- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

به هیچ عنوان اجازه تجزیه در آذربایجان را نخواهیم داد

Posted By admin On دی ۱۷, ۱۳۹۲ @ ۸:۲۲ ق.ظ In سیاسی | 8 Comments

گروه سیاسی: اظهارات غیر معقولانه و مغرضانه‌ی نماینده‌ی کرد زبان شهر مهاباد (سویوق بولاغ) در مجلس شورای اسلامی در رابطه با ایجاد استانی جدید در جنوب آذربایجان غربی با محوریت ساکنین کرد آن منطقه جنجال آفرین شده و واکنش‌های شدیدی را از سوی مردم آذربایجان و برخی از نمایندگان استان در پی داشته است.
عثمان احمدی نماینده‌ی شهر مهاباد در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خویش اعلام داشت مردم مهاباد به عنوان شهروندان کرد در چارچوب قانون اساسی مطالبات به حقی دارند که در شعارهای آقای روحانی متبلور بود که بعضی از آن‌ها مانند اصل ?? و ?? قانون اساسی جامع عمل به خود نگرفته بود و امیدواریم این اصول اجرا شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به صحبت وزیر کشور مبنی بر اضافه کردن ?? استان دیگر به تقسیمات کشوری خواستار تشکیل استان کردستان شمالی (!) با مرکزیت مهاباد شد و افزود: مهاباد با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی و داشتن صدا و سیمای مستقل از استان و همچنین قدمت تاریخی و منابع خوبی که دارد می‌تواند به عنوان یک استان مورد توجه قرار گیرد. به دنبال این اظهار نظر برخی از نمایندگان استان واکنش نشان دادند.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: شیرمردان تکابی، شاهین‌دژی و میاندوآبی اجازه عملیاتی شدن این اظهارات نامعقول را نخواهند داد.نادر قاضی پور ضمن واکنش به اظهارات اخیر عثمان احمدی نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، در خصوص تشکیل استان کردستان شمالی با مرکزیت مهاباد اظهار کرد:اظهارات آقای احمدی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و ایشان این اظهارات را به دلیل رقابت مهابادی‌ها و بوکانی‌ها مطرح می‌کنند.وی افزود: این مسئله به هیچ عنوان عملیاتی نمی‌باشد، اولا اینکه این شهرستان‌ها جمعیتی ندارند، ثانیا شیرمردان میاندوآب، شاهین‌دژی و تکابی کجا خواهند رفت؟نماینده مردم ارومیـــه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:آذربایجان مهد شیرمردانی چون امینی‌ها و باکری هاست، به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم تجزیه‌ای در آذربایجان رخ بدهد.قاضی پور خاطرنشان کرد:شیرمردان تکابی، شاهین‌دژی و میاندوآبی اجازه عملیاتی شدن این سخنان نامعقول را نخواهند داد.وی ادامه داد: به هر حال، هدف از طرح این مسائل پیشی گرفتن مهاباد از بوکان بوده و جنبه تبلیغاتی دارد.نماینده مردم اورمیــــه تصریح کرد: چند سالی هست که به همت دلیرمردان بسیج و سپاه و مرزبانی امنیت پایداری در منطقه پابرجاست، طرح این مسائل به ضرر استان و مردم استان می‌باشد.
*اظهارات احمدی نظر شخصی وی است
نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ در مجلس گفت: هرکسی حتی دو کلاس سواد هم داشته باشد می‌فهمد که میاندوآب از ظرفیت بیشتری برای استان شد دارد. حجت الاسلام روح الله بیگی در گفت و گو با در خصوص اظهارات اخیر نماینده مردم مهاباد برای تشکیل کردستان شمالی گفت: هر نماینده در بیان نظرات شخصی خود آزاد است می‌تواند هر گونه اظهار نظری در خصوص مسائل کلان کشوری یا در خصوص حوزه انتخابیه خود بکند.
وی ادامه داد: اگر بنا باشد که در حوزه آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی استانی دیگر تشکیل شود، شهرستان میاندوآب از پتانسیل و قابلیت مناسب‌تری برخوردار است.به گفته وی، میاندوآب در چهار راه ارتباطی ۴ استان واقع شده است و از لحاظ جمعیت شهرستانی از سایر شهرها بیشتر بوده و از لحاظ تعداد نخبگان، زیرساختی و جاده‌های ارتباطی قابلیت خاصی دارد.
