بسیار سفر باید تا پخته شود خامی

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی

علی رزم آرای
گروه فرهنگی: نوشتار زیر در ادامه نوشتاری تحت عنوان» بگو سیر کنند در زمین ….« به قلم سپرده می شود که پیرامون سفر تیم رسانه ای بسیج رسانه استان به مرکز کشور و دیدار از چند گوشه مهم تاریخی و معاصر و ایضاً تخصصی و عمومی بود. به عبارتی نوشتار حاضر بخش دوم نوشتار فوق است.
بخش سومی نیز هست که پایان بخش این سلسه از نوشتارهای مسلسل اما با قامت و قالبی مستقل خواهد بود.
شکنجه گران:شکنجه گران معروف ساواک پهلوی شامل محمدعلی شعبانی معروف به حسینی، منوچهروظیفه خواه معروف به دکتر منوچهری، بهمن نادری پور معروف به تهرانی هوشنگ ازغندی معروف به منوچهری، فریدون توانگری معروف به آرش بودند .
کسانی چون آیت ا.. خامنه¬ای رهبر انقلاب آیت ا… شهیداشرفی اصفهانی، آیت ا… طالقانی شهیدان رجایی و باهنر، زنده یادان حبیب ا… عسکراولادی، اسدا… لاجوردی، شهید قدوسی دکترعلی شریعتی و خسرو گلسرخی…. از جمله کسانی هستند در این زندان شکنجه و محبوس بوده¬اند.
این زندان سرانجام در سال ۱۳۸۱ تعطیل و تبدیل به موزه عبرت ایران شد که گوشه‌ای از شکنجه‌ها و شکنجه گران و شکنجه شوندگان زمان پهلوی را بازسازی می‌کند.
این زندان مخوف میزبان بیش از ده هزار نفر زندانی سیاسی تا وقوع انقلاب اسلامی در زمستان سال ۱۳۵۷ بوده و از آنها به معنای تام کلمه پذیرایی کرده است!؟!
از عجایب این موزه عبرت این بس که دو تن از مبارزان سرفراز و زندانیان سیاسی پیش از انقلاب که در این زندان، زندانی بوده و به شکل بسیار سخت و وحشیانه شکنجه شده بودند، امروز راهنمای این موزه هستند و بخش¬های مختلف این موزه را برای بازدید کنندگان شرح می¬کنند. رو به یکی¬شان گفتم: راستی شما سرنوشت عجیبی دارید؟! که جواب آمد: بله! اصلاً انسان سرنوشت عجیبی دارد اما عبرت نمی¬گیرد!
ساعت ۱۴ بعدازظهر- روزنامه جوان- خیابان شهید مطهری:بعد از حیرت تام در مسیر تاریخ معاصر، به زمان حال بازگشتیم و تیم رسانه¬ای ما طبق برنامه به محل روزنامه جوان رسید.ابتدا هماهنگی¬های لازم انجام و سپس بازدید ما از طبقه اول ساختمان مرکزی روزنامه جوان آغاز شد. هیئت تحریریه و سرویس های مختلف روزنامه جوان.روزنامه جوان یکی ویژگی مهم دارد. تنها روزنامه¬ی سراسری کشور است که سرویس پایداری دارد. سرویسی با حال و هوای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و….
ویژگی کمی نیست فقط قدر می¬خواهد و گستردگی!
دوستان ما با دبیران سرویس¬های فرهنگی سیاسی، اجتماعی و پایداری گفتگو کردند و پیرامون چند و چون تهیه و تنظیم صفحات و نیز اولویت مطالب و اخبار و نیز توجه به مسائل گسترده مناطق مختلف کشور گفتگو و تبادل نظر کردند.
