سخنگوي ستاد احياي درياچه اروميه:

تاثیر نمک دریاچه ارومیه بر سلامت اهالی منطقه بررسی می شود

تاثیر نمک دریاچه ارومیه بر سلامت اهالی منطقه بررسی می شود

گروه خبر: سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: گروهی از پزشکان متخصص در حال بررسی تاثیر نمک دریاچه ارومیه بر روی سلامت اهالی اطراف حوضه آبریز این دریاچه هستند.
داودرضا عرب افزود: بررسی تاثیر نمک بر روی سلامت اهالی منطقه حوضه آبریز دریاچه ارومیه یکی از مصوبات ستاد احیای این دریاچه است که در حال پیگیری است.
وی اظهار کرد: در این بررسی ها سرطان زا بودن نمک این دریاچه و تاثیر آن بر فشارخون و مشکلات ریوی افراد مطالعه می شود.
عرب ادامه داد: برخی کارشناسان معتقدند نمک دریاچه ارومیه باید از بستر این حوضه آبی جمع آوری شود؛ این درحالی است که ۱۰ میلیارد تن نمک در بستر دریاچه ارومیه وجود دارد که در خوشبینانه ترین حالت برداشت آن به ۲۵۰ سال زمان نیاز دارد.
وی گفت: از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۷۴ سالانه حدود ۳۸۵ میلیمتر بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه صورت می گرفت که اکنون با ۱۸ درصد کاهش به ۳۱۷ میلیمتر رسیده است که در نتیجه آن درجه حرارت منطقه نیز افزایش یافته و تبخیر دریاچه نیز بیشتر شده است.عرب اظهار کرد: از این رو روشن شدن وضعیت نمک بستر دریاچه و تاثیر آن بر سلامت اهالی منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی افزود: در ۴۲ سال گذشته ۴٫۹ میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شد که در مدت ۱۸ سال گذشته این رقم به ۲٫۴دهم میلیارد مترمکعب کاهش یافته و این مساله به روند نمکی شدن بستر دریاچه شتاب بخشیده است.
اینکه نمک موجود در بستر دریاچه ارومیه موجب فشارخون اهالی حوضه آبریز دریاچه ارومیه می شود یا خیر، جای بحث و بررسی دارد، چندی پیش یکی از اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت و گویی در یکی از رسانه ها اعلام کرده بود که هوای آغشته به نمک بر اثر خشکی این دریاچه، موجب افزایش فشارخون ساکنان اطراف دریاچه می شود.
این در حالی است که دکتر طاهره سماوات رییس اداره بیماری های قلب و عروق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این ادعا را رد کرد و گفت: ریزگردها و هوای آغشته به نمک در ابتلا به بیماری فشارخون دخالتی ندارند بلکه این عوامل، روی تنفس تاثیرگذار هستند.
دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور است و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.
این دریاچه چند سالی است با بحران خشکی مواجه شده و بیش از ۹۵ درصد آب خود را از دست داده است، اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب ۲۶ پیشنهاد در قالب مصوبه ای تلاش می کند این حوضه آبی ارزشمند را نجات دهد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 24