برگ برنده جریان اعتدال درانتخابات مجلس خبرگان

برگ برنده جریان اعتدال درانتخابات مجلس خبرگان

مصطفی داننده
گروه سیاسی: بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، جریان تازه‌ای در کشور شکل گرفت که بسیاری آن را جریان سوم سیاسی در کشور نامیدند. جریان اعتدال، با یارگیری گسترده از نیروهای معتدل دو جریان راست و چپ ایران، در حال تبدیل شدن به یک جریان سیاسی قدرتمند در کشور است. پارلمان دهم یکی از نهادهایی است که این جریان سیاسی به دنبال رسیدن به آن است.
پرجم داری هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی در این جریان باعث شده است تا توازن سیاسی در این جریان به خوبی شکل بگیرد. این دو سیاستمدار در سپهر سیاست ایران در هر دو جریان سیاسی تعریف می‌شوند و هیچ جریانی نمی‌تواند بر روی آنها برچسب اصلاح طلبی یا اصول گرایی بزنند.
آنها به دنبال آمده کردن لیستی برای انتخابات مجلس دهم هستند. این افراد هدایت کننده جریان اعتدال در انتخابات پارلمان هستند اما در کنار این نقش هدایت کننده، آنها خود بازیگران اصلی انتخابات مجلس خبرگان رهبری هستند. هاشمی رفسنجانی به عنوان کسی که تلاش می‌کند جریان اعتدال در کشور نهادینه شود، استراتژی ویژه‌ای را برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در دستور کار خود قرار داده است.
او به دنبال آوردن افراد محبوب در جامعه به انتخابات مجلس خبرگان است. هاشمی رفسنجانی که به نظر می‌رسد خود یکی از نامزدهای اصلی این انتخابات است در تلاش است از مثلث، روحانی، سید حسن خمینی و ناطق نوری برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری استفاده کند. هاشمی در اولین گام، به دنبال حضور دوباره حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری است تا روحانی بعد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی سومین رئیس جمهوری باشد، که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت می‌کند.
ضور روحانی در انتخابات می‌تواند، اولین برگ برنده هاشمی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری باشد. اما پروژه اصلی هاشمی رفسنجانی در کنار حضور حسن روحانی، دعوت از سید حسن خمینی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری است. دعوتی که چندی پیش از سوی برخی اصلاح طلبان انجام شد. برخی چهره های با سابقه کشور از حاج سید حسن آقای خمینی که سالیانی را در قم به تحصیل علوم حوزوی پرداخته خواسته اند خود را برای انتخابات خبرگان رهبری نامزد کند.
ا ردیبهشت ماه سال جاری بود که حجت‌الاسلام غرویان، استاد حوزه علمیه قم گفت: »اخیرا حاج سیدحسن آقای خمینی حدود یک ساعت با اخوی‌شان حاج سیدعلی آقا خمینی مهمان ما بودند که در این دیدار در مورد گمانه‌زنی در نشریات برای حضور یادگار امام در انتخابات مجلس خبرگان نیز صحبت شد.
وقتی من درخصوص ورود ایشان به انتخابات مجلس خبرگان سوال کردم، فرمودند که در حال ارزیابی فضای جامعه هستند و هنوز تصمیم جدی نگرفته‌اند. البته اشاره‌ای هم به پیشنهاد‌های مکرر بزرگان کردند که از ایشان خواسته‌اند در انتخابات خبرگان حضور پیدا کنند. اجمالا ایشان می‌گفتند که در حال ارزیابی و رصد هستم که آیا صلاح هست وارد انتخابات شوم یا نه. هنوز به تصمیمی نرسیده‌اند اما دغدغه این مساله را دارند که در حال فکر و سنجش فضا هستند تا به تصمیم نهایی برسند.« و اکنون به نظر می‌رسد جمع‌بندی وی در حال تکمیل است.
دیگر فردی که هاشمی بر روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده است، ناطق نوری است. ناطق نوری که بارها اعلام کرده است بعد از انتخابات خرداد ۷۶، دیگر در هیچ انتخاباتی شرکت نخواهد کرد، امروز مورد دعوت‌های گوناگون برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان قرار گرفته است.
ناطق نوری هنوز واکنشی به این درخواست‌ها نشان نداده است ولی قطعا در ماه‌های آینده تلاش‌ها برای حضور او بیتشر خواهد شد تا رئیس سابق مجلس برای حضور در انتخابات مهم مجلس خبرگان عهد خود را بشکند.
حضور حسن روحانی، سید حسن خمینی و ناطق نوری در کنار آیت‌الله هاشمی می‌تواند پیروزی قطعی لیست مشترک این چهار نفر با سرلیستی هاشمی در تهران را قطعی کند و در کنار آن جذابیت این چهار ضلع برجسته کشور می‌تواند سایر استان‌ها را نیز با تهران همراه کند.
قطعا در ماه‌های پیش رو تا انتخابات مجلس خبرگان، استراتژی‌های جریان‌های سیاسی برای این مجلس مهم روشن تر خواهد شد و مردم بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


هفت + 3 =