تالاب آق قلعه پذیرای پرندگان مهاجر

تالاب آق قلعه پذیرای پرندگان مهاجر

گروه گزارش:با آغاز زمان جوجه آوری پرندگان دو هزار و ۵۰۰ قطعه فلامینگو به همراه هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی به تالاب آق قلعه نقده مهاجرت کرده‌اند.
تالاب آق قلعه با ۳۱۰ هکتار مساحت در ۹ کیلومتری شهرستان نقده در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد، در این تالاب انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی شامل انواع مرغابی، اردک سرسفید، چنگر، عقاب تالابی، خوتکا و پرستوی دریایی و فلامینگو جوجه آوری می کنند.
استان آذربایجان غربی به لحاظ برخورداری از شرایط بسیار مناسب جغرافیایی و اقلیمی از جمله مهم‌ترین زیستگاه پرندگان در سطح کشور محسوب شده و بیش از ۵۵ درصد گونه‌های پرنده کشوری در این استان زیست می‌کنند.
همچنین در آذربایجان غربی، ۳۰ تالاب فصلی، دائمی، طبیعی و یا انسان ساخت با آب شور و شیرین وجود دارد که افزون بر ۶۰۴ هزار و ۹۹ هکتار از عرصه‌های استان را به خود اختصاص داده‌اند که محل مناسبی برای زیست انواع پرندگان مهاجر هستند.
تالاب دریاچه ارومیه، دورگه سنگی، یادگارلو، شور گل و کانی برازان از جمله تالاب‌های مهم استان هستند که هم اکنون زیستگاه امنی برای پرندگان مهاجر از جمله فلامینگو هستند.
*فرود ۲۵۰۰ قطعه فلامینگو در تالاب آق قلعه نقده
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: وضعیت مطلوب زیستگاهی، تغذیه مناسب و امنیت حاکم سبب مهاجرت هزاران قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی به خصوص فلامینگوها به تالاب آق قلعه شهرستان نقده شده است.
امید یوسفی با بیان اینکه با مهاجرت فلامینگوها به تالاب آق قلعه این تالاب در وضعیت مناسبی قرار دارد افزود: تالاب آق قلعه در شمال شهر نقده واقع شده و در سال ۱۳۸۶ توسط اداره حفاظت محیط زیست و با همکاری دوستداران و جوامع محلی روستای حسنلو احیا شده است.
وی ادامه داد: این تالاب محل مناسبی برای جوجه آوری بسیاری از گونه‌های نادر و در معرض خطر نظیر اردک سرسفید و مرمری بوده و در سالهای اخیر به زیستگاه بسیار مناسبی برای زیست فلامینگو و سایر گونه‌های با ارزش و همچنین پرندگان آبزی و کنار آبزی تبدیل شده است.یوسفی در ادامه از پایش همه زیستگاه‌های پرندگان خشکزی و آبزی استان خبر داد و عنوان کرد: در این راستا رود خانه شهر چایی، سد مخزنی شهرچایی، رودخانه باراندوز چای و همه زیستگاه‌های پرندگان خشکزی در محدوده‌های مذکور مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت هیچ موردی از تلفات و یا مرگ و میر پرندگان مشاهده نشد.
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: عملیات پایش و بررسی زیستگاه پرندگان در تمامی شهرستانها نیز به صورت متناوب و با فواصل زمانی کوتاه صورت می‌گیرد.
یوسفی با بیان اینکه طی سرشماری که از زیستگاه‌های آبی استان صورت پذیرفت بیش از ۷۰ هزار پرنده از بیش از ۵۰ نوع خانواده در تالاب‌های این استان مشاهده شده است افزود: مهمترین نوع پرندگانی که در تالاب‌های استان مشاهده می‌شود فلامینگو، قو، انواع غازها، آنقوت، سرسبز، انواع پلیکان ها، انواع حواصیل‌ها، درنا، انواع اردک‌ها و ده‌ها نوع پرنده دیگر بومی و مهاجر است.
* هدایت آب مازاد ایستگاه پمپاژ سلاله سولدوز به تالاب آق قلعه نقده
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده نیز در خصوص وضعیت تالاب آق قلعه نقده گفت: در حال حاضر این تالاب به زیستگاه و محل جوجه آوری پرندگان مهاجر و نادری از جمله اردک سرسفید، فلامینگو و…تبدیل شده است.فرامرز سفری از هدایت آب مازاد ایستگاه پمپاژ سلاله سلدوز به این تالاب خبر داد و اظهارداشت: درحالی که شدت گرمای روزهای اخیر باعث تبخیر شدید آب تالاب‌ها شده، هدایت آب به این مناطق کار ارزنده ای در راستای پویایی این اکوسیستم‌های با ارزش زیستی بوده که یکی از این مناطق تالاب آق قلعه شهرستان نقده است.
وی ادامه داد: این تالاب در سال جاری به طور کامل آبگیری و آب آن سرریز شد اما متاسفانه گرمای هوا در طی روزهای اخیر باعث کاهش آب تالاب شده که از دست رفتن پویایی تالاب باعث نگرانی بسیاری از دوستداران طبیعت منطقه شده است.
فرامرزی اضافه کرد: در همین راستا و برای جلوگیری از این روند تبخیر، تعدادی از دوستداران طبیعت روستای حسنلو با همکاری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اقدام به هدایت آب مازاد ایستگاه پمپاژ سلاله سولدوز به تعداد تخمین ۲۵ اینچ از طریق انهار سنتی و همچنین کانال آبرسانی سد حسنلو به تالاب آق قلعه کردند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده یاد آور شد: با توجه به بحران آب در شرایط فعلی این مقدار غنیمتی است برای حفظ پویایی تالاب که بسیاری از پرندگان و همچنین آبزیانی که در آن زیست می‌کنند.
بنابراین گزارش فلامینگو ۱۳۰ سانتی متر طول دارد که با پاهای بلند و گردن دراز در رنگ‌های صورتی و سفید با منقار به پایین برگشته از سایر پرندگان آب چر متمایز است.
فلامینگو به هنگام پرواز پاها و گردن را کشیده و در امتداد بدن قرار می‌دهد و سر را اندکی پایین نگه می‌دارد، این پرنده در مناطق ساحلی و دریاچه‌های شور و کم عمق زندگی می‌کند و لانه خود را به شکل توده کاسه ای از گل ساخته و در همان جا تولید مثل می کند.در نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می کنند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


نُه − 7 =