وی تاکید کرد: از هر منظر و نگاهی میاندوآب قابلیت و ظرفیت استان شدن را دارد؛ از حیث کشاورزی، گردشگری، راه آهن و … دانشگاه‌ها، این شهرستان استحقاق استان شدن را دارد.حجت الاسلام بیگی افزود: هرکسی حتی دو کلاس سواد هم داشته باشد می‌فهمد که میاندوآب از ظرفیت بیشتری برای استان شد دارد.به گزارش اروم نیوز نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ان شا الله اظهارات آقای احمدی زمینه ایجاد تفرقه و اختلاف بین شیعه و شنی نشود.
*تشکیل کردستان شمالی بعید است
نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران در مجلس گفت: با شرایط فعلی امکان تشکیل کردستان شمالی را بعید می‌دانم. محمد علی پور اظهارات احمدی، نماینده مردم مهاباد در مجلس را در خصوص تشکیل کردستان شمالی تنها نظر شخصی وی عنوان کرد.
وی ادامه داد: وی فقط درخواست و نظر خود را مطرح کرده است؛ هر استانی که تشکیل می‌شود از تمام جهات بررسی می‌شود.. وی افزود: نماینده مردم مهاباد به وظایف نمایندگی خود عمل کرده است، تقسیمات کشوری بر عهده وزارت کشور است؛ باید دید که مسئولین چگونه برخورد می‌کنند.وی به خاطره‌ای در این خصوص اشاره کرد و افزود: در زمان تحصیلم یادم وقتی یکی از دانشجویان حرفی می‌زد، استاد سعی می‌کرد دل هیچ کسی را نشکند و نه تایید و نه تکذیب می‌کرد، می‌گفت که آن هم برای خود حرفی است.علی پور تاکید کرد: در گذشته بحث استان شدن شهرستان خوی وجود داشت و الان هم بحث استان کردستان شمالی پیش آمده، مگر درجا و جرینگی به درخواست نمایندگان عمل می‌کنند؟وی با اشاره به اینکه تفاهم و همدلی خاصی بین نمایندگان آذربایجان غربی وجود دارد، گفت: سالیان سال استان در برهه‌های مختلف از توطئه‌های دشمنان در خصوص تفرقه ضربه‌هایی دیده است.
در حالی که تجزیه آذربایجان از توطئه_های دشمنان است برخی از نمایندگان متاسفانه تعلقات قومی و زبانی را مقدم بر منافع ملی – منطقه ای قلمدا د می کنند.
*افزایش استان‌های کشور موجب رشد کشور می‌شود
نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش استان‌های کشور موجب رشد متوزان کشور می‌شود ولی نباید این بحث را قومیتی کرد.موید حسینی صدر اظهار داشت: افزایش استان‌های کشور سبب رشد کشور شده و هیچ گونه آفتی ندارد ولی نباید بحث را ترک و کرد و قومیتی کرد.وی یادآور شد: وقتی در استان‌های مختلف احساس شده که توسعه استان متوازن نیست، فضاهای دانشگاهی استان محدود و از تمام ظرفیت مرزها استفاده نمی‌شود این موضوع خواست طبیعی از طرف مردم مطرح می‌شود و مردم می‌خواهند استان‌ها توسعه یابند.
حسینی صدر ابراز داشت: در کشور ترکیه ۸۵ استان وجود دارد که این کشور از نظر جمعیت با ایران تقریبا برابر بوده بنابراین یک حالت این است که در ایران نیز به جای ۳۱ استان ۸۵ استان باشد.
وی عنوان کرد: در آذربایجان غربی نیز می‌تواند سه استان بلکه ممکن است چهار استان شامل استان آذربایجان شمالی به مرکزیت خوی، آذربایجان غربی به مرکزیت ارومیه، آذربایجان جنوبی به مرکزیت میاندوآب و یا مهاباد و … تشکیل شود.حسینی صدر ادامه داد: آفت تفکیک و افزایش استان‌ها قومیتی کردن موضوع بوده و نباید این موضوع را قومیتی کرد زیرا موجب آسیب به وحدت ملی می‌شود.وی تصریح کرد: بحثی که تعداد استان‌های کشور افزایش یابد بحث ترقی‌خواهانه و به نفع کشور است به طوری که همانند ترکیه ۸۵ استان و حتی بیشتر داشته باشیم ولی اگر بحث قومیتی شود موجب آسیب به وحدت ملی شده و نباید بحث‌های ما قومیتی شود. حسینی صدر متذکر شد: اگر می‌خواهیم بحث‌های تفکیک و افزایش استان‌ها مطرح نشود باید شیوه بودجه‌نویسی و شیوه تنظیم لایحه را اصلاح کنیم و توزیع استان‌ها باید متوازن باشد. وی تاکید کرد: وقتی بودجه‌ای از مرکز کشور به نام یک شهرستان تصویب شده ولی در مرکز استان هزینه می‌شود، وقتی سد غازان چای که برای مردم خوی مهم بوده احداث نشده و کارشکنی می‌شود، زمانی که از تمام ظرفیت مرز رازی استفاده نمی‌شود و عده‌ای از مسئولان بحث‌های منطقه‌ای را مطرح می‌کنند موجب تفرقه شده و منجر می‌شود عده‌ای برای درمان این درد به فکر ایجاد استان جدید بیفتند.نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هر ملتی می‌خواهد ترقی کند نباید جلوی ترقی شهرها را گرفت مگر اینکه شیوه عادلانه در توزیع بودجه رعایت شود و ادارات در شهرستان‌های بزرگ اداره کل شوند.حسینی صدر تصریح کرد: مردم از نمایندگان انتظار دارند از حقوق آن‌ها دفاع کنند اگر در استان عدالت رعایت نشود و توسعه متوازن و هم‌گرایی نباشد این تفکیک استان در کوتاه مدت و بلندمدت اجتناب‌ناپذبر خواهد بود.نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی افزود: امید است تمام مسئولان استان عدالت را رعایت کنند و در برابر اقداماتی که قرار است در شهرستان‌ها انجام شود کارشکنی نکنند.
