- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

بهزیستی نهادی فرهنگی برای حفظ کرامت انسانی

Posted By admin On تیر ۲۶, ۱۳۹۷ @ ۸:۲۸ ق.ظ In فرهنگ و هنر | No Comments

گروه فرهنگی: بهزیستی و تامین اجتماعی از جمله نهادهایی هستند که وحدت رویه آنها نقش غیرقابل انکاری در سلامت جسم و روان افراد دارد.
این سازمان ها با هدف گسترش رفاه و توجه به کرامت انسانی به وجود آمدند و اینگونه در زمره ابزارهای اصلی توسعه و پیشرفت اقتصادی- اجتماعی جامعه قرار گرفتند.
بهزیستی و تامین اجتماعی نهادهایی هستند که وظیفه سلامت جسم و جان انسان و روان جامعه را برعهده دارند زیرا مبنای به وجود آمدن آنها کمک به تأمین حداقل های هزینه زندگی خانواده_های نیازمند و بی سرپرست و ایجاد زمینه_های مناسب برای خودکفایی آنان است.
بنابراین بهزیستی به عنوان نهادی فرهنگی اجتماعی و امدادی به بررسی نارسایی ها و مشکل_های اجتماعی می پردازد و از متخصصان و کارشناسان تحصیل کرده علوم اجتماعی و بهداشتی بهره می گیرد تا با پیدا کردن ریشه مشکل ها به انسان های نیازمند کمک کند و بیماری ها و معضل های اجتماعی را از میان بردارد.
تامین اجتماعی سازمان دیگری است که در حوزه رفاه عمومی فعالیت دارد، بنابر تعریف ارایه شده از طرف اتحادیه بین المللی، تامین اجتماعی شامل برنامه های بیمه اجتماعی، حمایت اجتماعی، همگانی، تعاونی، صندوق های ملی احتیاط و دیگر طرح ها از جمله رویکردهای مبتنی بر بازار می شود.
ماموریت اصلی تأمین اجتماعی به عنوان سازمانی بیمه‌گر اجتماعی، پوشش کارگران مزدی، حقوق بگیر، صاحبان حرفه و مشاغل آزاد است.
برپایه قانون، بخش عمده منابع مالی آن از محل حق بیمه ‌ها تأمین می ‌شود و متکی به منابع دولتی نیست.
بهزیستی و تامین اجتماعی از ارکان مهم کشور محسوب می شوند که مسوولان باید به این ۲ نهاد توجه ویژه داشته باشند تا اینگونه به جامعه ای سالم دست پیدا کرد زیرا کارآمد بودن این نهادها باعث حل بهتر مشکل های اجتماعی خواهد شد.
*ارتباط سازمان های بهزیستی و تامین اجتماعی
سازمان های بهزیستی و تامین اجتماعی از نظر موضوعی ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. یعنی وقتی بحث توانمندسازی به میان می آید، موضوع بیمه های اجتماعی از محوری ترین موضوع های مرتبط با آن است.
در مبحث تهیه داروهای خاص، حقوق افراد معلول، حقوق شهروندی و افراد دارای نیازهای خاص، بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار ظرفیت کارفرمایی، افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و حمایت های بیمه ای که ه وسیله سازمان تامین اجتماعی انجام می شود، همگی از جمله مواردی است که این ۲ نهاد را با هم مرتبط و در موازی هم قرار می دهد زیرا افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، مشمول حمایت های مرتبط با وظیفه_های قانونی سازمان تامین اجتماعی نیز قرار می گیرند.
*تامین اجتماعی در حوزه بیمه و بهزیستی در حوزه اجتماعی
تامین اجتماعی از نظر وظیفه یک سازمان بیمه_ای است و بهزیستی در حوزه اجتماعی فعالیت می کند.
بنابراین تامین اجتماعی در زمینه پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی وظیفه خاصی ندارد اما با ایجاد سازمان بهزیستی در ۱۳۵۹ خورشیدی وظیفه هایی نیز در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی بر عهده این نهاد گذاشته شد و از قدیمی_ترین سازمان هایی است که در این حوزه فعالیت می کند اما این گفته به معنا این نیست که همه پیشگیری ها در حوزه آسیب های اجتماعی و دیگر حوزه ها را بهزیستی باید انجام دهد. برای نمونه در حوزه معلولیت ها، خانه های بهداشت در بخش بهداشت و درمان و پیشگیری از بیماری_ها فعالیت می کنند؛ یعنی اگر موضوع ژنتیک و اجباری شدن آن با تولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح می_شود سازمان بهزیستی هم وظیفه خود را در این امر انجام می دهد.
