرادی که به قتل می‌رسند معمولاً با سلاح سرد و توسط جوانان کشته می‌شوند.
ابوترابی با اشاره به طرحی که در حال حاضر در کمیته حقوق علمی در انتظار بررسی کمیسیون قضایی است، گفت: در صورتی که این طرح به قانون تبدیل شده و به تصویب برسد حمل، نگهداری، خریداری، فروش و ساخت سلاح‌های سرد همچون پنجه بوکس و زنجیرهایی که کاربرد ضرب و جرح دارند ممنوع شده و حاملین آن‌ها به حبس از ۶ ماه تا یک سال محکوم می‌شوند.
*خلأ قانونی خرید و فروش سلاح سرد را آسان کرده است
مجید ابهری، جامعه شناس هم در این خصوص اظهار نظر کرده و می‌گوید: متأسفانه خلأ قانونی در زمینه خرید و فروش و نگهداری سلاح سرد باعث شده که این‌گونه وسایل به آسانی در کوچه و خیابان و در مقابل چشمان کودکان به فروش برسد.
وی افزود: از سوی دیگر پایین آمدن آستانه تحمل و کمرنگ بودن آموزش مهارت‌های زندگی مانند مدیریت هیجان‌های رفتاری باعث شده به‌کارگیری این سلاح افزایش یابد.
این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه ۴۵ درصد از قتل‌ها با سلاح سرد اتفاق می‌افتد گفت: با توجه به گسترش و افزایش خشونت ناشی از فیلم‌های ماهواره‌ای و از آنجا که ۹۰ درصد از بازی‌های رایانه‌ای کودکان دارای صحنه‌های خشونت‌بار است متأسفانه شاهد استفاده از چاقو و قمه هستیم.
*امنیت خود را با سلاح سرد تأمین می‌کنم
اما در این میان شهروندان هم درباره سلاح سرد نظرات جالبی دارند و برخی آن را مایه امینت خود می_دانند به طور مثال مهسا دانشجوی جوان ۲۳ ساله ای است که یک تیغ کاتر متوسط را ضمیمه وسایل شخصی کیف خود کرده است.
وقتی از او در مورد علت این کار سوال کردم گفت: متأسفانه برخلاف شعارهایی که داده می‌شود پایتخت امنیت چندانی به ویژه برای خانم‌ها ندارد.
وی در ادامه افزود: متأسفانه این ناامنی در شب بیشتر می‌شود و برای من که یک بار تجربه مزاحمت داشته‌ام حمل این وسیله آرامشم را بیشتر می‌کند، چرا که در این صورت می‌توانم از خودم دفاع کنم.
*حمل چاقو مد شده است
علی مرد ۴۵ ساله ای است که در مورد حمل چاقو می‌گوید: متأسفانه عده ای گمان می‌کنند که چاقو بهترین وسیله دفاعی است و هیچ برخوردی هم با فروشندگان این‌گونه سلاح‌ها نمی‌شود.
وی می‌گوید: من تاکنون حتی یک بار هم با خود چاقو حمل نکرده‌ام اما جوانان زیادی را می‌بینم که یکی از وسایل درون خودرو یا جیب شان چاقو و قمه است انگار این هم یکی از مدهای امروزه است.
علی در ادامه ابراز امیدواری می‌کند که مسئولین با توجه به این موضوع راه حل مناسبی را برای برخورد با حاملین سلاح سرد پیدا کنند.
حال باید منتظر ماند و دید که سرنوشت لایحه «ممنوعیت خرید و فروش و نگهداری سلاح سرد» در بهارستان به کجا می‌رسد؟

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۰ ب.ظ

دیدگاه


− 9 = هیچ