معاون استاندار آذربایجان غربی:

تاپایان سال ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل می شود

تاپایان سال ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل می شود

آرازآذربایجان،معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی از اتمام عملیات ترمیم و آغاز انتقال ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب به پیکره دریاچه ارومیه تا پایان سال خبر داد.
یاسر رهبردین بعد از ظهر چهارشنبه در بازدید فرمانداران و ائمه جمعه شهرستان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از طرح انتقال آب از سد کانی سیب از اتمام عملیات ترمیم و آغاز انتقال آب تا پایان سال خبر داد و اظهار کرد: در بخش نخست ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب به پیکره دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.
وی ادامه داد: در فاز دوم که پس از اتمام بند انحرافی بادین آباد سال آینده اجرایی می‌شود ۱۸۰ میلیون متر مکعب دیگر و در مجموع ۴۸۰ میلیون متر مکعب آب از طریق تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.
رهبردین از سدهای سیلوه پیرانشهر و چپرآباد اشنویه هم به عنوان مسیر دوم انتقال آب به دریاچه ارومیه نام برد و تصریح کرد: ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب مازاد بر نیاز آب شرب شهرهای پیرانشهر و اشنویه و آب کشاورزی اراضی دو شهرستان از طریق کانال جلدیان و کانال آب چپرآباد وارد رودخانه گدار و سپس به دریاچه انتقال خواهد یافت.
وی از تخصیص ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سد چپرآباد خبر داد و گفت: با بهره برداری از سد چپرآباد تا سال آینده انتقال ۱۵۰ میلیون متر مکعب از مسیر دوم انتقال هم اجرایی خواهد شد و تا پایان سال ۱۴۰۲ میزان انتقال آب به دریاچه ارومیه از هر دو مسیر به ۶۳۰ میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.
تاکنون برای اجرای طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و برای تکمیل آن به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.
در این بازدید که به دعوت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری انجام شده از سد کانی سیب عنوان بخش نخست این طرح بازدید شد.
فرمانداران و ائمه جمعه شهرستان‌های حوضه آبریز امروز با حضور در تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب از نزدیک روند اجرایی عملیات ترمیم ۸۰۰ متر بخش آسیب دیده را بازدید کردند.
بازدید از کانال ۱۱ کیلومتری کانال آب احداث شده که آب را پس از خروج از تونل به رودخانه گدار می‌رسانند از دیگر برنامه‌های امروز خواهد بود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۵:۰۵ ب.ظ

دیدگاه


− دو = 3