نماينده مردم اروميه درمجلس مطرح کرد

بی‌توجهی سازمان برنامه و بودجه عامل تعطیلی پروژه‌های احیاء دریاچه ارومیه

بی‌توجهی سازمان برنامه و بودجه عامل تعطیلی پروژه‌های احیاء دریاچه ارومیه

گروه خبر:مشکلات اعتباری بعد از سه سال تلاش برای تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه در مرحله آغاز عملیات احیا گریبانگیر دریاچه ارومیه شد. تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه از اقدامات نخستین برای احیای آن بود که در سه سال گذشته انجام شده است.
اکنون که مرحله اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه فرا رسیده است خبر از نبود اعتبار به گوش می‌رسد خبری که همه مردم منطقه و حتی فرا منطقه را نگران کرده است چرا که بنا به اذعان کارشناسان دریاچه ارومیه موضوع فرا منطقه_ای و فرا ملی است.
نبود اعتبار برای آغاز پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه یعنی مرگ دریاچه ارومیه زیرا از آغاز دوران احیای دریاچه ارومیه تلاشهای زیادی برای تثبیت وضعیت آن انجام شده و چنانچه پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه آغاز نشود تابستان امسال دیگر از دریاچه ارومیه خبری نخواهد بود، در واقع وضعیت سه سال قبل دریاچه تکرار خواهد شد.
مدیر دفتر تلفیق و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه با صراحت گفت: با روند کنونی وضعیت خطرناک سه سال قبل دریاچه ارومیه قابل تکرار است.
مسعود تجریشی سطح پوشش دریاچه ارومیه را یک‌هزار و ۱۰۰ کیلومترمربع خواند و گفت: سطح آب دریاچه ارومیه ۱٫۸ میلیارد مترمکعب است ولی با نزدیک‌شدن به ماه‌های فروردین اردیبهشت و خرداد دریاچه ارومیه به وضعیت ۳ سال قبل بازمی‌گردد.
*پایان فصل کار بسیاری از پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه
وی افزود: در اثر برخی اقدامات باید ۸ واحد درصد مصرف آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه کاهش می‌یافت ولی به‌سبب تأمین نیافتن منابع مالی این اقدامات آغاز نشده است.
تجریشی خاطرنشان کرد: مقرر بود از یک‌ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل ماده ۱۰ و ۱۲ ویژه دریاچه ارومیه ۳۰۰ میلیارد تومان تأمین اعتبار شود که تاکنون اعتباری از این محل تخصیص نیافته است و با این شرایط، فصل کار بسیاری از این پروژه‌ها نیز می‌گذرد.استاندار آذربایجان غربی نیز که در بطن ماجرا قرار دارد به خوبی می‌داند که خشکی دریاچه ارومیه چه تبعات شومی را به همراه خواهد داشت بنابراین در پی برطرف کردن موانع اعتباری تلاش می‌کند.
قربانعلی سعادت در این باره گفت: هم اکنون عملیات احیای دریاچه ارومیه متوقف نشده و بنابر گفته‌های دبیر ستاد احیای دریاچه، عملیات احیا ادامه داشته اما بودجه‌ای برای آن تأمین نشده است.
استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه امسال به جز دریاچه ارومیه در هیچ زمینه‌ای اعتباری تخصیص نیافته است بیان کرد: این در حالی است که پیمانکاران هم اکنون مشغول کار بوده و مطالبات و صورت وضعیت آنها در آینده پرداخت می‌شود.
به گفته وی هم اکنون عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با سازمان برنامه و بودجه نامه‌نگاری کرده تا با فشار وارد آوردن به آنها اعتبار دریاچه ارومیه را تأمین کند.
نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی بیکار ننشسته‌اند و به همراه چند تن از نمایندگان آذربایجان شرقی به دنبال تحقق اعتبار لازم برای اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه هستند.
*بی‌توجهی سازمان برنامه و بودجه عامل تعطیلی پروژه‌های احیا
