بی‌میلی دانش‌آموزان برای یادگیری زبان خارجه در مدارس

بی‌میلی دانش‌آموزان برای یادگیری  زبان خارجه در مدارس

گروه اجتماعی: امروزه زبان انگلیسی و یادگیری آن از اهمیت بسیاری برخوردار است چون اکثر تکنولوژی‌های روز جهان ارتباط تنگاتنگی با این زبان دارند و به علت ضعف اکثر دانش آموزان در یادگیری و به کار بردن این زبان در مدارس و اهمیت بیش از پیش آن می‌طلبد تا توجه بیشتری به این موضوع شود.
خیلی‌ها اعتقاد دارند انگلیسی یک زبان است نه یک درس اگر دانش آموزان از سنین پایین‌تر با این زبان آشنا شوند هرگز در سنین بالاتر با خواندن و نوشتن و مسائل پیش پا افتاده این زبان مشکل نخواهند داشت.
همان‌طور که کودکان از بدو ورود به دوره ابتدایی با حروف الفبای زبان فارسی آشنا می‌شوند و رفته رفته از راه گوش دادن به سخنان معلم به طور ناخودآگاه زبان فارسی و حرف زدن به آن زبان را یاد می‌گیرند، پس اولین مشکل در آموزش این زبان این است که دانش آموزان دیر آن را شروع می‌کنند. درس زبان انگلیسی یکی از دروسی است که از دوره راهنمایی به مواد درسی اضافه می‌شود؛ خیلی از دانش آموزان باعلاقه سعی به یادگیری زبان انگلیسی دارند اما تعدادی از آن‌ها از درس زبان به نوعی فراری هستند.
موسسه‌های یادگیری زبان فراوانی در سطح شهر با انواع و اقسام نام‌ها دیده می‌شود و خانواد‌ه‌‌ها با استقبال، فرزندان خود را برای یادگیری هرچه بیشتر زبان انگلیسی در این موسسه‌ها ثبت‌نام می‌کنند.
اما جالب است همان دانش‌آموزانی که در دوران هفت ساله تحصیلی خود در یادگیری زبان انگلیسی ناتوان هستند به راحتی در این موسسه‌ها ظرف مدت ۵ الی ۶ ماه مدرک زبان انگلیسی می‌گیرند و به طور کامل مسلط به مکالمه زبان می‌شوند.
مسئولین وزارت آموزش‌وپرورش می‌توانند طوری برنامه‌ریزی کنند که دانش آموزان در دوره راهنمایی و دبیرستان همان‌طور که در مراکز زبان خارجه به فکر یادگیری زبان هستند در دوران تحصیلی‌شان هم به فکر فرا گرفتن زبان خارجه باشند و صرفا برای نمره گرفتن و پاس کردن آن درس نباشد.حتی می‌توان زبان انگلیسی را با مدیریت صحیح در طول دوران تحصیلی به یکی از دروس تاثیر گذار دانش‌آموز تبدیل کرد که دانش‌آموزان صرفاً به خاطر نمره گرفتن از کلاس‌های زبان استفاده نکنند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از دانا، هم اکنون برنامه‌ریزی که در مدارس برای برخی از دروس انجام می‌‌شود واقعا نگران‌کننده است؛ چطور در ایران یک دانش‌آموز در طول دوران تحصیلی در طی هفت سال زبان انگلیسی می‌خواند اما نمی‌تواند به این زبان صحبت کند ولی در یک موسسه یادگیری زبان‌های خارجه با گذراندن چهار ترم انگلیسی صحبت می‌کنند.
این موضوع نشان می‌دهد که می‌توان برنامه‌ریزی درسی دانش‌آموزان را به شکلی قرار داد که دانش‌آموزان بتوانند باعلاقه در کلاس‌های زبان حاضر شوند و در مدت تحصیلی خود استفاده‌های بیشتری از این درس ببرند.
از آنجا که مفاهیم زبان انگلیسی برای دانش آموزان به عنوان یک زبان غیر مادری و زبان دوم دور از ذهن است و چندان قابل درک و فهم نیست، محتوای کتاب‌های زبان انگلیسی دوره راهنمایی تحصیلی باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که در آن‌ها از مطالب و مثال‌های جذاب، شکل‌ها و تصویرهای متنوع برای یادگیری بهتر مطالب درسی استفاده شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۴:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


5 × = بیست