تاثیرگذاری تابلوهای تبلیغات شهری در فرهنگ جامعه

تاثیرگذاری تابلوهای تبلیغات شهری در فرهنگ جامعه

گروه گزارش :در هر نقطه از شهر ارومیه که چشم می گردانی با انبوهی از تابلوهای تبلیغاتی روبرو می شوی که هر کدام با تبلیغ مسائل غیر ارزشی چشم هر بیننده ای را می آزارد و شاید بر صحت این جمله که ارومیه فرسنگها تا فرهنگ فاصله دارد صحه گذارند. تابلوهای تبلیغاتی به عنوان نماد شهری می توانند نقش بسیار تاثیرگذاری در ارائه برنامه و فرهنگ جامعه داشته باشند که متاسفانه عدم توجه به این موضوع موجب شده تا تابلوهای بد قواره گاهی در شکل ها و اندازه های بسیار ناهنجار وضعیت شهر ارومیه را ناهنجار جلوه دهند.
شهرداری ارومیه از سالها پیش اقدام به نصب تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر کرده است اما در این میان از کارکرد اصلی این تابلوها در جهت رفع مشکلات و دغدغه های جامعه غفلت شده است.
اگرچه در ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی، شهرداری بیشترین نقش را دارد اما باید به سراغ دیگر مسئولانی که در این زمینه مقصر هستند نیز رفت.
آشفته بازار تابلوهای تبلیغاتی که با بی نظمی بصری در شهر، جلوه ناخوشایندی به چهره شهر داده اند بجای اینکه به مسائل غیرارزشی اختصاص داده شوند می توانند به نوعی انتقال دهنده پیامهای ارزشی و ارائه دهنده راهکارهای عملی جهت حل مشکلات موجود در جامعه باشند.
جای خالی پرداخت به دغدغه های مقام معظم رهبری که شامل حجاب و عفاف، مضرات ماهواره و خصوصا افزایش کیفی جمعیت در این تابلوها بسیار به چشم می خورد و اینکه چرا دغدغه مقام معظم رهبری به دغدغه مسئولین شهری تبدیل نشده است بسیار تعجب آور است.
موضوع بسیار مهم اینست که مسئولان زمینه ایجاد بسترهای لازم برای افزایش جمعیت کارآمد در جامعه را فراموش کرده اند و عواملی همچون افزایش سن ازدواج و بی رغبتی جوانان به تشکیل خانواده، بیکاری، افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج که شاید از تأثیرات ماهواره ها باشد و … را مد نظر قرار نداده اند.
از کدام اقدام مسئولین استان می توان فهیمد که دغدغه کاهش جمعیت جوان کشور و پیری زودرس آن که دغدغه رهبر معظم انقلاب است به دغدغه مسئولین استانی تبدیل شده است.
در گذری به یکی از استانهای همجوار با انبوهی از تابلوهای تبلیغاتی در خیابانهای سطح شهر مواجه شدم که تمامی دغدغه ها و فرمایشات مقام معظم رهبری شامل حجاب و عفاف، مضرات ماهواره و افزایش کیفی جمعیت بصورت بسیار واضح و با گیرایی بسیار بالا در تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر در تمام خیابانها نصب شده و هر کدام به نوعی حتی به صورت کاریکاتورهدف و منظور اصلی را به بینندگان انتقال می دهند. اما تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر ارومیه چگونه اند؟ یا لباس عروس را تبلیغ می کنند یا حمام سنتی و نان پزی و .. را، و دریغ از یک تابلوی تبلیغاتی تأثیرگذار در سطح شهر!
در این پیوند لازم است مسئولان ارشد استان با ارائه برنامه های کارشناسی شده و به دور از هیاهوهای زودگذر، تصمیم هایی را عملی کنند که در آینده ی نزدیک، ضمن رفع دغدغه های جمعیتی، با افزایش سطح رفاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کیفیت جمعیت را نیز ارتقا دهند.
در حال حاضر بیلبوردها به یکی از منابع درآمد شهرداری تبدیل شده‌ اند و شهرداری باید سیاست خودش را نسبت به بیلبوردها و تلویزیون ‌های شهری تغییر دهد و درآمد باعث دور شدن از پرداخت به ارزشها و بیانات مقام معظم رهبری نشود چرا که تابلوهای تبلیغاتی ظرفیت بسیار خوبی برای انتقال فرهنگ و الویتها و دغدغه هایی هستند که نیاز به تلاش جهت رفع آنها در جامعه و تقویت نگرش فرهنگی به بیلبوردها و تلویزیون‌ های شهری ضروری است.
بی شک هیچ شخصی غافل از کارکرد پولسازی امکانات تبلیغات محیطی نیست اما نباید از این فرصت بالقوه که می تواند اهمیت بسزایی در فرهنگ سازی داشته باشد،‌ غفلت شود و در سال جاری نیز که توسط مقام معظم رهبری به عنوان» اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی و عزم ملی « نامگذاری شده است نباید به راحتی از کنار چنین ظرفیت های بالقوه ای عبور کرد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۵:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


7 + هفت =