معاون فني اداره کل حفاظت محيط زيست آذربايجان‌ غربي :

تالاب‌های فصلی استان به تالاب‌های دائمی تبدیل می‌شوند

تالاب‌های فصلی استان به تالاب‌های دائمی تبدیل می‌شوند

گروه خبر:معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌ غربی گفت: با توجه به بارش‌های خوب در فصل پاییز، زمستان و بهار، بسیاری از تالاب‌های فصلی به تالاب‌های دائمی تبدیل شده‌اند و هم اکنون نیز در بسیاری از این تالاب‌ها تا سطح مشخصی آب وجود دارد.
به گزارش آراز آذربایجان، آبگیری کامل تالاب‌های آذربایجان‌غربی مستلزم رهاسازی حق‌آبه تالاب‌ها از منابع آب‌های سطحی بوده که امید است در طی هفته‌های آینده به حد آبگیری کامل برسد. مساحت تالاب‌های آذربایجان‌غربی را بیش از ۷۰۰ کیلومترمربع تخمین می‌زنند که برخی از آنها دارای آب شیرین و برخی شور است و این تالاب‌ها زیستگاه مناسبی برای انواع پرندگان به حساب می‌آید و بیش از ۱۴۰ نوع پرنده آبزی در آنها مشاهده شده است.
۶ تالاب آذربایجان‌غربی که در سایت کنوانسیون بین‌المللی رامسر ایران به ثبت رسیده‌اند شامل تالاب بین‌المللی دریاچه ارومیه، تالاب‌های قوپی باباعلی و کانی برازان در مهاباد تالاب‌های یادگارلو، درگه سنگی و حسنلو در شهرستان نقده است که تالاب بین‌المللی دریاچه ارومیه یکی از ذخیره‌گاه‌های زیستی جهان به شمار می‌رود.
برخی تالاب‌های استان شامل شیطان، یادگارلو، جهودآباد، نیزار گرده قیا و حسنلو به وسعت یک هزار و ۴۸۰ هکتار در اطراف نقده، تالاب‌های آق‌گل،عشق‌آباد، قره‌بلاغ، یاریم‌قیه و ساری‌سوِ کوچک به وسعت پنج هزار و ۹۶۶ هکتار در اطراف ماکو و تالاب‌های قره‌گل و یسریل‌آباد به وست ۴۶۰ هکتار در اطراف میاندوآب هستند.
با توجه به بارندگی‌های مطلوبی که اخیرا در کشور اتفاق افتاده، امیدها برای احیای تالاب‌ها زنده شده، هر چند که در برخی استان‌ها نیز شاهد روند کاهشی بارش‌ها بوده‌ایم.
رئیس فراکسیون احیا و حفاظت از دریاچه‌ها و تالاب‌های مجلس شورای اسلامی با اظهار تاسف از اینکه امسال بارش‌ نزولات جوی در آذربایجان‌غربی ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است اظهار کرد: بنابراین این بارش‌ها نسبت به سال گذشته از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست.
سیدهادی بهادری تصریح کرد: تراز دریاچه ارومیه با وجود اینکه افزایش یافته اما فعلا نباید قیاس شود و در این رابطه خوشبختانه در درازمدت بارش‌ها مناسب بوده و وضعیت تالاب‌ها نسبت به سال گذشته بهتر نیست اما در درازمدت وضعیت مطلوبی دارد.وی بیان کرد: هم اکنون تالاب‌های استان تا حدودی با مشکل کم آبی مواجه بوده و نسبتا نیز زنده هستند.
در ادامه معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی نیز اظهار کرد: در حال حاضر تنها پناهگاه حیات‌وحش تالاب‌کانی برازان مهاباد به طور کامل آبگیری شده و سایر تالاب‌ها نیز در شرایط نسبتا قابل قبولی هستند.
حجت جباری گفت: در این راستا آبگیری کامل آنها مستلزم رهاسازی حق‌آبه تالاب‌ها از منابع آبهای سطحی بوده که امید است در طی هفته‌های آینده به حد آبگیری کامل برسد.
وی بیان کرد: البته تالاب یادگارلو به دلیل احداث کانال زهکش از مجاورت آن چندین سال است که خشک شده و در حال حاضر نیز هیچگونه امکان آبگیری و یا نگهداری آب برای آن فعلا مقدور نیست.معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به اینکه میزان بارندگی در سال آبی گذشته بسیار عالی بوده است میزان آبگیری تالابها نیز در مقایسه با سال آبی جدید از شرایط خوبی برخوردار بودند.
وی اظهار کرد: البته امسال نیز وضعیت در حد نسبتا قابل قبولی است و اگر روند آبگیری تالاب‌ها در طی ماه‌های آینده نیز بهبود یابد تالاب‌ها از وضعیت بهتری برخوردار خواهند شد.
جباری تصریح کرد: هم اکنون حق آبه بیشتر تالاب‌های استان مطالعه و مشخص شده است و برای تخصیص این حق آبه با شرکت آب منطقه‌ای استان و همچنین وزارت نیرو مکاتبه شده که بی‌شک در صورت تصویب و اجرایی شدن این حق آبه‌ها،مشکل کم‌آبی تالاب‌ها حل می‌شود. و شاهد تالاب‌هایی با اکوسیستم پایدار خواهیم بود.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌ غربی گفت: با توجه به بارش‌های خوب در فصل پاییز، زمستان و بهار، بسیاری از تالاب‌های فصلی به تالاب‌های دائمی تبدیل شده‌اند و هم اکنون نیز در بسیاری از این تالاب‌ها تا سطح مشخصی آب وجود دارد. حجت جباری با اشاره به وضعیت خوب تالاب‌های استان آذربایجان غربی، اظهار کرد: با توجه به بارش‌های خوب در فصل پاییز، زمستان و بهار بسیاری از تالاب‌های فصلی به تالاب‌های دائمی تبدیل شدند و هم اکنون نیز در بسیاری از این تالاب‌ها تا سطح مشخصی آب وجود دارد.
وی تصریح کرد: همزمان با شروع بحران کم آبی در دریاچه ارومیه از اوایل دهه ۹۰، علاوه بر خشک شدن پیکر دریاچه ارومیه، شرایط تالاب‌های فصلی و دائمی به وضعیت قرمز رسید؛ به طوری که تالاب فصلی کاملا خشک و تالاب‌های دائمی مانند تالاب‌های فصلی شرایط مناسبی نداشتند.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی افزود: به لطف بارش‌ها و نزولات آسمانی در چند سال اخیر و اقدامات ستاد احیا در کنار حال خوب دریاچه ارومیه شاهد نبض زندگی در تالاب های استان‌ها هم هستیم.
جباری با اشاره به حضور فلامینگو در این تالاب‌ها، گفت: در پی بارش‌های مناسب بهار شاهد بهبود زیستگاه‌های حیات وحش و تالاب‌ها هستیم و امسال هم همچون سال‌های گذشته جمعیت پرندگان در استان افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: سال گذشته بین ۵۰ تا ۶۰ هزار فلامینگو به دریاچه ارومیه مهاجرت کردند که امسال نیز پیش‌بینی می‌شود به علت بارندگی‌های مطلوب، مهاجرت به همین میزان باشد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۸ ب.ظ

دیدگاه


1 + = سه