تاسیس اداره محیط زیست و بهداشت در سازمان صنعت معدن و تجارت

تاسیس اداره محیط زیست و بهداشت در سازمان صنعت  معدن و تجارت

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : صاحبان صنایع مختلف استان می توانند در صورت بروز هرگونه حادثه در زمینه های ایمنی، محیط زیست و بهداشت اداره محیط زیست، بهداشت، ایمنی و انرژی در سازمان صنعت معدن و تجارت را مطلع کنند.
فلسفه بهداشت، ایمنی و محیط زیست در بخش صنعت و معدن در راستای توسعه پایدار و کرامت انسان از طریق نگاهی سیستماتیک و مرتبط با عوامل مختلف بهداشت، ایمنی و محیط زیست صنعت و معدن در زندگی انسان رشد و توسعه همه جانبه کشور اهمیت ویژه ای را ایفا می کند.
این فلسفه و نگرش، استراتژی به حداقل رساندن اثرات نامطلوب صنعت بر محیط و افزایش اثرات مطلوب آنها با تأمین ایمنی همه جانبه کلیه کارکنان و همکاران سازمان، تجهیزات و تاسیسات، به صفر رساندن حوادث و آسیبها از طریق حذف شرایط نا ایمن و ارتقاء سلامت افراد، ایمنی و محیط زیست در کلیه سطوح سازمان و حفاظت از محیط زیست به عنوان سرمایه بشریت را دنبال می کند.
مقوله های بهداشت، ایمنی و محیط زیست بطور جداگانه در طی سالهای متمادی در صنعت و معدن مطرح بوده است، اما نگاه امروز نگاهی نو، سیستماتیک و همه جانبه تحت یک مدیریت واحد می باشد.نظام مدیریت یکپارچه با ایجاد بستر فرهنگی خلاق و نگرشی نو و سیستماتیک، به تبیین تأثیر متقابل عوامل بهداشت، ایمنی و محیط زیست پرداخته و از این طریق نواقص، مخاطرات بالقوه، حوادث و مشکلات را بطور نظام مند مورد ارزیابی قرار داده و روشهای مبتنی بر پیشگیری را ارائه می دهد.
هرچند دستیابی به نظام خلاق در ساختار نظام مدیریت فراگیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست و رویکرد یکپارچه سازی فرایند ها و گردش کار و فعالیتهای سه گانه بهداشت، ایمنی و محیط زیست در کلیه سطوح صنعت و معدن نیازمند تلاشهای زیادی است اما متخصصین و مدیران صنعت در سالهای اخیر گامهای مؤثری در جهت شکل گیری ساختار یکپارچه و ارتقاء اهداف این نظام مدیریتی برداشته اند بطوریکه امروزه بخش صنعت و معدن در این فاصله زمانی کوتاه شاهد کسب موفقیت هایی در این نظام مدیریتی بوده است.در نظام مدیریت یکپارچه تمام برنامه ها و فعالیتها در راستای تأمین اهداف قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز است. این در حالی است که نیم نگاهی به تاریخچه بهداشت و ایمنی در ایران نشان می دهد که بهداشت و ایمنی قبل از ایجاد تشکیلات نظام یافته امروز تحت عنوان HSE در دنیا، در صنایع مختلف با سابقه ای حدود دو قرن تحت یک واحد فعالیت داشته و وظایف آنها از یکدیگر غیرقابل تفکیک بوده است. در این میان بهداشت حرفه ای، بخش مهمی از سلامت کارکنان را تشکیل می دهد بطوریکه با ارائه خدمات کاملاً فنی و با کنترل عوامل زیان آور محیط کار از وقوع بیماری در کارکنان پیشگیری نموده با ایجاد محیط های کاری سالم، ریسک پذیری فرد و محیط را در بروز خطر به حداقل ممکن کاهش می دهد. این در شرایطی است که فلسفه تاسیس اداره بهداشت ، ایمنی و محیط زیست در واحدهای صنعتی و معدنی آذربایجان غربی نیز که اخیرا از سوی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اعلام شده به مهندسی بهداشت که فرایندهای تولیدی استان مرتبط می شود.
