- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

تاثیر تفاوت‌ها وشباهت‌های فرهنگی بر موفقیت زندگی مشترک

Posted By admin On خرداد ۱۱, ۱۳۹۵ @ ۴:۴۹ ق.ظ In گوناگون | No Comments

فریبا حسین پور
گروه خانواده وسلامت: درحالی‌که ازدواج با فردی از فرهنگ متفاوت می‌تواند چالش‌های خاصی را به همراه داشته باشد، در عین حال می‌تواند فرصت‌های زیبا و پرباری برای رشد و پیشرفت محسوب شود.
زوج‌ها در عین اینکه سال به سال شیوه باهم زندگی کردن را یاد می‌گیرند باید در موارد زیادی نیز خود را تعدیل نمایند. زمانی‌که این تغییرات شامل بحث و گفتگوهای فرهنگی و مذهبی می‌شود، ابعاد جدید دیگری نیز به پروسه سعی و تلاش آنها جهت تحکیم روابط زناشویی‌شان اضافه می‌گردد.
زوج‌ها ارزش‌ها و اعتقادات یکدیگر را که شامل سنت‌های مذهبی و فرهنگی می‌شود را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. برای اینکه به این ترتیب مشخص می‌شود که آیا آنها شبیه هم هستند یا از هم متفاوتند. در مرحله نهایی ایفای نقش، زوج‌ها چگونگی انجام و اجرای نقش‌های مختلف (مانند تربیت فرزندان، تقسیم کارهای روزمره، نقش نان‌آور خانوار و …) را در رابطه‌شان تعیین نموده و اینکه تا چه حد اجرای این نقش‌ها به تداوم رابطه‌شان کمک خواهد کرد. بنابراین زوج‌ها در این سه مرحله مختلف با فیلتر کردن افرادی که معیارهای متفاوتی با آنها دارند، شریک زندگی مطابق با معیارهای خود را تعیین می‌نمایند.
تحقیقات نشان می‌دهند که زوج‌هایی که از نظر اعتقادی بیشتر شبیه و اصطلاحا از جنس هم هستند، به طور کلی از ازدواج‌شان راضی‌تر می‌باشند. در حقیقت، یافته‌های علمی نشان می‌دهد که نرخ طلاق در بین زوج‌های هم‌مذهب و عموما مذهبی‌تر، پایین‌تر است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود به همان میزان که زوج‌ها از اعتقادات مذهبی متفاوت‌تری برخوردار باشند به همان میزان دچار تضادها و مشکلات بیشتری شده و به احتمال زیاد رابطه‌شان به طلاق بیانجامد. بسیار جالب است که حتی بین زوج‌های خیلی مذهبی ولی با اعتقادات دینی متفاوت ناسازگاری بیشتری وجود دارد. عموماً دینداری و تعصبات مذهبی به عنوان شاخصی برای پیش‌بینی میزان رضایتمندی در زوج‌ها بکار گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال حضور مشترک در مراسم مذهبی برای زوج‌های با مذهب یکسان رضایتمندی خیلی بیشتری را به دنبال داشته و سازگاری بین آنها را نیز افزایش می‌دهد. در خصوص تفاوت‌های جنسیتی در صورتی که شوهر در مراسم مذهبی بیشتری شرکت کند احتمال جر و بحث‌های زناشویی کمتر و همانطور که گفته شد میزان سازگاری را بالا می‌برد که این هم در ازدواج اول و هم ازدواج‌های بعدی صادق است. برای زنان، در ازدواج دومشان اما میزان مذهبی بودن تاثیری در سازگاری‌شان در زندگی زناشویی نخواهد داشت. در حقیقت اعتقادات مذهبی هم برای مردان و هم برای زنان در ازدواج‌های دوم‌شان شاخصی قوی جهت پیش‌بینی سازگاری در زندگی زناشویی نمی‌باشد.زوج‌های از نژادهای مختلف بیش از اینکه به تفاوت‌های قومی و نژادی توجه نمایند در ابتدای رابطه به تفاوت‌های فرهنگی و چگونگی کنار آمدن با آنها توجه دارند. البته در دو مورد زیر استثناء نیز وجود دارد. یکی در مراحل بسیار اولیه ارتباط که دو طرف مجذوب یکدیگر شده و به پارامترهای تعیین کننده توجه نمی‌نمایند و مورد دوم در خصوص افرادی که به نوعی قبلاً تجربه برخورد با تبعیض نژادی را داشته‌اند. گرچه روابط زناشویی در زوج‌هایی با نژادهای مختلف چالش‌هایی به دنبال دارد اما این مشکلات و چالش‌ها قطعا قابل حل هستند.
