تاثیر ماهواره برجامعه درحال گذرازسنتی به مدرنیته

تاثیر ماهواره برجامعه درحال گذرازسنتی به مدرنیته

گروه اجتماعی:جای تأسف است که در کنار رشد بی‌رویه طلاق شاهد کاهش ازدواج هستیم که خود زنگ خطر دیگری در توسعه اجتماعی این استان و کشور به شمار می‌رود زنگ خطری که مسئولان به‌راحتی از کنار آن رد می‌شوند.
خانواده‌ها در حال گذار از سنت به مدرنیته بوده و ماهواره به‌عنوان ابزار جدید فنّاوری از عوامل اصلی جدایی زوجین و یا ناسازگاری در بین آنان به شمار می‌رود، خواه آگاهانه انتخاب شود، خواه با چشمان بسته.
خانواده نهادی مقدس بوده و خود نقش اساسی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد اما با فروریختن بنیان خانواده بسیاری از آسیب‌های دیگر نیز اتفاق می‌افتد.
زوجین اگر بخواهند خانواده آرامی داشته باشند، باید دستورات و روایات اسلامی را سرلوحه کار خود قرار دهند ، بنابراین عمل به دستورالعمل‌های دینی قبل از ازدواج مهم‌ترین عامل پیشگیری از طلاق است.
رشد طلاق در آذربایجان غربی که در نوک و تیررس هجمه‌های فرهنگی قرار دارد آن‌چنان شتابان روند رو به رشدی به خود گرفته که اگر چاره‌اندیشی اساسی برای حل آن نشود موجب عواقب جبران‌ناپذیر شده و آسیب‌های اجتماعی دیگری را می‌تواند به همراه داشته باشد.
اساس ناسازگاری همسران در جامعه امروزی تفاوت‌های آن‌ها در ارزش‌ها، احساسات، شناخت‌ها و رفتارهای هریک بوده و همین موضوع سبب افزایش آمار طلاق در جامعه شده به‌نحوی‌که در حال حاضر ?? درصد از ازدواج‌ها در آذربایجان غربی به طلاق می‌انجامد.
جای تأسف است که در کنار رشد بی‌رویه طلاق شاهد کاهش ازدواج هستیم که خود زنگ خطر دیگری در توسعه اجتماعی این استان و کشور به شمار می‌رود زنگ خطری که مسئولان به‌راحتی از کنار آن رد می‌شوند.
به گفته مدیرکل ثبت‌احوال آذربایجان غربی میزان طلاق به ثبت رسیده در هشت‌ماهه سال جاری در استان ? هزار و ??? واقعه بوده و با توجه به مدت مشابه سال قبل واقعه طلاق در استان ?? درصد افزایش داشته است؛ این در حالی است که در هشت ماه نخست سال جاری تعداد ?? هزار و ??? واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل نه‌تنها رشدنیافته بلکه ? درصد نیز کاهش داشته است.
پخش برنامه‌های غیراخلاقی و نامتناسب بافرهنگ ایرانی و اسلامی ماهواره از اصلی‌ترین عوامل در طلاق و فروپاشی خانواده‌هاست.
طلاق ازجمله آسیب‌های اجتماعی است که تحت تأثیر عوامل متعدد صورت می‌گیرد ضعف فرهنگ، بیکاری و مشکلات اقتصادی، بی‌توجهی مسئولان و خانواده‌ها، همه و همه به‌نوعی در بروز این معضل مؤثرند و مقابله با آن نیز مشارکت همگانی می‌طلبد.
آذربایجان غربی استانی است مرزی که با کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق و ارمنستان مرز مشترک دارد مرزهایی که اگر از یک‌سو فرصتی است برای توسعه، از سوی دیگر بی‌توجهی به آن می‌تواند به تهدید بزرگی با ابراز ماهواره محسوب شود.
*ماهواره در جهت تخریب اندیشه های مسلمانان طراحی شده است
مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی گفت: ماهواره در جهت تخریب اندیشه های مسلمانان طراحی شده است چرا که با ترویج روابط آزادانه زوجین و عادی سازی خیانت موجب متلاشی شدن بنیان خانواده ها می شود.حجت الاسلام محمدجواد قهرمانی با بیان این که دشمن با شناخت دقیق نقاط ضعف جوانان امروز هر روز بر تعداد شبکه های ماهواره ای خود می افزاید، تأکید کرد: ماهواره حربه دشمن برای مقابله با اسلام است که سبب فروپاشی بسیاری از خانواده ها شده است.
وی با اشاره به اهداف پلید شبکه‌های ماهواره ای و ضد ایرانی گفت: هدف اصلی این شبکه‌ها که تحت سلطه دشمنان اسلام فعالیت می‌کنند، ترویج بی حجابی و برهنگی در بین جوانان است چرا که با این کار تمامی افکار جوانان درگیر خود شده و نمی‌توانند به درستی در مورد مسائل مختلف تصمیم گیری کنند.
*جمع‌آوری ضربتی ماهواره‌ها راهکار مقابله با این ابزار نیست
معاون امور واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی اظهار کرد: جمع‌آوری ضربتی ماهواره‌ها توسط پلیس راهکار مؤثری برای مقابله با این ابزار فنّاوری نیست هرچند مأموران انتظامی نیز وظایفی دارند اما با آگاهی مردم و آشنا نمودن آنان با اسلام ناب محمدی در جهت تقویت ایمان و تقوای آنان می‌توان شاهد بهبود در وضعیت جامعه بود.
حجت‌الاسلام حبیب مقدم افزود: در حال حاضر اصلی‌ترین برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای به ترویج و تبلیغ روابط غیر مشروع میان دختر و پسر و حتی زنان و مردان دارای همسر، تبلیغ استقلال فرزندان و اعمال منافی عفت پرداخته و سعی در تزلزل بنیان خانواده‌های مسلمان دارد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


سه × = 15