آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

تاثیرگذاری پایانه مرزی پلدشت در توسعه روابط ایران و آذربایجان

تاثیرگذاری پایانه مرزی پلدشت در توسعه روابط  ایران و آذربایجان

گروه گزارش: پایانه مرزی پلدشت در ارتباط و تعامل بین ایران و آذربایجان نقش زیادی دارد به طوری که از ظرفیت مرزی بودن آذربایجان_غربی باید استفاده حداکثری به عمل آورد.
به گزارش آرازآذربایجان ، محسن پاک‌آئین در آئین افتتاحیه فاز نخست طرح جامع پایانه مرزی پلدشت که با حضور جمعی از مقامات و خبرنگاران ترتیب یافت، اظهار داشت: این پایانه مرزی در ارتباط بین دو کشور تاثیر شایان توجهی دارد.
وی بر ضرورت تلاش برای مقاوم‌سازی اقتصاد دو کشور در مقابل آسیب‌های مختلف و عدم وابستگی به نفت تاکید کرد و افزود: در حوزه حمل و نقل، گردشگری و کشاورزی نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت می‌گیرد تا پیشرفت مورد انتظار حاصل شود.
سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه برای تسهیل روند گردشگری در بین دو کشور تلاش می‌شود، گفت: طی سه ماه آینده شاهد لغو صدور ویزا برای سفر به نخجوان خواهیم بود.پاک‌آئین با اشاره به اینکه نوروز امسال ۴۵ هزار تبعه ایرانی به نخجوان سفر کرده‌اند همین‌طور سالانه یک میلیون نفر از نخجوان به ایران سفر می‌کنند، ادامه داد: پایانه مرزی پلدشت باعث رونق ارتباط بین دو کشور می‌شود.
*ضرورت تلاش برای تقویت روابط بین دو کشور
رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان واصف طالب اوف در این آئین بر ضرورت تلاش برای تقویت روابط دو کشور تاکید کرد و گفت: با همکاری استاندار آذربایجان_غربی همینطور استفاده از ظرفیت پایانه مرزی پلدشت ارتباط بین دو کشور نزدیک‌تر می‌شود.وی به اهمیت تقویت و افزایش دادن امکانات موجود در این پایانه اشاره کرد و افزود: با افتتاح پایانه مرزی پلدشت ارتباطات بین ایران و نخجوان بیش از پیش بهبود پیدا می‌کند.
در بخش دیگری از این آئین مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های آذربایجان غربی عبدالحسین علی‌اکبری به احداث پایانه مرزی پلدشت از سال ۱۳۹۱ با تملک زمین به مساحت ۱۸ و دو دهم هکتار با اعتبار هزینه شده به میزان ۲۵۰ میلیارد ریال اشاره کرد.
وی اعتبار موردنیاز برای اجرای فاز دوم این طرح را مبلغ ۷۷ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: پروژه فوق هم‌اکنون از پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد برخوردار است که در مهر ماه ۱۳۹۴ کلنگ‌زنی شده است.
*سالانه ۵ میلیون کامیون از عوارض معاف می‌شوند
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای داوود کشاورزیان در این آئین به معافیت‌های اعمال شده برای تردد کامیون‌ها اشاره کرد و گفت: سالانه ۵ میلیون کامیون از عوارض معاف می‌شود و سالانه ۷۰ هزار دستگاه برای صادرات و واردات تردد می‌کنند.
وی با اشاره به سفر رئیس جمهور آذربایجان به کشورمان در طول ماه‌های اخیر، گفت: با توجه به وجود اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین دو کشور در راستای افزایش روابط دو سویه اقدام می‌‌شود.
این مسئول در بخش پایانی سخنان خود سیاست خارجی دولت یازدهم را مبتنی بر توسعه دامنه روابط با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه دانست.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۶ ب.ظ

دیدگاه


2 + = پنج