تاثیر گرانی‌ها بر نذری‌های ماه محرم

تاثیر گرانی‌ها بر نذری‌های ماه محرم

لیدا بهادری
گروه اقتصادی: گرانی‌های فصلی و مناسبتی مدت‌هاست گریبان گیر اقتصاد خانوارهای ایرانی است. یک روز به مناسبت عید نوروز قیمت شیرینی و میوه و آجیل سر به فلک می‌کشد، روز دیگر با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان خرما و شکر و زعفران گران می‌شود و یک بار هم با آمدن شب یلدا هندوانه نایاب می‌شود و نرخ انار و آجیل شب یلدا سر به فلک می‌کشد.
با روی کار آمدن دولت روحانی نیز اما این گرانی‌های مناسبتی ادامه دارد چرا که در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و عزای حسینی از گوسفند زنده گرفته تا برنج و روغن و پر برای علم‌ها گران شده است.
عشاق امام حسین (ع) نیز به عشق امام به گرانی‌های اهمیت نمی‌دهند خرید می‌کنند. به عنوان مثال در بازار تهران، یک بسته ۱۰ تایی پر مرغوب ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
علامت‌ها هم از ۵۰۰ هزار تومان تا ۸ میلیون تومان قیمت گذاری شده و بنا به گفته فروشندگان برخی از آن‌ها که کار دست است گران‌تر است!
از سوی دیگر، بازار گوسفند زنده که در این ایام به عنوان نذورات و قربانی استفاده زیادی دارد نیز وضعیت مناسبی ندارد.
مرکز توزیع دام زنده قیمت یک کیلوگرم گوسفند زنده را ۱۲۵۰۰ تومان اعلام می‌کرده این قیمت نسبت به حدود ۲۰ روز پیش عید قربان حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود.
این در حالی است که در ایام محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا، گوسفند به صورت زنده و یا کشتار مصرف فراوانی دارد و تثبیت قیمت آن برای مردم بسیار مهم است.
علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در این خصوص می‌گوید: قیمت گوشت گوسفند نسبت به عید قربان ۴ تا ۵ درصد افزایش داشته و به قیمت ۱۱ تا ۱۱۵۰۰ تومان رسیده است و قیمت گوسفند تکی ۱۲ هزار تومان است.
وی ادامه می‌دهد: عامل اصلی افزایش قیمت واسطه‌ها و چوب‌داران هستند، آن‌ها بعد از خالی شدن میادین در عید قربان، اکنون تعداد زیادی از دام‌های زنده را خریداری کرده و در زمان بازگشت حجاج می‌فروشند و نیز منتظر عرضه آن در ایام محرم هستند که به دلیل خالی شدن میادین قیمتی را اضافه می‌کنند.
ملکی تاکید می‌کند: بحران کوتاهی را در روزهای تاسوعا و عاشورا به دلیل تقاضای بیش از اندازه انتظار داریم زیرا از یک سو دام میادین خالی شده است و از سوی دیگر تقاضا هم افزایش می‌یابد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۵:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


هشت × = 8