معاون مرکز امور شوراهاي حل اختلاف قوه قضائيه خبر داد

بیمه اعضا و کارکنان افتخاری هیئت‌های حل اختلاف

بیمه اعضا و کارکنان افتخاری هیئت‌های حل اختلاف

گروه خبر: معاون مرکز امور شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه از بهره‌مند شدن همه اعضا دبیران و کارکنان افتخاری شوراهای حل اختلاف از مزایای بیمه تامین اجتماعی طی آینده نزدیک خبر داد.
عبدالحسین قره داغی در دیدار با اعضاء شوراهای حل اختلاف ارومیه افزود: با پیگیری‌های مستمر معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور، بیمه بازنشستگی اعضا شوراهای حل اختلاف اجرایی می‌شود.
وی اظهار داشت: در بحث بیمه کردن پرسنل افتخاری شوراهای حل اختلاف، با توجه به محدودیت بودجه و اعتبار و با توجه به اینکه تمرکز پرسنل، بیشتر در شعب شهری است، پس به ترتیب اولویت کلیه کارکنان شاغل در شعب شهری و روستایی از این امتیاز بهره‌مند می‌شوند.
وی اعلام کرد: بیمه اعضای شوراهای حل اختلاف بیمه خاص بوده به طوری که بر اساس قرار داد منعقده با تامین اجتماعی با توجه به اینکه اعضای شوراهای حل اختلاف فاقد هر گونه رابطه استخدامی یا کارگری هستند، تامین اجتماعی با چشم پوشی از این موضوع حق بیمه اعضا را مطابق قرار داد دریافت می‌کند.
معاون مرکز امور شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه ادامه داد: بر اساس سوابق و وضعیت همکاری پرسنل شورای حل اختلاف امتیازاتی را قائل شده‌ایم تا کسانی که از امتیاز بالا برخوردارند و چندین سال است در شورا زحمت کشیده‌اند با فردی که اخیرا وارد شورا شده تمیز داده و بر اساس الویت بیمه کنیم.
قره داغی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شوراهای حل اختلاف به جایگاه معاونت قوه قضائیه ارتقا یافته، عنوان کرد: شوراهای حل اختلاف جایگاه اصلی خود را پیدا کرده و این جایگاه تثبیت شده که امیدواریم با این اقتدار و این رویکرد که در قوه قضائیه نسبت به شوراهای حل اختلاف ایجاد شده، شاهد رشد و پویایی هر چه بیشتر این نهاد در کشور باشیم.
وی با بیان اینکه متأسفانه میزان پاداشی که به اعضا، دبیران و کارکنان افتخاری شورا پرداخت می‌شود، در سطح بسیار ناچیزی است و حتی کفاف هزینه های ایاب ذهاب آنان را نمی‌کند گفت: ما از نمایندگان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهور می‌خواهیم که گزارش جامعی از مشکلات اشتغال، پاداش و مزایای دریافتی اعضای شوراهای حل اختلاف به مسئولین ذی‌ربط در دولت انعکاس دهند.
*مصالحه ۵۴ درصد پرونده های ورودی به شوراهای حل اختلاف آذربایجان غربی
همچنین معاون قضایی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در امور شوراهای حل اختلاف در نشست معاون مرکز امور شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه با نمایندگان معاونت برنامه_ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در ارومیه، از مصالحه ۵۴ درصد پرونده های ورودی به شوراهای حل اختلاف استان خبر داد.
علیرضا اکبری افزود: در حال حاضر تعداد ۳۷۰ شعبه شورای حل اختلاف شهری و روستای با یک هزار و ۵۶۵ نفر پرسنل افتخاری و ۱۷۶ نفر قاضی در آذربایجان غربی به حل و فصل اختلافات و رسیدگی به دعاوی ارجاعی می‌پردازند.
وی میزان پرونده های وارده و مختومه در شوراهای حل اختلاف آذربایجان غربی در سال ۹۱ را به ترتیب ۲۰۱ هزار و ۴۰۷ و ۲۰۶ هزار و ۴۱۵ فقره اعلام کرد و اظهار داشت: از این تعداد ۶۱ هزار و ۴۷ فقره پرونده با وساطت اعضای شوراهای حل اختلاف با صلح و آشتی طرفین مختومه شده، که با لحاظ پرونده های دارای قابلیت سازش بیش از ۴۶ درصد پرونده های مختومه به مصالحه ختم شده است.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در امور شوراهای حل اختلاف میزان صلح و سازش در پرونده های مختومه با قابلیت مصالحه را در شش ماهه اول سال جاری را ۵۴ درصد اعلام و عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۸ هزار و ۱۰۵ فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف استان با مصالحه مختومه شده است.
اکبری ادامه داد: در کلیه پرونده های ارجاعی از سوی محاکم یا دادسرا، در بدو امر اعضای شورا حداکثر به مدت ۲ ماه جهت حل و فصل و سازش تلاش می‌کنند و در صورتی که امکان مصالحه فراهم نشد، وارد ماهیت دعوا شده و پس از طی مراحل رسیدگی و درج نظریه مشورتی توسط اعضای شورا، حکم توسط قاضی شورا صادر می‌شود. وی کمبود اعتبار جهت احداث ساختمان ویژه شوراهای حل اختلاف را از مهم‌ترین مشکلات این نهاد دانست و گفت: در ۹ حوزه قضایی استان با همت خیرین و تلاش مسئولان قضایی استان، زمین اهدایی جهت ساخت مجتمع شورای حل اختلاف مهیا شده که در صورت همکاری مسئولان ذی‌ربط در دولت و مجلس جهت تامین ردیف اعتباری خاص به این منظور مشکل اسکان بسیاری از شعب شوراهای حل اختلاف برطرف می‌شود.
وی میانگین پاداش پرداختی به پرسنل شوراهای حل اختلاف را در استان ۵۰۰ هزار ریال اعلام کرد و یادآور شد: پاداش پرسنل افتخاری شوراهای حل اختلاف بر اساس آمار و عملکرد هر شعبه محاسبه و پرداخت می‌شود که با لحاظ نرخ تورم جامعه حتی هزینه ایاب ذهاب اعضا شورای حل اختلاف را هم کفاف نمی‌کند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۵:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


پنج − = 4