بزرگترین کارخانه واکسن سازی خاورمیانه از رویا تا واقعیت

بزرگترین کارخانه واکسن سازی خاورمیانه از رویا تا واقعیت

منوچهر صمدی
گروه گزارش:کارخانه واکسن سازی تب برفکی مهاباد که در هنگام افتتاح در دولت گذشته از آن به عنوان بزرگترین کارخانه واکسن سازی تب برفکی خاورمیانه و سومین کارخانه جهان در نوع خود یاد می شد، این روزها در گوشه ای به حال خود رها شده و خاک می خورد.
کارخانه واکسن سازی تب برفکی مهاباد که قرار بود سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تب برفکی تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند، این روزها تنها ساختمانی متروکه شده و نامی از آن بیشتر باقی نمانده است. این واحد تولیدی بزرگ در بیستم تیرماه سال ۹۰ با حضور رییس جمهوری وقت در سفر به آذربایچان غربی به همراه راه آهن مراغه به میاندوآب و به صورت ویدیو کنفرانس به بهره_برداری رسید. این واحد تولیدی تنها پس از چند روز از آغاز فعالیت تعطیل شد و با گذشت حدود چهار سال با وجود تلاش دست اندرکاران امر همچنان آینده ای نامعلوم و مبهم دارد. بر اساس اعلام کارشناسان امر با فعالیت این واحد تولیدی که تمام ماشین آلات و تجهیزات آن به دست متخصصان ایرانی ساخته شده و بزرگترین کارخانه تولید واکسن تب برفکی کشور نیز محسوب می شود، دانش فنی تولید واکسن تب برفکی در کشور بومی شده و ایران می توانست از نظر ظرفیت تولید واکسن تب برفکی در رده سوم جهان قرار گیرد. این طرح تولیدی مهم در حالی وارد چهارمین سال تعطیلی خود می شود که فعالیت آن می تواند تاثیرات ملی، منطقه ای و فرامنطقه ای گسترده ای برای بخش های مختلف تولیدی و دامپروری کشور در بر داشته باشد.
تولید بیش از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در سال در این واحد می تواند علاوه بر آنکه بخش عمده ای از نیازهای کشور و منطقه را تامین کند، نیاز بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی را نیز تامین کرده و همه ساله ارز هنگفتی را روانه کشورمان می کند. تعطیلی این کارخانه بلافاصله پس از آغاز به کار آن جای تامل دارد و نشان می_دهد که این واحد تولیدی با اهداف دیگری احداث شده است و متولیان آن را با هدف دریافت تسهیلات بانکی هنگفتی که برخی آن را ۱۲۰ میلیارد و برخی نیز ۴۰۰ میلیارد ریال اعلام می کنند، احداث کرده اند. برخی منابع مطلع اعلام کرده اند که مجری اصلی این طرح که مربوط به بخش خصوصی است، این تسهیلات کلان را دریافت کرده و علاوه بر آن که حاضر به راه اندازی مجدد آن نیست، نسبت به بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی آن نیز اقدام نمی کند.
براساس اعلام کارشناسان، با راه اندازی این واحد تولیدی زمینه اشتغال ۱۲۰ نفر فراهم می_شود. تحقیقات و بررسی های انجام شده نشان می دهد کسی حتی از بانک وام دهنده نیز خبر ندارد و هیچ کس سراغی از مجری این طرح اقتصادی ندارد و دلیل تعطیلی این واحد تولیدی هم نامعلوم است.
با چنین شرایطی هنوز معلوم نیست چرا مسوولان و به ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با گذشت بیش از چهار سال تاکنون اقدامی در زمینه فعال سازی این واحد تولیدی انجام نداده اند. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مهاباد از این طرح صنعتی که تحت عنوان واحد تولیدی فرآورده های زیستی روناک نام برده می شود، به عنوان یکی از طرح_های مهم در منطقه و در سطح ملی یاد کرد و گفت: این اداره با وجود تعطیلی این واحد تولیدی که به رغم استفاده از تسهیلات سرمایه ثابت و در گردش همچنان راکد مانده، پیگیر راه اندازی مجدد آن است. صادق قادری افزود: بر اساس بررسی های انجام شده اختلافات موجود بین سهامداران و هیات مدیره شرکت، مشکل تامین مواد اولیه، نبود تکنولوژی و محیط جهت نگهداری محصول تولیدی(واکسن) در مقاطع زمانی طولانی(یکسال و بالاتر) از جمله علل تعطیلی این واحد تولیدی است.
وی بیان کرد: برابر اعلام کارشناسان امر محیط و تکنولوژی فعلی فقط قابلیت نگهداری سه ماه محصول تولیدی را دارد و اخذ نشدن مجوزهای لازم از وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی به دلیل مشکلات نگهداری از موانع اصلی فعالیت آن به شمار می رود.وی اضافه کرد: برای راه_اندازی این واحد تولیدی سایر دستگاه ها از جمله وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی نیز به عنوان متولی درگیر هستند و نیاز به موافقت آنها نیز جهت راه اندازی آن وجود دارد. ذکر دلایل اعلام شده از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت در راکد ماندن این واحد تولیدی با گذشت بیش از چهار سال از تعطیلی، مواردی نیست که در این مدت طولانی تاکنون لاینحل باقی مانده باشد. با وجود آنکه این واحد تولیدی در تعطیلی کامل به سر می برد، ولی رییس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی کرج ۱۴ مهرماه امسال از انعقاد اولین قرارداد تجاری سازی واکسن تب برفکی با بخش خصوصی(شرکت روناک مهاباد) خبر داد. حمید کهرام گفت: اولین قرارداد بسیار جدید در خصوص تب برفکی با شرکت روناک در مهاباد منعقد می شود که با انعقاد این قرارداد تکنولوژی تولید واکسن تب برفکی به بخش خصوصی منتقل می شود. وی افزود: احداث این شرکت از حدود ۱۲ سال پیش آغاز شده و حدود سه سال پیش ساختمان و تجهیزات آن تکمیل شده است. کهرام بیان کرد: با انعقاد این قرارداد مسوولیت تولید واکسن تب برفکی با نظارت کارشناسان موسسه رازی تا دو سال بر عهده شرکت روناک خواهد بود. وی تجهیزات شرکت روناک را در سطح جهان کم نظیر دانست و افزود: ظرفیت تولید این شرکت ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در سال است در حالی که میزان مصرف کشور حدود ۲۵ میلیون دوز است که سه برابر ظرفیت داخلی تولید می شود. وی صدور محصول را هدف اصلی از راه اندازی این شرکت دانست و اظهار کرد: واکسن تب برفکی از واکسن هایی است که بیشترین سودآوری را داشته و بیشتر به تکنولوژی وابسته است تا مواد مصرفی و امیدواریم تا دو سال آینده این شرکت بتواند به تولید حداکثری خود برسد. انعقاد قرار داد با یک شرکت تولیدی که بیش از چهار سال از تعطیلی آن می گذرد آن هم از سوی معتبرترین شرکت تولیدی کشور نیز در نوع خود سئوال زیادی را در این زمینه برانگیخته است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


× 5 = پانزده