تبلیغات موثر پیش نیاز افزایش ضریب اقامت گردشگران

تبلیغات موثر پیش نیاز افزایش ضریب اقامت گردشگران

تبلیغات موثر پیش نیاز افزایش ضریب اقامت گردشگران

آراز آذربایجان- تبلیغ برای معرفی جاذبه های گردشگری در آستانه سفرهای نوروزی در سطوح منطقه ای، ملی و گاه فراملی مورد توجه قرار گرفته اما سنجش اثربخشی تبلیغات در ضریب اقامت گردشگران کمتر مورد ارزیابی قرار می گیرد.
هدفگذاری در فرآیند تبلیغاتی اکثر سازمان ها و شرکت ها گم شده است و در اکثر مواقع تصمیم‌ گیری در مورد انتخاب مجرا و پیام تبلیغاتی، بدون بررسی‌های کافی اتخاذ می‌شود تا با وجود صرف هزینه های هنگفت، بهره وری در این زمینه زیرسوال برود.
در چنین شرایطی تبلیغ دهنده بدون اطمینان لازم از اثربخشی تبلیغات خود، برای آن هزینه‌های بسیاری صرف می‌کند و از طرف دیگر مشاوران و شرکت های تبلیغاتی نیز کمتر در مقام پاسخگویی در مقابل عملکرد خود قرار می‌گیرند زیرا از ابتدا برای تبلیغ دهنده مشخص نبوده که هدف از صرف هزینه برای تبلیغ چه بوده است.
کارشناسان بر این عقیده هستند که تبلیغات اثربخش و مبتنی بر ظرفیت های مناطق باید به افزایش ضریب اقامت مسافران در اقامتگاه ها و هتل بیانجامد تا تجارت، درآمد و کارآفرینی در کسب و کارهای محلی نیز شاهد رشد روزافزون باشد.
یک کارشناس گردشگری معتقد است که در برخی از موارد مناطقی که دارای ظرفیت گردشگری بازار هستند با یک هدفگذاری نسنجیده به تبلیغات برای جذب گردشگران در بخش های دیگر از جمله گردشگری طبیعت، تاریخی، سلامت و … روی می آورند و در حقیقت هدف را در تبلیغات گم می کنند.
رحیم یزداندوست افزود: آذربایجان غربی از یک سو به دلیل قرار گرفتن در امتداد مرزهای ایران با سه کشور همسایه و وجود بازارهای مرزی دارای ظرفیت های گردشگری بازار است و از سوی دیگر ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل تخت سلیمان و قره کلیسا و بیش از یکهزار و ۵۰۰ اثر ثبت شده ملی دارد.
به گفته وی برنامه ریزی برای تبلیغات اثربخش با توجه به این ظرفیت های بی بدیل گردشگری باید به افزایش ضریب اقامت مسافران در مراکز اقامتی این استان منجر شود و مسئولان نیز به جای ارایه آمار بازدید از مراکز گردشگری به سنجش ضریب اقامت بپردازند.
وی با تاکید بر اینکه تبلیغات سنتی از طریق شرکت های تبلیغاتی که بر اساس تجربه و به صورت اتفاقی انجام می شود، نتیجه ای در پی نخواهد داشت، ادامه داد: تبلیغ کنندگان در بخش گردشگری باید از کارشناسان دانشگاهی استفاده کنند و برنامه ریزی علمی هدفمند و سنجش نتایج تبلیغ پس از اجرا را نیز مورد توجه جدی قرار دهند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ضریب اقامت واحدهای اقامتی استان طبق آخرین برآوردها، حدود ۱۲ درصد و بسیار کمتر از ظرفیت های ایجاد شده در این واحدهاست.
به گفته حسین امامی ضریب اقامت واحدهای اقامتی در برخی از استان های کشور از جمله آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان رضوی به ۴۰، ۵۰ و ۷۰ درصد می رسد.
وی اضافه کرد: در سال های اخیر اقدامات خوبی در راستای افزایش مسافران ورودی به استان به ویژه در ایامی نظیر نوروز و تابستان انجام شده که نتیجه این اقدامات، رشد ۱۰۰ هزار نفری بازدید از اماکن گردشگری آذربایجان غربی بوده است.
وی بیان کرد: با وجود این افزایش، رشد قابل ملاحظه ای در ضریب اقامت واحدهای اقامتی در استان رخ نداده و هنوز این واحدها با مشکلات جدی درآمدی حتی در زمان های پیک مسافر روبرو است.
وی با تاکید بر لزوم همراهی همه نهادها و مردم استان برای افزایش این ضریب ادامه داد: این امر می تواند در افزایش درآمدهای استانی، رشد اشتغال و میزان درآمد اصناف مختلف موثر باشد و به همین خاطر باید برای این امر فکری اساسی شود.
‘امامی’ تبلیغات گسترده با استفاده از همه ظرفیت های ادارات، نهادها، رسانه ها و فضای مجازی را مورد تاکید قرار داد و گفت: آذربایجان غربی همواره از نبود تبلیغات اثربخش رنج برده است و این روند در آینده باید مورد توجه کارشناسی قرار گیرد.
وی افزود: استفاده از ظرفیت فضای مجازی یکی از مهمترین راهکارها برای جذب گردشگر به ویژه در ایام نوروز و تابستان است و باید از این فضا در کنار خلاقیت هنرمندان و رسانه ها برای شناساندن هرچه بهتر جاذبه های گردشگری استان بهره برد.
وی با اشاره به اینکه ذهنیت و تجربه قبلی گردشگران نیز در انتخاب مقصد گردشگری موثر است، ادامه داد: در بسیاری از موارد تخفیف های مراکز اقامتی و مزیت های سفر به این استان نیز به درستی اطلاع رسانی نمی شود.
محمدرضا صابونچی، عضو جامعه هتلداران آذربایجان غربی نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۱ هتل، مهمانپذیر، هتل آپارتمان و مجتمع پذیرش مسافر با افزون بر پنج هزار تخت در استان فعال است.
به گفته وی بیشتر این مراکز اقامتی با کمتر از نصف ظرفیت خود حتی در روزهای پیک مسافر فعالیت می کنند که این امر برای ما قابل قبول نیست.
وی تبلیغات گسترده برای معرفی ظرفیت های گردشگری آذربایجان غربی را خواستار شد و اظهار کرد: هتلداران آذربایجان غربی آماده ارائه تخفیف های قابل توجه در ایام نوروز و تابستان هستند ولی این امر نیز حضور میهمانان در هتل ها را افزایش نمی دهد.
وی با تاکید بر اینکه باید تصمیمی اساسی برای توسعه گردشگری در استان و استفاده از مکان های اقامتی گرفته شود، افزود: در غیر این صورت بسیاری از واحدهای اقامتی با مشکلات جدی درآمدی روبرو می شود.
از ظرفیت های بی بدیل گردشگری در آذربایجان غربی تاکنون درآمد قابل توجهی نصیب فعالان این بخش نشده است و برای بهبود این روند، تبلیغات مناسب با استفاده از فناوری روز می تواند موثر باشد.

منبع: ایرنا

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۹:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


+ 1 = پنج