البته باید در نظر داشت در مواردی که خانواده‌ها و یا جامعه به هر صورتی با این ازدواج مخالف باشند، فشار ناشی از عدم موافقت آنها بر روی روابط زناشویی تاثیر جدی گذاشته و آن را به شدت پرتنش می‌نماید.
به‌علاوه در بعضی از موارد، اختلافات موجود بین این زوج‌ها می‌تواند ناشی از اختلاف بر سر بزرگ کردن بچه، وقت‌شناسی، انتظارات زن از همسرش و برعکس و حتی خانواده‌ها باشد که می‌تواند اولویت‌های زوجین را تغییر داده و بر زندگی آنها سایه افکند.
طبیعی‌ست زوج‌هایی که توان غلبه بر این چالش‌ها را داشته باشند راحت‌تر می‌توانند با تمرکز بر شباهت‌ها، موفق به تبدیل تفاوت‌های‌شان به نقاط قوت شده و روابطه‌‌شان را عمیق‌تر و غنی‌تر نمایند. این روابط قوی‌تر می‌شوند اگر چنانچه بین زوجین اعتماد وجود داشته و یکدیگر را در عین تفاوت‌ها حمایت نمایند.پذیرش و قبول کردن فرهنگ طرف مقابل گرچه آسان نبوده و طرفین را نسبت به تفاوت‌هایشان بسیار حساس می‌نماید، اما در عین حال جهان‌بینی‌‌شان را وسیع می‌نماید. در مجموع باید گفت ازدواج‌های بین‌فرهنگی و بین‌قومی با استرس و تنش در سطوح مختلف همراه بوده و این پیچیدگی‌ها تنها با گفتگو و بحث‌های سازنده دقیق، قابل حل می‌باشد.عوامل عمده دیگری نیز عموما در ازدواج‌های موفقیت‌آمیز موثر می‌باشند که عبارتند از: سن طرفین در زمان ازدواج، سطح تحصیلات، تجارب قبل از ازدواج (تجربه زندگی مشترک، داشتن فرزند از زندگی قبلی، داشتن تجربه طلاق در خانواده)، مهارت‌های ارتباطی و پارامترهای شخصیتی. بر اساس مطالعات انجام شده میزان نقاط قوت ازدواج‌های بین‌فرهنگی نیز قابل ارزیابی بوده و به این بستگی دارد که به چه اندازه زوجین قادر به مدیریت روابط زناشویی خود می‌باشند و بر اساس ارزش‌ها و همینطور در نظر گرفتن تفاوت‌های موجود به یکی از روش‌های زیر تقسیم می‌شوند. به طور کلی چهار شیوه در روابط زناشویی این افراد با توجه به ارزش‌ها و تفاوت‌های بین‌‌شان وجود دارد: یکی شدن، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، سازش یک‌طرفه مشکلات حل نشده.
