تأثیرگذاری تعاونی‌ها در گرو تقویت اتاق فکر نخبگان

تأثیرگذاری تعاونی‌ها در گرو تقویت  اتاق فکر نخبگان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: افزایش تأثیرگذاری تعاونی‌های آذربایجان غربی با عضویت آن‌ها در اتحادیه و اتاق‌های تعاون میسر است و برای توسعه و افزایش فرآیند مشارکت تعاونی‌ها در اتحادیه و اتاق‌های تعاون استان باید افراد نخبه علمی، دانش‌آموخته، باتجربه و فعال در اتاق‌های فکر به بررسی چالش‌های بخش تعاون در کشور بپردازند.
سهمیه تعاونی‌ها از اقتصاد کشور ۲۵ درصد است و این مهم نشان‌دهنده جایگاه تعاونی‌ها در کشور است و مقام معظم رهبری به تعاونی‌ها نگاه دقیقی دارند و در این زمینه بسیار تاکید کرده‌اند.
خلاقیت و ابتکار در انسان در قالب کارهای تعاونی و جمعی بهتر شکوفا می‌شود و انسان موجودی اجتماعی است و در کارهای جمعی نتیجه بهتری به دست می‌آورد. هرچه کار تعاونی بیشتر در بین جامعه انجام شود موفقیت بیشتر نصیب می‌شود و بهره‌وری و موفقیت افزایش می‌یابد.
توجه به تعاونی‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی تقویت شده و پیش از انقلاب در ایران تنها پنج هزار تعاونی در کشور با گرایش قالب کشاورزی وجود داشت اما هم اکنون برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای رشد و توسعه فعالیت و نقش‌آفرینی بخش تعاون در اقتصاد کشور انجام می‌شود. افتتاح ???۸۰۰ تعاونی در هفته تعاون امسال نشان از عنایت مسئولان به توسعه تعاونی‌هاست و در حال حاضر در کشور بیش از ???۱۹۰ هزار تعاونی وجود دارد.
اصولا تعاون به عنوان یکی از ۳ بخش مهم اقتصاد دولتی، خصوصی و تعاون یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصادی کشور است. نقش مهم تعاون در فرآیند توسعه جوامع نیز معطوف به توسعه اقتصادی آن جامعه می‌گردد؛ لذا غالباً تاکید بر ویژگی اقتصادی شرکت‌های تعاونی می‌گردد. بنابراین ویژگی‌های دیگر تعاونی‌ها از قبیل توسعه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی دارای اهمیت ثانویه می‌شوند هر چند که به نوبه خود بسیار مهم و اثر گذار در توسعه و بستر رشد اقتصادی جوامع اند.
تعاونی‌ها مجموعه ای هستند که در فضای سالم اقتصادی با احتکار، تورم و واسطه گری مقابله می‌کنند و با مشارکت همگانی مردم آنان را در تعیین سرنوشت سیاسی و اقتصادیشان سهیم می‌سازند. در دنیای امروز هیچ راهی جز توسعه تعاون وجود ندارد چرا که این بخش در بهره‌وری بهینه و بهبود شرایط تولید و کار در جامعه تأثیرگذار است و در این راستا باید در مسیر فرهنگ سازى و پرورش افراد کارآمد به منظور توسعه تعاونی‌ها حرکت کرد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که ??۲۵ درصد اقتصاد به بخش تعاونی واگذار شده و در این مسیر توسعه بخش تعاونی در رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری بسیار موثر است. شرایط اقتصادی و جغرافیایی آذربایجان غربی نیز نشان می‌دهد که شبکه گسترده تعاونی‌ها اعم از بخش کشاورزی روستایی و تولیدی نقش قابل ملاحظه ای در اقتصاد استان دارند و می‌توانند حل معضل بیکاری جوانان فارغ‌التحصیل و مستعد را تا حدود زیادی حل کنند.
توجه به بخش تعاون موجب می‌شود بسیاری از مشکلات اشتغال حل شود و رشد و شکوفایی اقتصادی در کشور اتفاق بیفتد. این بخش هنوز آن گونه که باید به جایگاه واقعی خود دست نیافته بنابراین ضروری است تا با اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی، توجه به این مقوله در دستور کار قرار بگیرد تا معضلات اقتصادی نظیر تورم و بیکاری و گرانی حل و فصل شود.
این در حالی است که توجه به سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی توسعه اقتصاد تعاونی را به دنبال دارد و اولویت قرار دادن این بخش موجب می‌شود تا تعاونی‌ها در کنار توجه دولت به تحقق حماسه اقتصادی و گذر از شرایط بحرانی اقتصاد کمک کنند.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که توسعه فرهنگ تعاون در جامعه زمینه ساز توسعه عدالت، همبستگی و افزایش سرمایه اجتماعی است و اجرای دقیق سند توسعه تعاون در کشور و تسریع در روند خصوصی سازی گامی برای افزایش سهم تعاونی از اقتصاد کشور است.
به گفته مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمتر از ??۲۰ درصد از اعضای تعاونی‌ها در اتحادیه و اتاق‌های تعاون کشور عضویت دارند که باید این تعداد افزایش یابد و بر اساس برنامه پنجم توسعه، ??۸۰ درصد از تعاونی‌ها باید در اتحادیه و سپس اتاق‌های تعاون کشور عضو شوند تا اثربخشی آن‌ها در اقتصاد کشور افزایش بیشتر شود.
این در حالی است که تشکیل اتاق فکر در تمام استان‌ها از جمله استان آذربایجان غربی نیز در حال حاضر یکی از گام‌های موثر شکوفایی تعاونی‌هاست و این اتاق‌ها به همراه شش اتاق فکر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افراد نخبه علمی، دانش‌آموخته، باتجربه و فعال به بررسی چالش‌های بخش تعاون در کشور می‌پردازند.
افزایش تأثیرگذاری تعاونی‌های آذربایجان غربی با عضویت آن‌ها در اتحادیه و اتاق‌های تعاون میسر است و برای توسعه و افزایش فرآیند مشارکت تعاونی‌ها در اتحادیه و اتاق‌های تعاون استان باید افراد نخبه علمی، دانش‌آموخته باتجربه و فعال در اتاق‌های فکر به بررسی چالش‌های بخش تعاون در کشور بپردازند.
آمارهای رسمی نشان می‌دهد که نتیجه حضور این اتاق‌ها، در قالب ???۸۰ طرح پژوهشی کیفی و۴۰ ?? طرح پژوهشی کمی ارائه شده است.
تشکیل انجمن علمی تعاون در یک سال گذشته نیز یکی دیگر از دستاوردهای بخش تعاون در کشور است و در این انجمن ???۱۶۰ متخصص دانشگاهی و اجرایی عضویت دارند که برای ارتقای سطح علمی و توانمندی تعاونی‌ها برنامه_ریزی می‌کنند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۴:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


× 6 = دوازده