بسته بودن مساجد در زمان صبح معضلی در ارومیه

بسته بودن مساجد در زمان صبح معضلی در ارومیه

گروه گزارش: نماز به عنوان فریضه ای که بسیار مورد تأکید پیشوایان و بزرگانمان بوده، به عنوان ستون دین شناخته می شود. فریضه ای که در احادیث شفاعت مسلمانان به واسطه ائمه اطهار در روز قیامت به واسطه آن مورد قبول واقع می شود و فرد تارک الصلاه طبق فرموده پیامبراکرم(ص) غیرمسلمان از دنیا می رود.نماز مظهر بندگی و راز و نیاز است. به وسیله نماز است که دل صیقل یافته و انسان توسط آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند. تقربی که بدون ان به وسیله هیچ چیز دیگری به دست نمی آید. تقرب الهی نیز به نوبه خود باعث توکل و موفقیت در زندگی دنیوی و سعادت در حیات اخروی می شود و انسانها را به وسیله معنویات از بند طمع و هوسهای مادی دور نگه می دارد. نماز باعث آرامش معنوی شده و نجات دهنده انسان از مفسدات و منکرات است.فلسفه نمازفلسفه نماز، حضور در پیشگاه خداوند و اظهار بندگى و عبودیت و اقرار به یکتایی پروردگار و جاودانگى او است که نتیجه‌اش اصلاح و سعادت انسان و به کمال رسیدنش می‌باشد. انسان در حال نماز در محضر خدا و به یاد خداست و همین حالت او را از معاصى بازداشته و از همه تباهى‌ها و تاریکى‌ها او را مانع مى‌شود.
*نماز در آیینه احادیث
پیامبر اکرم(ص): دعا کلید رحمت و وضو کلید نماز و نماز کلید بهشت است.امام علی(ع): اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت.
امام صادق(ع) : کسى که از حق دَم مى زند با سه ویژگى شناخته مى شود: ببینید دوستانش چه کسانى هستند؟ نمازش چگونه است؟ و در چه وقت آن را مى خواند؟
امام کاظم(ع) : بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، نماز است.
*نماز در کلام مقام معظم رهبری
یکی از بزرگترین نعمتهای خدا نماز است. نماز به ما این فرصت را می دهد که هر روزی چند بار ناگزیر با خدای خودمان حرف بزنیم، با خدای متعال تخاطب کنیم، از او کمک بخواهیم، به او عرض نیاز کنیم، سرسپردگی خودمان به ساحت ربوبی را با این تضرع و با این نیاز تقویت کنیم. بزرگان به نماز خیلی اهمیت می دادند. نماز در اختیار همه است. غالباً قدر نماز و اهمیت نماز را نمی دانیم. فقط این نیست که باید یک اسقاط تکلیفی کرد؛ نه، یک فرصت بزرگی است که باید از آن استفاده کرد. فرمود نماز مثل چشمه آبی است درِ خانه شما، که روزی پنج بار شما در این چشمه آب شستشو می کنید. این شستشو می تواند برای دلهای جوان آثار ماندگاری داشته باشد. با طهارت و تقواست که می توان سخن نافذ و تاثیرگذار را از خدای متعال هدیه گرفت.بیانات مقام معظم رهبری در دیدار طلاب خارجی حوزه علمیه قم ملت ایران باید مساجد را مغتنم بشمارد و پایگاه معرفت و روشن بینی و روشنگری و استقامت ملی به حساب آورد. اگر کسی خیال کند که در مسجد، فقط چند رکعت نماز می خوانند و بیرون می آیند و این چه تاثیری دارد، خطاست. این طور نیست.اولاً اگر همان چند رکعت نماز هم با چشم بصیرت نگاه شود، خودِ نماز که به زبان مُشَرِّع مقدس نماز و اذان، خیرالعمل و فلاح است، مایه برکات زیادی می شود. نماز یک ملت را به قیامِ لله وادار می کند. نماز انسانها را از فساد دور و به خلوص و فداکاری نزدیک می کند.(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم
*اهمیت نماز جماعت
