بیش از ۲۵۰۰ دانش آموز با نیازهای ویژه در آذربایجان غربی تحصیل می کنند

بیش از ۲۵۰۰ دانش آموز با نیازهای ویژه در آذربایجان غربی تحصیل می کنند

آرازآذربایجان- رئیس آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان غربی از تحصیل بیش از ۲۵۰۰ دانش آموز با نیازهای ویژه در استان خبرداد.
عیسی محمدی افزود: در مدارس استثنایی استان‌۲۵۶۴نفر دانش آموز مشغول تحصیل هستند، همچنین ۵۴۱ نفر دانش آموز تلفیقی نیز در مدارس عادی تحصیل می کنند.
وی با بیان اینکه بیشترین طیف معلولیت به تعداد ۲۰۰۰ نفر مربوط به معلولیت کم توانی ذهنی است، گفت: آموزش پرورش استثنایی استان ۷ گروه دانش آموزان کم توان ذهنی، آسیب دیده ی بینایی، آسیب‌دیده ‌شنوایی، جسمی و حرکتی، چند معلولیتی، اختلالات رفتاری اوتیسم و مشکلات ویژه یادگیری را پذیرش کرده است.
محمدی با بیان اینکه ۷ مدرسه برای دانش آموزان استثنایی در شهر ارومیه وجود دارد، ادامه داد: در مقطع ابتدایی ۲ مرکز پسرانه و یک مرکز دخترانه، در مقطع دبیرستان نیز برای هر جنسیت یک مرکز فعال است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان غربی اظهار کرد: از ۲۴ منطقه موجود در استان در ۲۳ منطقه،کلاس ضمیمه برای دانش آموزان استثنائی وجود دارد که بیشترین تعداد دانش آموزان در مدارس استثنایی ناحیه یک ارومیه و کمترین تعداد در مناطق انزل، سومای و چالدران مشغول به تحصیل هستند.
محمدی با بیان اینکه ۱۶۰۶ نفراز دانش آموزان با نیازهای ویژه، پسر هستند، افزود: باتوجه به شرایط خاص فرهنگی موجود درمناطق روستایی خانواده های کودکان دختر استثنایی رغبتی به فرستادن فرزندانشان به مدرسه ندارند و کارهایی مانند کشاورزی و فرش بافی و…انجام میدهند.
وی ادامه داد: باتوجه به این شرایط فرهنگی موجود، آموزش و پرورش کودکان استثنایی دانش اموزان روستائی را درمحل سکونت خود آموزش میدهند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان غربی با اشاره به بسته های حمایتی این نهاد از دانش آموزان استثنایی درقالب ۲ بسته حمایتی افزود: آموزش و پرورش استثنایی حمایت هایی را از خانواده های این دانش آموزان در قالب بسته های حمایتی شامل خدماتی از قبیل خرید ویلچر، عصای سفید، عینک دانش آموزان بدون درنظر گرفتن سقف عرضه می کند، همچنین خدماتی شامل خدمات فیزیوتراپی، کار درمانی و گفتار درمانی نیز بدون درنظر گرفتن سقف پرداخت می کند.
محمدی با اشاره به مشکلات این قشر از دانش آموزان تصریح کرد: مسئله شغل این افراد از مشکلات مهم آنهاست که باتوجه به مهارت ها و دانش هایی که در دوران متوسطه به صورت مهارت آموزی آموخته اند، متاسفانه در جامعه شغل متناسب با مهارت های خود را کسب نمی کنند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


5 − = دو