- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

بیمه‌ها کیفیت پایینی دارند

Posted By admin On دی ۲۸, ۱۳۹۲ @ ۹:۴۱ ق.ظ In اجتماعی,سردشت,پیرانشهر | No Comments

گروه اجتماعی: در حالی که همه از کمبود بودجه و عیب و ایراد‌های لایحه بودجه ??۹۳در بخش سلامت حرف می‌زنند، از گوشه و کنار از افزایش بودجه‌های رنگارنگ در نظام سلامت در سال آینده می‌شنویم.
یکی از این افزایش‌ها به سازمان بیمه سلامت رسیده است که البته افزایش۶۶ ?? درصدی تعرفه‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت. دکتر رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، از نحوه تاثیرگذاری این افزایش بودجه در نظام سلامت می‌گوید.
*چندی پیش دکتر آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت، اعلام کرد که قرار است در سال آینده ?? ۶۶ درصد به بودجه سازمان بیمه اضافه شود و تعرفه‌ها هم به همین مقدار افزایش پیدا کند. با توجه به کمبود بودجه‌هایی که هر ساله نظام سلامت را در بر می‌گیرد به نظر شما چنین موضوعی تحقق پیدا خواهد کرد؟
البته که افزایش بودجه در صورتی که اتفاق بیفتد به ویژه در خود سازمان و بخش‌های روستایی بسیار موثر و مفید خواهد بود. اما این مفید بودن دلیل بر مکفی بودن نیست. سرانه بهداشت و درمان در این چند وقت از ??۱۴ هزار و ???۳۰۰ تومان به ۱۶?? هزار و ???۴۰۰ تومان رسیده است. این افزایش‌های ناچیز که در حد دو هزار تومان باشد نمی‌تواند تغییرات لازم را در حال و روز نظام سلامت ایجاد کند. سهم بیمه‌ها ?? ۶۶درصد که هیچ ??? ۲۰۰درصد هم افزایش پیدا کند باز هم تحولاتی که مورد نظر ماست محقق نخواهد شد. نکته غیر قابل انکار این است که بیمه‌های ما کیفیت پایینی دارند. در کنار این مسئله نباید جمعیت ??۱۳ میلیونی را هم که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند از یاد برد. مسیر پیش رو برای رسیدن به حد مطلوب طولانی‌تر از آن است که با این ?? ۶۶ درصد‌ها به نتیجه برسد.
*همان‌طور که اشاره کردید بیمه‌ها در کشور وضعیت بیمار گونه‌ای دارند. به نظر شما تزریق بودجه به سازمانی که از سلامت لازم مدیریتی و عملیاتی برخوردار نیست می‌تواند کمک حال مردم و نظام سلامت باشد؟
خیر. بدون شک اقتصاد سلامت در کشور ما بیمار است. زمانی که اقتصاد در یک حوزه به حالت بیمار گونه‌ای پیش برود قطعا نمی‌توان از طریق آن سایر مشکلات دیگر آن حوزه را برطرف کرد. بیمه‌های ما در وهله اول دچار مشکلات ساختاری پیچیده‌ای هستند. در حال حاضر هر یک از سازمان‌های بیمه گر ساختار‌های مستقل و جدا از هم دارند در حالی که در برنامه پنجم توسعه قرار بر این بود که ساختار در تمام بیمه‌ها به صورت یکپارچه دربیاید. آیا تا کنون ما شاهد یکپارچگی لازم در این بیمه‌ها بوده‌ایم؟ بدون شک تزریق بودجه به سازمان بیمه بدون ایجاد تغییر در ساختار نه تنها مفید واقع نخواهد شد بلکه آسیب رساننده نیز خواهد بود.
در این بین باید مدیریتی واحد و یکپارچه این سازمان‌ها را سرو سامان بدهد و از طریق خرید خدمت یکپارچگی لازم در بین این سازمان را ایجاد کند. هزینه‌ای که تا کنون برای خرید راهبردی خدمات در کشور صرف می‌شد ??? ۱۷۵میلیارد تومان بود. این رقم در حال حاضر به ??? ۱۰۰میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. این کاهش یک عقب‌گرد و عملا یک امتیاز منفی برای نظام سلامت محسوب می‌شود.
در حالی که هنوز موفق به تعیین قیمت واقعی و تمام شده خدمات نیستیم چطور ممکن است بتوانیم تعرفه‌ها را واقعی کنیم؟ در ارتباط با خدمت پزشکان در مناطق محروم هم اوضاع به همین شکل است. جای بحث ندارد که پزشک ماما، دندانپزشک در کل، تمامی نیروهای مرتبط با سطح سلامت در سطح یک و دو تا زمانی که قیمت تمام شده و واقعی خدماتشان مشخص نشود، حاضر نیستند در این مناطق خدمت کنند. اگر قرار به واقعی شدن قیمت خدمات و تعرفه‌ها بود حداقل نظام سلامت نباید اجازه می‌داد که بودجه خرید راهبردی خدمات ??۷۵ میلیارد کاهش داشته باشد.
*این ??۶۶ درصد از چه محلی تأمین خواهد شد؟
این ?? ۶۶درصد از مجموع درآمد‌های اختصاصی که در سال ۹۳?? به ?? ۴۸درصد افزایش پیدا کرده است تامین خواهد شد. با این اوضاع فرانشیز بالا‌تر خواهد رفت. افزایش چهار درصدی در بودجه سلامت نیز وضعی بهتر از این بودجه ??۶۶ درصدی ندارد. این چهار درصد نیز از محل درآمد‌های اختصاصی یا همان جیب مردم خواهد بود. اگر از پس کنترل این وضعیت بر نیاییم بدون شک اوضاع بد‌تر خواهد شد.
* با توصیفات شما، لایحه بودجه ?? نباید وضعیت دلنشینی داشته باشد…
یکی از مهم‌ترین نکات منفی که به لایحه بودجه سال ?? وارد است، بحث کاهش بودجه یک درصدی عمران وزارت بهداشت است. این بودجه از سه به دو درصد کاهش پیدا کرده است. این مسئله برای مناطق محروم، محرومیت>زایی بیشتری را در پی خواهد داشت. کاهش بودجه عمرانی هزینه‌های سلامت برای افراد ساکن در این مناطق را بالا می‌برد. بخشی از این کاهش بودجه عمرانی به خانه‌های فرسوده بهداشت باز می‌گردد. افراد ساکن در مناطق محروم صف مقدم و واجد شرایط دریافت بودجه‌های عمرانی هستند. این بودجه‌ها باید وارد پروژه‌های ستادی شده و برای افراد نیازمند خرج شود.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a8%d9%8a%d9%85%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7-%da%a9%d9%8a%d9%81%d9%8a%d8%aa-%d9%be%d8%a7%d9%8a%d9%8a%d9%86%d9%8a-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d9%86%d8%af/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.