روح‌الله حضرت‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از کم توجهی دولت به موضوع تخصیص اعتبارات ستاد احیا دریاچه ارومیه انتقاد کرد و اظهار داشت: متاسفانه بی‌توجهی سازمان برنامه و بودجه در هشت ماه گذشته به موضوع تخصیص دریاچه ارومیه پروژه‌های احیا را به تعطیلی کشانده است.
وی گفت: هزینه احیای دریاچه ارومیه حداکثر میان شش تا هفت میلیارد دلار بوده اما در صورت خشکی این دریاچه شاهد خسارت هزاران میلیارد دلاری می‌شویم بنابراین دولت باید به این بحث توجه جدی داشته باشد.عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید سازمان‌ها و وزارت‌های درگیر با موضوع احیا دریاچه ارومیه با جدیت وظایف محوله را به انجام برسانند از رئیس جمهور انتظار می‌رود که سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد را ملزم به تخصیص سریع اعتبارات دریاچه ارومیه کند.
وی افزود: البته به نحوه هزینه کرد ستاد احیا دریاچه ارومیه به ویژه در حوزه هزینه‌های فرهنگی اعتراضات جدی وجود داشته و معتقد هستیم که ریال به ریال بودجه احیا دریاچه ارومیه در شرایط سخت مالی کشور باید با برنامه‌ریزی و هدفمند هزینه شود.
شهروز برزگر نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی گفت: با روندی که در پیش گرفته شده است دریاچه ارومیه قابل احیا نیست و اقداماتی که در این راستا انجام می‌شود باید فراتر از آن باشد.وی بیان کرد: در رابطه با دریاچه ارومیه از هیچ کس نمی‌گذریم و اجازه نمی‌دهیم به آن نگاه سیاسی شده و از آن بهره‌برداری سیاسی شود و حتی اجازه نمی‌دهیم آن را به این حال رها کنند.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی افزود: دریاچه ارومیه در طول یک روز و یا یک سال به این وضعیت دچار نشده است با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی استانی امنیتی است زمانی که در استان‌های مرکزی کارخانجات ساخته می‌شد مردم آذربایجان با فدا کردن جان و مال خود به دفاع از خاک این مرز و بوم بودند.
*تخصیص نیافتن اعتبار عملیات احیا عامل افسردگی مردم منطقه
برزگر بی‌توجهی به دریاچه ارومیه را بی توجهی به ۱۵ میلیون مردم منطقه دانست و گفت: وضعیت موجود نشان از بی‌توجهی دولت و مسئولان کشور به این منطقه از کشور است.نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عدم تخصیص منابع مالی به دریاچه ارومیه عین ناامیدی در میان مردم این منطقه است باید به هر نحوی است این مشکلات از میان برداشته شود.نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه تصمیم‌های زیادی را برای احیای دریاچه ارومیه اتخاذ می‌کند اما به نفع آن اقدام نمی‌کند.
*ستاد احیای دریاچه ارومیه ستاد مرگ دریاچه است
وی از ستاد احیای دریاچه ارومیه با عنوان ستاد مرگ دریاچه ارومیه یاد کرد و گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه آذربایجان غربی را از برداشت آب منع می‌کند پس چگونه ۵ میلیون متر مکعب در ثانیه برای افتتاح فاز ۲ کارخانجات در آذربایجان_شرقی اختصاص می‌دهد به طوری که این کارخانجات در شرف افتتاح هستند.قاضی‌پور خاطرنشان کرد: چنانچه اعتبارات دریاچه ارومیه صرف بتن‌ریزی و کانالی کردن رودخانه‌های پیرامون باشد موافق با تخصیص آن هستیم اما اگر این اعتبارات صرف پر کردن ۳ هزار چاه مردم کشاورز آذربایجان غربی شود مخالفت می‌کنیم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازتسنیم نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برنامه‌هایی که ستاد احیای دریاچه ارومیه در پیش گرفته است جز بیکاری، بدبختی قطع معیشت روستاییان آذربایجان غربی چیز دیگری را به دنبال نخواهد داشت.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


نُه + 2 =