مديرکل محيط زيست استان هشدار داد

تبدیل مرکز استان به نهمین شهر آلوده کشور در دو سال آینده

تبدیل مرکز استان به نهمین شهر آلوده کشور  در دو سال آینده

گروه خبر: مدیر کل محیط زیست آذربایجان_غربی با اشاره به افزایش آلودگی هوای استان در سال‌های اخیر گفت:ادامه روند آلودگی هوای در مرکز استان، شهرستان ارومیه را در ۲ الی ۳ سال آینده تبدیل به نهمین شهر دارای بیشترین آلودگی هوا خواهد کرد.
به گزارش آراز آذربایجان حسن عباس نژاد در نشست خبری با بیان اینکه آذربایجان غربی تحت تاثیر دو نوع آلودگی هوا قرار دارد که ریزگردها از مهم‌ترین آنان است، اظهار کرد: آلودگی هوا ناشی از ریزگردها که عمدتا در ۶ ماه اول سال جاری بیشتر خود را نشان می‌دهند شامل دو نوع مواد آلاینده ذرات ۲ و نیم میکرونی و ۱۰ میکرونی است که این مواد با افزایش در هوا انسان و محیط زیست را با مشکلات اساسی همراه می‌سازد.
وی با بیان اینکه ذرات ریز ۲ و نیم میکرونی دارای مضرات بسیاری هستند و منشا داخلی دارند، افزود: این مواد آنقدر ریز هستند که به راحتی می‌توانند به شش‌ها و در مواقعی به خون جذب شوند و رسوب آن موجب انواع بیماری‌های تنفسی و ریوی و خونی در فرد می‌شود.
وی ادامه داد: مواد آلاینده هوا که اثرات اقتصادی منفی را به آذربایجان غربی و ۱۹ استان دیگر کشور وارد می‌کند از کشورهای همسایه همچون عراق، اردن، سوریه و عربستان وارد استان شده و آمارها در سال جاری نشان می‌دهند که این ذرات نزدیک به ۲۰ برابر حد میانگین در آذربایجان غربی رسیده است.
عباس نژاد با اشاره به اینکه متاسفانه در ۳ سال اخیر شاهد افزایش روزافزون مواد آلاینده ۲ و نیم میکرونی و منو کسید کربن در هوای استان هستیم، تصریح کرد: این ذرات در ارومیه به حدی سیر صعودی به خود گرفته که آمارها نشانگر افزایش ۲۰ الی ۳۰ درصدی سالیانه آن‌ها دارد.
آذربایجان غربی امسال آلوده‌ترین هوا را در چندین سال گذشته تجربه کرد
مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه منو کسید کربن در هوای استان هرگز از ۱۰ میلی گرم در متر مکعب بالا نمی‌رفت، اظهار کرد: متأسفانه امسال این رقم به ۱۸ میلی گرم در متر مکعب رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: حد نرمال منو کسید کربن در هوا ۸ الی ۹ میلی گرم در متر مکعب است که امسال این رقم در هوای استان به ۲ برابر حد استاندارد خود رسیده به طوری که ادامه این روند در شهرستان ارومیه، آن را تبدیل به نهمین شهر آلوده کشور خواهد کرد همان‌طور که در سال‌های جاری شاهد افزایش بیماران ریوی و قلبی در استان هستیم.
وی عمده‌ترین دلیل این آلایندگی هوای استان را خودروها و سوخت غیر استاندارد به کار رفته در آن‌ها برشمرد و بیان داشت: وسایط نقلیه عمومی، وارونگی هوا و افزایش ۲ برابری آن در زمستان، کاهش فضای سبز از دیگر دلایل عمده افزایش آلودگی هوای استان را شامل می‌شود.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در ده ماه سال جاری ۳۵ روز در استان دارای آلودگی بالای حد استاندارد بوده است، تصریح کرد: شهریور و آذرماه و سپس تیرماه، ماه‌های آلوده استان در سال جاری بودند که استان در آن‌ها بیشترین آلودگی را تجربه کرد.
امسال تنها ۷ روز از هوای استان در وضعیت بسیار خوب قرار داشت
عباس نژاد با مقایسه میزان پاک بودن هوا در سال جاری و سال‌های گذشته گفت: در سال‌های گذشته ۶ ماه هوای استان در وضعیت بسیار خوب قرار داشت که متأسفانه این رقم در امسال تنها ۷ روز احساس شده است.
وی اذعان داشت: همچنین ۲۹۱ روز به صورت روز سالم و یک روز نیز به صورت خطر ناک بود که این روز منجر به تشکیل جلسه ستاد بحران و تعطیلی مدارس شد.
وی همچنین مهم‌ترین معضل شهرستان ارومیه را افزایش بی رویه خودرو در ارومیه عنوان کرد و اعلام کرد: شرکت اتوبوس رانی و راهنمایی و رانندگی باید معاینه فنی خودروها را جدی گرفته و شرکت نفت نیز توزیع سوخت استاندارد را در دستور کار خود قرار دهد تا شاهد هوایی پاک در کشور باشیم.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی در خاتمه سخنان خود برگزاری گردهمایی با همکاری و مشارکت صنایع، برگزاری ورزش و پیاده روی صبحگاهی، سخنرانی مدیر کل در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، بازدید دانش آموزان از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در استان، برگزاری مسابقه نقاشی در بین دانش_آموزان پایه ابتدایی با هدف آشنایی آنان با مسائل محیط زیست، نصب بنر و تابلوهای هشدار دهنده و نقش آلودگی هوا در سلامتی انسان را از جمله برنامه‌های بزرگداشت هوای پاک در استان عنوان کرد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۷:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


6 × = بیست چهار