طبقه همکف ساختمان روزنامه نیز سرویس تایپ و صفحه آرایی و نیز سرویس طنز و کاریکاتور بود که دقایقی در این طبقه به کم و کیف کاریکاتورهای منتشره، مطالب طنز، شورای تیتر و تقویم روزنامه چرخه ی خبری و انتشار روزنامه جوان گذشت. به گفته سر دبیر روزنامه فرایند تولید خبر و انتشار روزنامه فرایندی ۲۴ ساعته است و درطول ۲۴ ساعت فعالیت جهت انتشار نسخه روزانه روزنامه انجام می¬گیرد.ساعت ۳۰/۱۵بعدازظهر- شاه عبدالعظیم- شهرری:تیم رسانه¬ای ما بعد از یک روز بازدید تمام عیار تاریخی و معاصر از حوزه تخصصی خود خارج و طبق برنامه به زیارت شاه¬عبدالعظیم و به گویش فارسی تهرانی شابدلعظیم رفت.
از ساعت ۳۰/۱۵ روز چهارشنبه تا ساعت ۱۸ آن روز زیارت شاه عبدالعظیم و دو امام زاده مجاور ان یعنی امام زاده حمزه و امام زاده طاهر طول کشید.
خسته¬گی تردد در یک روز بازدید از اماکن معاصر و تاریخی و خستگی فکری و ذهنی دوستان با زیارت و مناجات و خواندن چند رکعت نماز و نیز گردش در محوطه مجموعه شاه عبدالعظیم و بازار بزرگ آن از تن و جان و فکر بدر رفت.امام شرحی از مجموعه شاه عبدالعظیم
الحسنی امامزاده عبدالعظیم:نسب این امامزاده به امام حسن مجتبی (علیه السلام) می رسد و از قدیم محبوب تهرانی¬ها بوده. اگر از ورودی شمالی وارد مجموعه شوید، آستان این امامزاده رودرروی شما قرار دارد. بنای نخستین این آستانه که در نیمه دوم قرن سوم هجری قمری ساخته شده و درگاه اصلی ورودی آن که در شمال مجموعه قرار دارد به فرمان پادشاهان آل بویه تکمیل و به مرور تکمیل و تعمیر شده است. با آنکه شهر ری شهرت مذهبی اش را از امامزاده حضرت عبدالعظیم دارد، اما غیر از آن دو امامزاده دیگر هم در اینجا هست که چهار صحن از چهار سوی شمالی، جنوبی، شرقی و غربی این سعه بقعه را احاطه کرده اند. امامزاده حمزه: امامزاده حمزه در صحن شرقی حرم قرار دارد و بعد از حضرت عبدالعظیم راحت تر است که به زیارت این امامزاده بیایید این امامزاده از فرزندان امام موسی کاظم (علیه السلام) است و گفته می شود که این بارگاه قدیمی تر از آرامگاه حضرت عبدالعظیم است. اما بنای این مکان مقدس همچون بنای حضرت عبدالعظیم به مرور مرمت و تکمیل شده است.
امامزاده طاهر: حرم امامزاده طاهر در ضلع جنوبی صحن قرار دارد که با کاشی کاری های دوران قاجار یکی از زیباترین نقاط این مجموعه زیارت گاهی است. جالب است که بدانید قبر این امامزاده که او را از نوادگان امام زین العابدین (علیه السلام) می دانند تا قرن ها ناشناخته بود و هنگام تعمیر قبرستان از روی سنگ قبر هویت آن مشخص شد.
البته منطقه شهر ری به غیر از این سه امام طاده گویا چند امام زاده دیگر هم دارد: امامزاده سه دختران و امام زاده دو برادران:در قسمت شرقی شهر ری در امتداد خیابان شهید قمی، جنب بوستانی که قبلا به نام قبرستان سه دختران مشهور بوده دو بقعه ساده با فاصله کمی از یکدیگر قرا دارند، یکی معروف به امامزاده سه دختران و دیگری بقعه دو برادران است.گفته می‌شود امامزادگان سه دختران از نوادگان حضرت موسی بن جعفر (ع) به شمار می‌روند. این بقعه جزو آثار ملی به ثبت رسیده است. بقعه دو برادران نیز متعلق به امامزادگان عیسی و علی منسوب به نوادگان امام حسن مجتبی هستند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۰ ب.ظ

دیدگاه


شش + = 13