در حدیث معروفی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از جبرئیل نقل کرده اند، می فرمایند: خداوند متعال وعده داده است که اگر عدد حاضران در نماز جماعت بیش از ده نفر باشد، اگر تمام دریاها مرکب و درخت ها قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده شوند، نتوانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده اند: «در نماز جماعت حاضر شوید، اگر چه با دشواری و سختی باشد.»حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند: « در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مردی به علت نابینایی در نماز جماعت شرکت نمی کرد.روزی به خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) رسید و عرض کرد: من نابینایم و صدای اذان را می شنوم، اما کسی نیست که دستم را بگیرد و مرا به مسجد بیاورد حضرت فرمودند: طنابی از خانه تا مسجد قرار بده و با آن خود را به نماز جماعت برسان.»
*اهمیت نماز اول وقت
خداوند در قرآن می‌فرماید: إن الصلاة کانت علی المؤمنین کتابا موقوتا(نساء/۱۰۳).‹ بی‌گمان نماز بر مؤمنان فرض و دارای اوقات معلوم و معین است›.از ابن مسعود رضی الله عنه روایت است که: پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود:( أفضل الأعمال، الصلاة فی اول وقتها، بهترین اعمال، نماز اول وقت است).
*بسته بودن مساجد در زمان صبح
متأسفانه یکی از معضلات در ارومیه و به ویژه در بین دینداران بسته بودن در مساجد به روی نمازگزاران در صبحگاهان است. اکثر متولیان مساجد ارومیه در این خصوص حساسیت لازم را ندارند و حتی نوای روحانی و معنوی اذان نیز از مناره ها و بلندگوهای مساجد در اوقات صبح شنیده نمی شود و در تعدادی از مساجد نیز متولیان و مسئولان مسجد با تنظیم کامپیوتری پخش اذن صبح زحمت رفتن باز کردن درب مساجد به روی نمازگزاران را به خود نمی دهند. البته در این بین نمی توان فقط آنها را مقصر دانست، بلکه مردم و نمازگزاران نیز در برخی محلات یا خود پیگیر بازشدن مساجد برای نماز صبح نیستند و یا در خانه هایشان به صورت فرادی این فریضه الهی را به جا می آورند و خود را ملزم به رفتن و پیگیرشدن دربهای بسته نمی دانند.مسئله ای که در ماههای اخیر نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی نیز آن را یادآور شد و خواستار پیگیری و رفع آن گردید.
*برپانشدن نماز صبح در مساجد یک از معایب بزرگ
امام جمعه ارومیه در این خصوص اعتقاد دارد: اهمیت نماز در زندگی امام رضا (ع) بسیار پررنگ بوده لذا باید ما نیز از این امام معصوم پیروی کرده و در نمازهای یومیه خود خصوصا نماز صبح غافل نشویم.حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی برپا نشدن نماز صبح در مساجد ارومیه را یکی از معایب بزرگ عنوان کرده و افزوده است: باید توجه داشته باشیم غفلت از نماز موجب بدبختی و فلاکت انسان می‌شود.
*همت جدی مسئولات و متولیان امر برای بازنگری در این موضوع
به هر حال بحث اقامه نماز اول وقت در مساجد و بازشدن درب مساجد به روی نمازگزاران موضوعی است که نباید به سادگی از آن عبور کرد و باید با برنامه ریزی مناسب و هماهنگ با نمازگزاران و متولیان مساجد نمازهای جماعت صبح را با شکوه خاصی برگزار و از فیوضات معنوی غیرقابل توصیف آن بهره مند شد و این فرموده پیامبر گرامی اسلام را که گفته نماز صبح و نماز عشا سنگین ترین نمازها در نظر منافقین است همیشه مدنظر قرار دهیم و به سفارش ایشان عمل کنیم.در این راستا رسانه ها و به ویژه صداوسیما می تواند بیشترین و مهمترین نقش را ایفا و با هماهنگی و تعامل با ائمه جماعات مساجد، گام مهمی در فرهنگسازی در جامعه بردارند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


+ شش = 9