بیمه زنان خانه‌دار از حرف تا عمل

بیمه زنان خانه‌دار از حرف تا عمل

گروه اجتماعی: یکی از طرح‌هایی که علیرغم تبلیغات گسترده در ?? سال گذشته تاکنون اجرایی نشده است و چشم انداز روشنی نیز برای اجرای آن متصور نمی‌باشد، طرح بیمه زنان خانه‌دار است.
در این مقاله ضمن بررسی اجمالی تاریخچه بیمه زنان خانه‌دار، به ریشه‌یابی علل عدم اجرای طرح بیمه‌ای مذکور پرداخته شده است. در سال ???? بنا بر درخواست معاونت امور اجتماعی و دفتر امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی کشور مبنی بر ارائه طرحی جهت برقراری پوشش بیمه مستمری بانوان تحت حمایت سازمان بهزیستی یک گروه چهار نفره، مرکب از ? نفر از کارشناسان آن سازمان و ? نفر از کارشناسان شرکت بیمه دانا تشکیل گردید و پس از مطالعه و بررسی کارشناسی، طرح بیمه زنان خانه دار و قرارداد آن بر مبنای تجارب شرکت بیمه دانا در ارائه بیمه مستمری مادام‌العمر و براساس اصول زیر تهیه و تدوین و ارائه گردید.
?۱- ارائه پوشش بیمه مستمری برای کلیه زنان خانه دار در کشور
?۲- امکان مشارکت هر یک از زنان خانه دار به میزان دلخواه
۳- تعیین یک حداقل حق بیمه برای مشارکت دولت به منظور تشویق و ترویج طرح و همچنین حمایت از افراد نیازمند و زنان خودسرپرست.
۴- ارائه پوشش‌های بیمه‌ای مکمل به منظور حمایت از خانواده در صورت فوت نان آور خانواده.
مدتی بعد به دلیل تغییرات در سازمان بهزیستی کشور اجرای طرح بیمه زنان خانه دار با ابهام روبرو گردید و بعدها دوباره این طرح از طریق مراجع دیگری مطرح گردید لیکن هیچ‌گاه مبانی و الزامات و راهکارهای اجرایی طرح مورد توجه دقیق قرار نگرفت و به همین دلیل تاکنون نیز به نتیجه نرسیده است و چنانچه به همین سبک و سیاق پیش برود در صورت اجرا نیز اهداف آن محقق نخواهد شد. زیرا همان‌گونه که بار کج به منزل نمی‌رسد طرح‌های بدون پشتوانه اجرایی نیز راه به جایی نخواهد برد.
علت عدم اجرای طرح چه بوده است ؟
یکی از مشکلات عدم اجرای برخی از طرح‌ها در کشور ما این است که مراجع تصمیم گیری در موضع حاکمیتی عمل می‌کنند و یا مجبور نیستند یا نیازی نمی‌بینند که قبل از اجرای تصمیمات خود در امور جاری، نظر دست‌اندرکاران و صاحب نظران را جویا شوند و از تجارب واحدهای اجرایی نیز به خوبی بهره‌مند گردند؛ به ویژه در تدوین سیاست‌های کلان اقتصادی درباره رفاه اجتماعی و پوشش‌های بیمه‌ای فراگیر از جمله : بیمه‌های درمان، بیمه‌های زندگی و شخص ثالث، از نظرات کارشناسی شرکت‌های بیمه تجاری تاکنون استفاده نشده است و بیمه زنان خانه دار نیز اگرچه در ابتدای امر با استفاده از تجارب کارشناسان بیمه تدوین گردید لیکن دانسته و یا ندانسته گام در مسیر دیگری نهاد.
آموختن ماهیگیری!
با توجه به کارکردهای بسیار متنوع بیمه‌های زندگی در حمایت از کانون خانواده و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، کمک به دولت و جامعه در حمایت غیرمستقیم از اقشار مختلف مردم به ویژه جامعه زنان، و همچنین آثار بسیار مثبت اقتصادی سرمایه گذاری حق بیمه‌های تجمیع شده بیمه‌های زندگی در اقتصاد کلان کشور و شکوفایی اقتصادی پیشنهاد می‌گردد بیمه زنان خانه دار بر مبنای طرح بیمه مستمری شرکت بیمه دانا و با شرایط زیر اجرایی گردد:
۱- بستر سازی لازم جهت ارائه پوشش بیمه مستمری به همراه سایر پوشش‌های بیمه‌ای زندگی برای کلیه زنان خانه دار با مشارکت آنان
۲- اختصاص بودجه پیش بینی شده با اولویت زنان سرپرست خانوار و حمایت مستقیم و غیر مستقیم از سایر بیمه شدگان. به هر حال نباید فراموش کنیم که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بهره مندی همه مردم عزیز کشور از نیازهای اساسی و برخورداری از رفاه اجتماعی با رعایت اصل کرامت و منزلت انسانی حق هر شهروند ایرانی است
نباید فراموش کنیم که ریسک‌های متعددی از جمله سالمندی، از کارافتادگی، بیکاری، فقر و… جان و مال و زندگی مردم را تهدید می‌کند که باید با استفاده از مشارکت خود مردم توسط برنامه ریزان و سیاستگزاران تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شود.
بنابراین به منظور رعایت ? اصل فوق و با توجه ضرب‌المثل معروف به شرح زیر شایسته است بجای راه حل‌های موقتی و بعضا احساسی در مقابله با برخی از مشکلات جاری، راهکارهای بنیادی به ویژه از راهکار بیمه‌های زندگی در باره طرح بیمه زنان خانه دار و موارد مشابه استفاده گردد.
اگر یک‌بار به او غذا بدهی یک‌بار سیرش ساخته‌ای اگر ? بار غذا بدهی ? بار سیرش ساخته‌ای اما اگر به او ماهیگیری بیاموزی عمری او را بی>نیاز ساخته‌ای.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۲ ساعت ۴:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


8 − دو =