تأثیر کارگاه‌های کارآفرینی در حل بیکاری جوانان استان

تأثیر کارگاه‌های کارآفرینی در حل بیکاری جوانان استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی :در توسعه اشتغالزایی و کارآفرینی باید نیازهای واقعی بازار کار استان شناسایی شده و بر اساس آن مشاوره کارآفرینی، اشتغال و کارگاه های آموزشی در این زمینه برگزار شود.
یک دهه آمار رسمی بازار کار می گوید بیکاری همچنان بحرانی است، جوانان در صفوف طولانی منتظر اشتغال هستند و از مجموع بیکاران تنها ۱۶۰ هزار و ۷۰۰ نفر کم شده است.
کارشناسان بازار کار عقیده دارند یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در کشورها بازار پررونق کار است و نیروهای جوانی که کشورها بتوانند در مسیر توسعه از آن استفاده کنند اما در نقطه مقابل بیکاری جوانان می تواند به عنوان یک معضل بزرگ داخلی خودنمایی کند و ناتوانی بازار کار در جذب تقاضاهای شغلی، باعث هدر رفتن سرمایه انسانی خواهد شد.
در ایران رشد یکباره جمعیت در دهه ۶۰ و رسیدن آنها در دهه های ۸۰ و ۹۰ به بازار کار باعث شده است تا امروز اشتغال جوانان به عنوان یکی از مهمترین مسائل در بیشتر خانواده ها به حساب آید. هم اکنون تقاضا برای شغل در کشور ما میلیونی است و جوانان زیادی در پشت درهای بسته بازار کار مانده اند. البته که توسعه و بسط آموزش های مهارتی با همت والا و بی شائبه همه دست اندر کاران عرصه آموزش های فنی و حرفه ای رقم می خورد.
بی تردید تلفیق دانش با مهارت و خلاقیت برای جوانان این مرز و بوم زمینه ساز اشتغال مولد و پایدار توام با کار آفرینی، تاثیر بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی و توانمند سازی منابع انسانی دارد و رسالت آموزش فنی و حرفه ای به عنوان متولی اصلی آموزش مهارت های غیر رسمی در تربیت نیروی کار ماهر و متخصص در بخش های مختلف صنعت ، خدمات و کشاورزی و ارتقای مهارت های حرفه ای شاغلین و فارغ التحصیلان دانشگاهی و کارجویان شهری و روستایی نقش بسزایی در توسعه پایدار استان خواهد داشت.
تحولات و دگرگونی نظام اجتماعی اقتصادی عصرحاضر ریشه در پیشرفت و تغییرات بوجود آمده در علم و تکنولوژی دارد.
از این رو تضمین حیات و بقاء کشورها نیازمند نوآوری ، ابداع و خلق محصولات و خدمات جدید می باشد چنین رویدادی میسر نیست مگر توسط افرادی که بتوانند با ایجاد تحول در سازمان ها یا تأسیس شرکتهای نو این امر را محقق سازند از این افراد به عنوان کارآفرین یاد می‌کنند.به نظر می رسد باید به جای اینکه در شهرهای کوچک بدون داشتن زیرساخت‌های لازم از جمله اساتید در سطح تدریس دانشگاهی و فضای آموزشی لازم، دانشگاه و کارگاه‌های ‌کارآفرینی و فنی و حرفه‌ای تأسیس می‌شد تا این قدر جوان بیکار تولید نمی شد.
این در حالی است که کارآفرینی فرآیند پذیرش مخاطرات و پیامدهای تأسیس کسب و کار بر مبنای اندیشه ها و ایده های است که نتیجه آن ایجاد فرصت های شغلی و بهبود شرایط اقتصادی و ارتقای توانمندی جوامع خواهد بود. به عبارت دیگر کارآفرینی فرآیند ایجاد ثروت و هدایت خلاقانه منابع، خلق سازمان یا سازمان های جدید و نیز توسعه موقعیت های اقتصادی و روش اداره و مدیریتی است که فرصت ها را کنترل و تعقیب کرده و به عنوان شیوه ای عالمانه از زندگی، با درک ظرفیت های بلا استفاده، زمینه را برای بهره گیری از آن فراهم می سازد و برای رسیدن به آرمان رشد اقتصادی رفاه اجتماعی به وسیله افزایش سرانه تولید کاهش نرخ بیکاری به جریان ها و شریان های اقتصادی کمک های شایان توجه و مؤثری می کند.