اصولا منظور از محیط کسب و کار، عوامل مؤثر بر عملکرد واحدهای اقتصادی مانند کیفیت دستگاه های حاکمیتی، ثبات قوانین و مقررات، کیفیت زیرساخت‌ها و… است که تغییر دادن آنها فراتر از اختیارات و قدرت مدیران بنگاه های اقتصادی است.فضای کسب و کار سرمایه گذاری را می توان از حوزه های استراتژیک توسعه صنعتی آذربایجان غربی تلقی کرد که عمدتا ناشی از کلیه عوامل بیرونی بوده و عواملی چون بهره وری و اشتغال نیروی کار، سرمایه گذاری، آزادی های اقتصادی تولیدکنندگان و ظرفیت های تولیدی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.به موازات برنامه های آموزشی و تخصصی و در جهت اجرای هر چه بهتر آموزشها، فعالیتهای پژوهشی، عمرانی و تجهیز و توسعه منابع انسانی صورت پذیرد که تدوین جزوات و استانداردهای آموزشی براساس کدهای بین المللی، تجدیدنظر در استانداردهای مهارت، تهیه استاندارد مشاغل، تحقیق و پژوهش در برنامه های آموزشی و وسایل کمک آموزشی از مهمترین آنهاست.
استان آذربایجان غربی به لحاظ داشتن ظرفیت ها و پتانسیل ها می تواند در اشتغالزایی کشور نقش موثری داشته باشد. کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به ظرفیت های بالای آذربایجان غربی برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی جوانان متخصص دانشگاهی؛ کاهش مقررات زاید و دست و پاگیر در دستگاههای اجرایی و واحدهای تولیدی و صنایع مرتبط معدنی یکی از اصول جدی برای تولید و رشد کسب و کار است و باید در این راستا به سمت حذف بوروکراسی دست و پا گیر اداری به منظور جذب سرمایه گذاری و بهره مندی از مقررات صحیح اقتصادی و حذف قوانین غیرضروری و غیراقتصادی حرکت کرد.
هر فعالیتی با خطر و عوامل زیان آور مواجه است و عوامل زیان آور محیط کار شامل عوامل شیمیایی، بیولوژیکی، فیزیکی و … هستند و در این بین مواد شیمیایی بسیار حائز اهمیت هستند.
ناتوانی در کارکردن، سرطان و حتی مرگ از پیامدهای مواد شیمیایی بوده و یکی از راههای کاهش خطرات، رعایت استانداردهای مواد شیمیایی در محیط کار و تمرکز بر تک تک مواد شیمیایی است.کارشناسان حوزه اشتغال بر این باورند که مهمترین خطرات شیمیایی آسیبهای فیزیکی است و برای مدیریت عوامل شیمیایی در محیط کار، تامین محیط ایمن، آموزش در مورد عوامل شیمیایی، جلوگیری از تماس با مواد شیمیایی، بکارگیری برنامه های محافظتی و پیشگیرانه به شکل مطلوب باید برنامه ریزی شود.
باید همه دستگاههای مسئول اثرات و مشکلات ناشی از کار را کاهش دهند و در کارگاههایی که مانع از حضور کارشناسان بهداشت می شود باید برخورد قضایی و قانونی صورت گیرد و با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای افزایش ایمنی نیروی کار تلاش شود.
کارشناسان نیز باید به روز و در پی کسب اطلاعات جدید باشند و با توجه به توسعه فناوری برای فرهنگسازی و صاحبان کارگراهها نباید از تبیین جایگاه بهداشت حرفه ترسی داشته باشند بلکه باید فواید بهره گیری از بهداشت حرفه ای برایشان تشریح شود.از سوی دیگر، با توجه به تاسیس اداره محیط زیست، بهداشت، ایمنی و انرژی در سازمان صنعت معدن و تجارت ، صاحبان صنایع مختلف می توانند در صورت بروز هرگونه حادثه در زمینه های ایمنی، محیط زیست و بهداشت در اسرع وقت سازمان را مطلع کنند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۵:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


شش − 4 =