بودجه۱۴۰۰ در ایستگاه آخر

گروه تحلیل: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیست و هشتمین روز بهمن ماه از پس دو ماه بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق و یک بار رد آن در صحن علنی، با کلیات لایحه ارسالی دولت موافقت کردند.نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه با تغییرات اصلاحی دولت برای سال ۱۴۰۰ کل کشور با ۲۱۱ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
یکی از مهمترین نکته‌های مورد اختلاف دولت و مجلس در لایحه بودجه سال آینده به موضوع ارز برمی‌گشت. مخالفان جدی ارز ۴۲۰۰ تومانی در مجلس خواستار حذف آن در سال آینده بودند اما دولت بنا بر ملاحظاتی حفظ آن را به صلاح می‌دانست .امروز اما محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلای وعده ای شش ماهه برای حذف این ارز داد . وی تاکید کرده است: دولت طبق نظر مجلس الزامات حذف ارز ترجیحی را طی ۶ ماه فراهم می کند.
وی درباره وضعیت همساان سازی نیز تاکید کرد: بر این اساس علاوه بر افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان، منابع مناسبی برای پرداخت پاداش بازنشستگان در ماه پایانی امسال و سال آینده لحاظ شده تا جای نگرانی وجود نداشته باشد؛ همچنین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه خواهد یافت.نوبخت بیان کرد: باید یادآور شد مرحله دوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز در این اصلاحیه دیده شده و جای نگرانی نیست و طبق توافقات صورت گرفته اجرایی خواهد شد.
موافقان چه گفتند؟
احمد امیرآبادی فراهانی ، نماینده مردم قم، در دفاع از این لایحه گفت: هزینه های کشور در لایحه بودجه ۴۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت و درآمد مالیاتی برای کاهش وابستگی بودجه به نفت ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، یعنی درآمد از ۲۲۵ هزار میلیارد تومان به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.هر چند نوبخت از برنامه شش ماهه دولت برای حذف ارز ترجیحی خبر داد اما امیرآبادی فراهانی تاکید کرد: همچنان برای ارز ۴۲۰۰ تومانی برنامه دقیقی در نظر گرفته نشده است، که باید در کمیسیون تلفیق و مجلس در این زمینه تصمیم گیری شود.عنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس نیز گفت: پیش از این دولت یک لایحه مشکل دار به مجلس ارائه کرده بود که نمایندگان به حق و با اطلاع آن را رد کرده و دولت بار دیگر یک اصلاحیه به مجلس ارائه کرده که براساس اصول تدوین شده اصلاح شده است.
همچنین مهرداد گودرزوند چگینی ، نماینده مردم رودبار در مجلس، با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در لایحه بازگشتی از دولت به مجلس تصریح کرد: این اصلاحات نشان می دهد که دولت پذیرفته بودجه دارای نواقصی بوده است.مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه لایحه نخست دولت با کسری بودجه بالایی روبرو بود که باعث می شد معیشت مردم در سال آتی سخت تر شود اظهار داشت: مجلس به حق، کلیات را رد کرد که این کار نه تنها سیاسی نبود بلکه براساس کاری علمی و کارشناسی انجام شد.
وی در ادامه با تاکید بر اصرار مجلس به اصلاح لایحه بودجه عنوان کرد: بودجه اول دولت صرفه جویی نداشت، درآمد پایدار نداشت، شفاف نبود، رانت زا بود، کسری شدید داشت و وابستگی آن به درآمدهای نفتی نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر بود.علی بابائی کارنامی نیز در موافقت با کلیات این لایحه گفت: به چند دلیل مخالف لایحه بودجه در نوبت گذشته بوده ام اما این‌بار دولت ۶ بند مدنظر را اصلاح کرده است.به گفته وی دولت میزان فروش نفت را واقعی کرده است و صرفه جویی در جداول بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان را پذیرفته است. همچنین برای حقوق و دستمزد چهارچوب و سقف مناسبی در نظر گرفته است.
مخالفان چه گفتند؟
موسوی، نماینده مردم ملکان در مجلس، با تاکید بر اینکه تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به محرومیت زدایی، در بودجه نباید فراموش شود، گفت: درآمدهای نفتی در بودجه ۱۹۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و این به معنای اتکای بودجه به نفت است.
محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد در مجلس، ضمن مخالفت با اصلاحیه کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: شاهد یک بی‌انضباطی گسترده و رشد اعتبارات دستگاه‌های دولتی و هزینه‌های جاری در این بودجه هستیم.
لطف‌الله سیاهکل زاده، نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: دولت برای کاهش کسری بودجه برای سال آینده اقدام خاصی انجام نداده در صورتی که در تمام دنیا برای کاهش این موضوع ابتدا درآمدها را نوشته و سپس هزینه‌های جاری کشور را مشخص می‌کنند.
سید مصطفی آقا میرسلیم، نماینده مردم تهران نیز در مخالفت با بودجه در مجلس گفت: درآمدهای لایحه بودجه اصلاحی دولت واقعی نیست زیرا این بودجه با رویکرد انتخاباتی تدوین شده است.
روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: وضعیت فعلی ارز پاشنه آشیل کشور در سال آینده است اگر قصد دارید ساختار بودجه را اصلاح کنید باید بودجه ارزی و ریالی جدا شود.
دهقانی، نماینده مردم ورزقان در مجلس گفت: نیم میلیون بشکه به میزان فروش نفت در سال آینده اضافه شده که تحقق آن مشخص نیست و لایحه بودجه بیش از ۵۰ درصد به فروش نفت وابستگی دارد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از خبرآنلاین، همچنین سیدغنی نظری خانقاه، نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس با بیان اینکه اصلاحیه ارائه شده به درد نظام اقتصادی کشور نمی‌خورد، گفت: دولت باید به فکر معیشت اقشار آسیب‌پذیر و تحت پوشش باشد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۵ ب.ظ

دیدگاه


− 4 = دو