برخی نیز کارآفرینی را فرآیند تأسیس یک شغل بر مبنای یک فکر و یک ایده ی نو می دانند. از منظرگاه عده ای نیز کارآفرینی راهبردی است برای حل مسأله اشتغال و ایجاد و خلق عرصه های نویت در جهت رشد و پویایی و تولید ثروت در جامعه، که با توجه به اهمیت کلیدی آن در اقتصادهای نوین، کشورهای گوناگون مجدانه برنامه های مفصلی را برای بسط چنین فرهنگی در جامعه خود تدارک دیده اند.
برای نهادینه شدن فرهنگ کار و تلاش همه ی قوا کشور رسالت خطیری بر عهده دارند، به ویژه رسانه های گروهی که باید با نگاهی آسیب شناسانه و نقادانه موانع و عوامل کم کاری در جامعه را شناسایی نموده و راهکار های اجرایی و عملیاتی ارایه نمایند. این در حالی است که سطح بهره وری در کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی بسیار پایین است. برای اینکه در جامعه کار مضاعف صورت گیرد باید نیروی کار در سطوح مختلف مورد احترام قرار گیرد.
کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت در عصر مدرنیته تلقی می‌شود. در حقیقت بدون توجه کافی به مقوله توسعه فرهنگ کارآفرینی نمی‌توان به شاخص‌های رشد و توسعه که از طریق تغییر در روند تولید،‌ بهره‌وری و توان افزایی فنی و صنعتی در عرصه اقتصاد حاصل می‌شود، دست یافت.
این در حالی است که کمرنگ بودن ارتباط صنعت و دانشگاه و همچنین نبود نگاه کاربردی به مدارک دانشگاهی مهمترین معضل بر سر راه اشتغال در آذربایجان غربی است و با توجه به اینکه باید دانشگاه های علمی کاربردی برای تامین نیروی انسانی کارخانه ها و واحدهای صنعتی راه اندازی شوند ولی به علت رابطه سرد علم و صنعت دانشجویان برای کار در کارخانه ها بکار گرفته نشده و استعدادهای آنها مورد غفلت قرار می گیرد.
البته موفق بودن ورود تکنولوژیهای روز و نوین از کشور ترکیه به استان آذربایجان غربی نیز حائز اهمیت است و خوشبختانه در سالهای اخیر با ورود سرمایه گذار از کشور ترکیه به استان و تشکیل واحدهای تولیدی و صنعتی موفق عمل شده است و اشتغالزایی خوبی نیز شکل گرفته به طوری که در حال حاضر در ۳۱ استان کشور در صنعت ساختمان همچون نما، دربهای ضد سرقت،MDF و مبلمان نمایندگی وجود دارد.
در عین حال در سالهای اخیر افراد جویای کار بدون هماهنگی هی لازم با دولت ایران در کشور عراق در حوزه های مختلف مشغول به کار شده اند که شاهد مشکلاتی در خصوص عدم مطالبه حقوق و مزایایشان از کارفرما بود و نیز اگر در طول اقامت در آن کشور آسیبی به فرد ایرانی برسد مشکلاتی را برای خود و کشور ایران ایجاد می کند.از سوی دیگر، با توجه به افزایش نرخ بیکاری در سال های گذشته و تعطیلی بسیاری از کارخانه های در آذربایجان غربی که استانی همجوار سه کشور خارجی و موقعیت فوق العاده ترازنیتی را یدک می کشد، بیشتر دانشجویان مراکز علمی کاربردی به سمت شغل های کاذب کشانده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۷:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


× 9 = نُه