زوج‌هایی که سه شیوه اول را در زندگی زناشویی‌‌شان برگزینند عموما خوشحال و راضی می‌باشند، در صورتی‌که شیوه چهارم معمولا منجر به درگیری و تمرکز بر روی تفاوت‌ها بین زوجین می‌گردد. زوج‌هایی که با یکدیگر یکی شده‌اند به فرهنگ‌های یکدیگر احترام گذاشته، آنها را پذیرفته و با یکدیگر جشن می‌گیرند. به این ترتیب رسم و رسومات طرف مقابل را همانطور که هست پذیرفته‌اند. زوجینی نیز که هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را انتخاب می‌کنند هر کدام راه‌های پیروی از فرهنگ و رسوم خود را به‌طور جداگانه در پیش گرفته و ضمنا تفاوت‌های موجود را به‌صورتی مثبت و جذاب و با دیده احترام می‌نگرند. در میان زوج‌هایی که یکی از آنها به صورتی یک‌طرفه با دیگری سازش نموده‌اند نیز شخص سازش‌کار از سر الزام و البته در نهایت، از روی رضایت خود را شبیه مدل فرهنگی طرف مقابل می‌نماید.در مقابل، ازدواج‌های با مشکلات حل نشده دائما تضاد و جر و بحث را تجربه کرده و هنوز نمی‌دانند که چطور تفاوت‌هایشان را مدیریت نمایند. اگرچه به نظر می‌رسد که زوج‌های درگیر در مورد چهارم بیشترین چالش‌ها را در خصوص تفاوت‌های فرهنگی نژادی و مذهبی تجربه می‌کنند، اما در عین حال هر کدام از این چهار شیوه روابط می‌تواند موجب یادگیری و آموزش استراتژی‌های مدیریت تفاوت، سیستم‌های اعتقادی، تضادها و همچنین استرس گردد.
استراتژی اولیه که می‌توان از آنها برای مدیریت تفاوت‌های موجود در ازدواج‌های بین فرهنگی استفاده نمود عبارتند از:روابطی دوستانه بر اساس مشترکات فرهنگی و اهداف مشترک با همسر خود برقرار و با تعهد به یکدیگر امور را با همدیگر پیش ببرید؛
با احترام به تفاوت‌ها، آنها را جشن گرفته و یادگیری آنها را ارزش بدانید؛روابط خانوادگی خود را مرزبندی نموده و به خانواده و جامعه خود فرصت پذیرش همسرتان را بدهید.
مهارت‌های ارتباطی از مهم‌ترین وظایفی است که زوجین برای ایجاد زندگی موفق در صورت وجود تفاوت‌های اعتقادی، داشته و مطالعات نشان می‌دهد که برخورداری از این مهارت‌ها تنش بین زوجین را کم می‌نماید؛
احترام و تحمل تفاوت‌های طرف مقابل این استراتژی برای این طراحی شده است که افراد با اعتقادات متفاوت را کنار یکدیگر نگه داشته و با درک متقابل و پذیرش هویت طرف مقابل نشان دهند که عشق بر همه چیز مقدم است؛
انعطاف‌پذیری در ایجاد ارتباط بین دو سیستم اعتقادی متفاوت و در عین حال به رسمیت شناختن هر یک از آنها: در این استراتژی بر روی نقاط مشترک اعتقادات طرف مقابل تکیه کرده و با مذاکره و اجازه انجام مراسم دینی طرف مقابل به وی، مرزهای اعتقادی را مشخص و مشترکات را با یکدیگر جشن گرفت؛
به رسمیت شناختن شباهت‌های اعتقادی ارزش‌ها و رسم و رسومات: در این استراتژی زوجین به روی شباهت‌ها و نقاط مشترک یکدیگر در روابط‌‌شان تاکید می‌نمایند.ایجاد چارچوب‌های هویتی و فرهنگی برای همسر قدردانی از ارزش‌ها در فرهنگ طرف مقابل و احترام به نقاط قوت آنها.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%aa%d8%a7%d8%ab%d9%8a%d8%b1-%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7-%d9%88%d8%b4%d8%a8%d8%a7%d9%87%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%d9%8a-%d8%a8%d8%b1/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.