تاریخ۳۰۰۰ ساله شهر ارومیه احیا می‌شود

تاریخ۳۰۰۰ ساله شهر ارومیه  احیا می‌شود

گروه اجتماعی: تاریخ ????۳۰۰۰ ساله شهر ارومیه با نصب نام‌های تاریخی محلات و خیابان‌های این شهر بار دیگر احیا می‌شود. به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه، نصب تابلوهای جدید در بسیاری از نقاط شهر که نام قدیمی و تاریخی آن منطقه را نشان می‌دهد، بار دیگر هویت فرهنگی و تاریخی شهر ارومیه را که قدمتی بیش از ۳ هزار سال دارد را احیا می‌کند.
این اقدام برجسته فرهنگی به همت شهرداری و شورای شهر ارومیه صورت گرفته است که شور و نشاط عمیقی را در شهر حاکم کرده است.
امروز در ارومیه پای صحبت هر شهروندی که می‌نشینی از خاطرات قدیمی که از پدران خود در سینه دارد می‌گوید که بخشی از این خاطرات متعلق به نام‌های قدیمی محلات است.متأسفانه به علت برخی سهل انگاری‌های فرهنگی مسئولان نام‌های غیر متعارف و بی ارتباطی به محلات و خیابان‌های شهر نسبت داده شده بود که علی رغم اعتراض بسیاری از رسانه‌ها هیچ تصمیمی در باب این رویه غلط اتخاذ نشده بود.
محمد حضرت پور، شهردار ارومیه در این خصوص در گفتگو با خبرنگار شبستان، گفت: ارومیه شهری با قدمت چندین هزار ساله است و یکی از مراکز ترک نشین کشور محسوب می‌شود، لذا دارا بودن نام ترکی محلات و خیابان‌ها در تاریخ غیر قابل انکار است.وی افزود: نام‌های ترکی که در حال نصب بر خیابان‌ها و محلات است خاطرات کهن‌سالان را زنده کرده است و رضایت همشهریان از پیام‌ها و نامه های رسیده به شهرداری کاملا ملموس است.شهردار ارومیه، با بیان اینکه مردم ارومیه فراموش‌کار نیستند و تاریخ خود را از یاد نمی‌برند، تصریح کرد:
بیشتر اسامی که امروز به عنوان نام تاریخی نصب شده است در زبان عام و محاوره همواره مورد استفاده قرار می‌گرفت و حتی برخی همشهریان ما خیابان‌ها را با نام‌های جدید خود نمی‌شناسند. ارومیه شهری کهن در ناحیه آذربایجان است که دارای فرهنگ بسیار غنی بوده که حتی با پوشش، زبان و موسیقی خاص خود همیشه چون نگینی در منطقه درخشیده است. شاید جای کم لطفی نباشد اگر بگوییم با حذف نام‌های خیابان‌ها و محلات، قدم در مسیر ربودن هویت فرهنگی و تاریخی مردم این دیار برداشته باشیم که خوشبختانه مسئولان دلسوز شهر با این اقدام خود چون دژی محکم در برابر این حادثه ایستادند. متأسفانه بیش از ۲ هزار نام ترکی در منطقه آذربایجان از دوران پهلوی به بعد، به ویژه در خود آن دوران تغییر کرده است که باید با ریشه یابی و تیز بینی نام‌های اصلی و کهن آنان از لابلای تاریخ را بیرون کشیده و هویت فرهنگی و تاریخی آنان را احیا کنیم.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۰۸ ق.ظ

۱ نظر

نظر -49 - 0 از 1اولین« قبل بعد  » آخرین 
  1. +1

    یاشاسین لار. چوخ گوزل دی.

نظر -49 - 0 از 1اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه


چهار + 2 =