*بحث تفکیک آذربایجان غربی مربوط به ده‌ها سال پیش است
نماینده مردم ارومیه نیز اظهار داشت: دکتر احمدی در نطق میان دستور مجلس موضوع تفکیک استان آذربایجان غربی را بیان کردند. عابد فتاحی افزود: بحث تفکیک آذربایجان غربی مربوط به ده‌ها سال پیش است و عقیده بر این نیست که آذربایجان غربی را جدا کرده و به قسمت‌های مختلف تقسیم کنند بلکه تنها هدف افزایش استان‌های شمال غرب کشور است. وی تصریح کرد: تفکیک آذربایجان غربی موضوع سیاسی نیست که برخی بخواهند از این موضوع برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده کنند و نباید با این موضوع برخورد سیاسی شود که بعدا مقابله با آن هزینه در بر خواهد داشت. فتاحی خاطرنشان کرد: اگر هم تصمیمی مبنی بر افزایش استان‌ها گرفته می‌شود صرفا به خاطر صرفه جویی در وقت مدیران و انجام بهتر امورات اداری و اجرایی است.وی به برخورد معقولانه مسئولان با تشکیل کردستان شمالی تاکید کرد و گفت: باید توجه شود که این تفکیک به معنی جداسازی کامل نبوده و قبلا هم بحث تشکیل استان‌هایی مانند بوکان، خوی، مهاباد و… نیز بیان شده است پس منظور ایجاد استان جدید است. فتاحی عنوان کرد: در استان آذربایجان شرقی، تهران و خراسان نیز این گونه تفکیک‌ها صورت گرفته‌اند و برخورد سیاسی با هیچ یک از موارد به عمل نیامده است پس چرا باید زمینه را برای سودجویان آماده کنیم. وی رسیدگی به امور تفکیک استان‌ها را وظیفه وزارت کشور دانست و افزود: در این زمینه وزارت کشور و سازمان‌ها و منابعی که در این مورد دخیل هستند تصمیم می‌گیرند و امر تفکیک زمانی صورت خواهد گرفت که این عمل به نفع مردم، استان و اقتصاد کشور باشد.
فتاحی اظهار داشت: اگر تفکیک صورت بگیرد تشکیل استانی به نام کردستان شمالی با مرکزیت کردستان صورت نخواهد گرفت بلکه اگر چنین تفکیکی صورت بگیرد مرکزیت آن با یکی از شهرهای جنوبی استان خواهد بود زیرا این امر باعث ایجاد اغتشاش و اختلاف در بین مردم خواهد شد.وی تصریح کرد: مردم آذربایجان غربی یک روح و یک تن هستند و ترک و کرد ندارند، این مردم چیزی غیر از وحدت ندارند جان، مال و ناموس این مردم در گرو همین وحدت است و هرگز با مسائل سیاسی وحدت آن‌ها گسیخته نمی‌شود. فتاحی ابراز داشت: ناگفته نماند بعضی از نماینده‌های مجلس برای تقویت موضع خود در مجلس حرفی می‌زنند و پیشنهادی می‌دهند، باید دقت داشته باشند که با بیان این گونه موضوع‌ها تنها تنش را در جامعه تشدید می‌کنند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a8%d9%87-%d9%87%d9%8a%da%86-%d8%b9%d9%86%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%ac%d8%a7%d8%b2%d9%87-%d8%aa%d8%ac%d8%b2%d9%8a%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%b1/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.