تاسیس بزرگترین شرکت تعاونی دانش بنیان در آذربایجان غربی

تاسیس بزرگترین شرکت تعاونی دانش بنیان  در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: تفاهم نامه همکاری با دانشگاه ارومیه و صندوق مهر امام رضا (ع) به جهت تاسیس بزرگترین شرکت تعاونی دانش بنیان در استان آذربایجان غربی منعقد شده است.
بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در سطح جامعه زیاد شده است و طبق آمارهای رسمی تعداد این فارغ التحصیلان بیکار در استان آذربایجان غربی نگران کننده است ولی با تاسیس تعاونی های دانش بنیان می شود فارغ التحصیلان را مشغول بکار کرد. متاسفانه دانشگاه‌های کشور در نسل اول مانده اند و کارآفرین نیستند و امروز عمده دانشگاه‌ها بدون نیازسنجی از بازار کار اقدام به جذب دانشجو و فارغ التحصیلان باسواد به جامعه تحویل می دهند.اما دانشگاهای پیشرفته دنیا نسل سوم و چهارم خود را تجربه می کنند.
این در حالی است که تفاهم نامه همکاری با دانشگاه ارومیه و صندوق مهر امام رضا (ع) به جهت تاسیس بزرگترین شرکت تعاونی دانش بنیان در استان آذربایجان غربی منعقد شده است و هدف از تاسیس این شرکت تعاونی بزرگ در سطح استان ؛ ساماندهی و اشتغال فارغ التحصیلان بخش کشاورزی است.
با توجه به وضعیت استان آذربایجان غربی و منابع محدود آبی مطالعات فراوانی انجام شده و به نتایجی هم رسیده اند که به ضرورت کاشت زعفران و انواع گیاهان دارویی که حاشیه سود بالا و مصرف کم آب را دارند می شود اشاره کرد.
این در شرایطی است که زمینه سازی برای انعقاد تفاهمنامه فی مابین اداره کل دفتر شهر و روستای استانداری آذربایجان غربی و اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی انجام شده و در این تفاهم نامه تصریح شده تعاونی‌های دهیاری تا پایان سال۹۴ به‌منظور ایجاد اشتغال در روستاها ایجاد خواهد شد و نبض اقتصاد و اشتغال استان در روستاها خواهد تپید و مانع مهاجرت روستاییان به شهرها خواهد شد.
انعقاد تفاهم نامه همکاری اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی با اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نیز روی داده است و طی جلسات متعدد با اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان به دلیل پتانسیلهای استان در خصوص وجود ابنیه های تاریخی با عمر چندین هزار ساله و گردشگاههای مختلف و هم مرز بودن با سه کشور خارجی به منظور حمایت و ساماندهی تشکلها وNGO های فعال در زمینه گردشگری ، شرکت تعاونی بزرگی با اعضای این تشکلها و افراد فارغ التحصیل رشته های گردشگری و میراث فرهنگی تشکیل داده که در دست اقدام است.
این در حالی است که برند و برند سازی در راستای حمایت از توسعه تجاری سازی محصولات دانش بنیان و کمک به شرکت های تولید کننده کالا و خدمات با ارزش افزوده بالا در استان آذربایجان غربی برای حضور موثر در بازارهای هدف یک ضرورت و اولویت اساسی برای واحدهای صنعتی است.
در حوزه برند سازی باید شرکت های تولیدکننده محصولات با ارزش افزوده بالا در استان با مبانی نظری و مفاهیم برند و برندسازی و مدیریت برند با کاربرد الگوها و فنون مربوط به آن آشنا شوند.کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بازاریابی، جایگاه و ارزش محصول، تعریف برند، اهمیت برند، برندسازی، ساختن نام برند، برندهای برتر، ارزش ویژه برند، ارزیابی برند و نحوه ثبت برند از دیگر موضوعاتی است که در دنیای امروز برای رشد و توسعه اقتصادی نیاز است.
به نظر می رسد باید دستگاههای متولی و مسئول از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی و شرکت شهرک های صنعتی استان با هدف آشنا سازی واحدهای تولیدکننده کالا و خدمات با ارزش افزوده بالا در استان با مباحث تخصصی بازاریابی مجموعه کارگاه های آموزشی را نظیر روش های نفوذ به بازارهای هدف، اصول بازاریابی بین المللی، اصول و روش های نوین تبلیغات، اصول و فنون مذاکره و تکنیک های فروش برگزار کنند.این در حالی است که برخی واحدهای تولیدی با وجود کیفیت بالای محصولات و توانایی در صادرات، به دلیل ناآگاهی از نحوه ورود به بازارهای جهانی و بی‌اطلاعی از قوانین و مقررات صادرات از ورود به عرصه تجارت بین الملل باز می‌مانند.
علاوه بر بخش دولتی، بخش خصوصی نیز به دلایل مختلف از جمله رقابت‌های ناسالم، موفق به ایجاد شرکت‌های صادراتی نشده است. شرکت‌های توانمند در امر صادرات در صورتی که آماده به همکاری و در اختیار قرار دادن تجربیات صادراتی خود برای سایر واحدها باشند، زمینه برای صادرات واحدهای ضعیف‌تر نیز مهیا می‌شود.
شرکت های دانش بنیان استان نیز در مقوله برند سازی باید سریع وارد عمل شوند شرکتها و مؤسسات دانش‌بنیان، در واقع شرکت یا موسسه خصوصی و یا تعاونی هستند که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری های برتر و باارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.
عدم استفاده اکثر شرکت های دانش بنیان و همچنین بنگاه‌های موجود در واحدهای صنعتی استان آذربایجان غربی از فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک، مانعی برای رشد صادرات این بنگاه‌هاست. به نظر می رسد بخش صنعت از شاخص های مهم اقتصادی آذربایجان غربی است که اگر حمایت و اعطای تسهیلات به این بخش منجر به ایجاد تجارت در حوزه صنعت نشود نمی توان در این حوزه به پایداری رسید. برند سازی و تجاری سازی محصولات واحدهای صنعتی استان علاوه بر اینکه ماندگاری آنها را افزایش می دهد سبب ایجاد جذب نقدینگی در این بخش می شود
این در حالی است که برندسازی و تجاری سازی محصولات شاخص بخش صنعت استان نیز می تواند بسیار راهگشا باشد. کارشناسان معتقدند در راستای توسعه بخش صنعتی استان برندسازی از محصولات شاخص بخش صنعت مورد نیاز است تا به سوی تجاری سازی حرکت شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۶:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


6 + = پانزده