*همکاری بهزیستی و دیگر نهادها در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی
در حوزه های مختلف مانند پیشگیری از آسیب_های اجتماعی، معلویت ها و … سازمان بهزیستی به تنهایی فعالیت نمی کند بلکه آموزش و پرورش، دانشگاه ها و موسسه های علمی رسانه ها، سازمان های مردم نهاد و … نیز به نوبه خود تاثیرگذار هستند.
برای نمونه هر چند بهزیستی در حوزه اعتیاد به عنوان یک سازمان محوری عمل می کند اما دیگر نهادها نیز برای کاهش آن فعالیت های خاص خود را انجام می دهند.
از این رو به سبب اهمیت این سازمان در احکام دایمی قوانین برنامه توسعه بهزیستی به عنوان کرسی سلامت اجتماعی انتخاب می شود که پیشگیری از آسیب ها نیز یکی از محورهای آن است.
*واگذاری وظیفه های بهزیستی به سازمان_های مردم نهاد
در قانون ایجاد سازمان بهزیستی و در ماده ۳۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت و همچنین در ماده ۵۷ قانون برنامه های دایمی توسعه، درباره واگذاری وظیفه های بهزیستی به سازمان های مردم نهاد و مشارکت مردم اشاره شده است، از این رو بخش قابل توجهی از فعالیت های این نهاد به صورت واگذاری به مردم انجام می شود و از این نظر یکی از موفق ترین سازمان ها در واگذاری به بخش غیردولتی بوده که حدود ۹۴ درصد از فعالیت ها و بعضی از آنها هم ۱۰۰ درصد واگذار شده است.
این واگذاری از یک طرف کاهش بار مالی دولت را به دنبال داشت و از طرفی دیگر ساختار دولت به لحاظ نیروی انسانی کوچکتر شد. هرچند بسیاری از مرکزهای غیردولتی به معنای واقعی NGO نیستند و استقلال مالی کامل برخوردار نیستند و وابسته به حمایت هایی هستند که دولت در قالب یارانه به آنها می دهد، بنابراین نمی توانند استقلال کامل داشته باشند و نقش پرسشگری و مطالبه گری خود را از سازمان بهزیستی به نحو احسن اجرایی کنند.
*دسترسی به تامین اجتماعی به معنای عام آن
زمانی می توانیم بگوییم که تامین اجتماعی به معنای عام خود در ایران به خوبی قابل دسترسی است که نظام چند لایه تامین اجتماعی در کشور اجرایی شود. این نظام در قانون آمده و لایحه آن نیز در دولت یازدهم نوشته شده اما هنوز اجرایی نشده است.
از این رو برای اینکه در کشور تامین اجتماعی پایداری داشته باشیم باید به طرف اجرایی شده این نظام پیش برویم که مساعدت، حمایت و بیمه_های اجتماعی در این لایحه پیش بینی شده است. در چنین شرایطی هم مدیریت بهینه منابع را خواهیم داشت و هم می توان تامین اجتماعی به معنای واقعی آن را در کشور فراگیر کرد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا؛ بدون شک رضایت خاطر و بهزیستن اجتماعی مردم با تحقق تامین اجتماعی با معنای عام خود به ویژه اصل ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی امکان پذیر می شود. در چنین شرایطی بیمه های اجتماعی که سازمان تامین اجتماعی تولیت آن را برعهده دارد، بخشی از نظام کلان رفاه و تامین اجتماعی به حساب می_آید. امروزه نظام رفاه و تامین اجتماعی نتوانسته آن چنان که شایسته است به وظیفه خود عمل کند.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a8%d9%87%d8%b2%d9%8a%d8%b3%d8%aa%d9%8a-%d9%86%d9%87%d8%a7%d8%af%d9%8a-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%d9%8a-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%8a-%d8%ad%d9%81%d8%b8-%da%a9%d8%b1%d8%a7%d9%85%d8%aa-%d8%a7%d9%86/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.