تاکید امام جمعه ارومیه بر پرهیز از دنیاپرستی در جامعه اسلامی

تاکید امام جمعه ارومیه بر پرهیز از دنیاپرستی در جامعه اسلامی

آراز آذربایجان-نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی گفت: جامعه اسلامی به‌ویژه ملت ایران از دنیاپرستی دوری کنند که جز نابودی چیزی را به دنبال ندارد.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مهدی قریشی در جلسه درس‌هایی از نهج‌البلاغه که در محل مصلای ارومیه برگزار شد اظهار داشت: در خطبه ۳۲ نهج‌البلاغه انسان‌ها به ۵ قسمت تقسیم شده‌اند که ۴ قسم آن دنیاطلب و مفسد هستند و فقط ۱ قسم آن افراد صالح را شامل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: نوع اول مفسد هستند ولی قدرتی ندارند و اگر به قدرتی برسند از هر گونه فساد ابایی ندارند و گروه دوم قدرت دارند و در دنیا هر گونه گناه و کفری انجام می‌دهند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: گروه سوم دنیا طلب بوده ولی سعی می‌کنند توجه مردم را به خودشان جلب کرده و اعتماد مردم را کسب کنند و آنان را فریب دهند.
وی تصریح کرد: گروه چهارم قدرتی ندارند کاری از این رو از دستشان بر نمی‌آید ولی خود را به زاهدی می‌زنند تا از این طریق اعتماد مردم را کسب کنند و گروه آخر که ترس از آخرت و خداوند آن‌ها را از توجه به دنیا جلوگیری می‌کند.
مدرس دانشگاه ارومیه بیان کرد: برای نجات در آخرت دنیا پرستی را از خود دور کنیم و دنیا در نظر انسان باید حتی از خاش و خاشاک بی ارزش‌تر باشد.
وی افزود: اگر دنیا در مسیر آخرت باشد بسیار با ارزش است و باید از آن استفاده کرد ولی اگر انسان را فریب دهد باید از آن دوری کرد.
قریشی یادآور شد: دنیا شیرین، فریب دهنده و پر از شهوت‌هاست ولی نباید فریب آن را خورد و باید از گذشتگان خود عبرت بگیریم قبل از آن که آیندگان از شما عبرت بگیرند.
وی تاکید کرد: حاکم‌های ظالم که هم اکنون بر دنیا چیره هستند که باید از حاکم‌های ظالم گذشته عبرت بگیرند و ببیند که در حال حاضر هیچ ردی و اثری از آن حاکمان ظالم دیگر وجود ندارد.
امام جمعه ارومیه اظهار داشت: سلیمانی که حکومت انس و جن را داشت و هم پیامبر خدا بود و اگر یک نفر پیدا شود که برای باقی ماندن در دنیا راهی پیدا کرده یا مرگ از خود دفع کرده باشد باید حضرت سلیمان بوده ولی با این وجود حضرت سلیمان وقتی اجل اش فرا رسید مانند سایر افراد تسلیم مرگ شد.
وی با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) خاطرنشان کرد: دو مورد وصیت دارد یکی شریک قرار ندادن برای خدا و دومی سنت‌های پیامبر بود که این دو ستون دین هستند.
خطیب نماز جمعه ارومیه گفت: هیچ یک از قوم‌های که زمانی قدرتمند بودند باقی نمانده‌اند و همگی نابود شده‌اند و هیچ ردی از آن‌ها نمانده است و فقط از آن‌ها برای آیندگان عبرت باقی مانده است.
وی تصریح کرد: محبت دنیا یک طرفه است و باید آن را ترک کرد و کسانی که در گذشته به دنیا نزدیک شده‌اند دنیا آن را از خود دور کرده است و به آنان زیان رسانده است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی بیان کرد: کسانی که دنیا را مذمت می‌کنند در حالی فریب دنیا را می‌خورند که گناهان و جرم خود را تقصیر دنیا می‌دانند ولی این کار سودی ندارد زیرا که همه آن گناهان تقصیر خود آن‌هاست.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۷:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


سه + = 11