دستور ديرهنگام رئيس جمهور به وزير نفت//

برچیدن خام فروشی یا نگرانی از کسری بودجه؟

برچیدن خام فروشی یا نگرانی از کسری بودجه؟

گروه اقتصادی:اینکه چرا بعد از چندین سال رئیس جمهور دستور برای عدم خام فروشی به وزیری داده است که در این حوزه فعالیت چندانی نکرده است، سئوال بسیاری از دغدغه مندان این حوزه است اما سئوال اساسی اینجاست که ایا این دستور یک برنامه راهبردی یا از سر کسری بودجه صادر شده است.
سال‌هاست که رهبر معظم انقلاب نسبت به ضرورت دوری از خام فروشی و تقویت و رشد پالایشگاه‌ها برای فرآوری و تولید محصولات نفتی تاکید فراوانی دارند. موضوعی که کارشناسان نیز در حوزه نفتی روی آن اتفاق نظر داشته و بیان می کنند کشورمان بایستی خام فروشی را کنار گذاشته و به سمت تولید محصولات نفتی برود.
یکی از مهمترین دلایل این امر هدر رفت سرمایه ملی است. خام فروشی پول چندانی عاید کشورمان نمی کند. در همین بحران کرونا شاهد آن هستیم که قیمت نفت به شدت افت کرد. این درحالی است که دولت در بودجه ای که برای فروش نفت پیش بینی کرده است قیمت را بسیار بالاتر از چنین قیمت هایی محاسبه کرده است. این موضوع دقیقا باعث کاهش درآمد کشورمان و همچنین کاهش خزانه و کسری در بودجه خواهد شد.
متاسفانه خام فروشی باعث می شود که سود منابع ملی ما عاید دیگر کشورها شود. آنها با استفاده از تکنولوژی و فناوری های این امر نفت خام را تبدیل به محصولات و فرآورده های نفتی خود کرده و درواقع ارزش افزوده بسیاری به مواد خامی که می خرند می دهند.
این درحالی است که چرا ما که این نعمت الهی در کشور خودمان است اقدام به ساخت فراورده های نفتی نکنیم و از مواهب آن بهره مند نشویم. برای هر عقل سلیمی محرز است که خام فروشی چندان عاقبت خوشی ندارد و کسانی که می توانند با تولید محصولات مختلف نیاز بازار را تامین کنند، سود حاصل از محصولات خام را به جیب می زنند.
موضوع سوم و بسیار مهم دور زدن تحریم هاست. یکی از راه های دور زدن تحریم ها در این شرایط خصوصا تحریم های نفتی تولید محصولات و فرآوردهای نفتی مانند بنزین است که خواهان بسیاری دارد و فروش آن به نسبت نفت بسیاری به صرفه تر و آسان تر است. این موضوع سبب می شود که هم درآمد کشورمان بیشتر شود و هم اینکه تا حدود زیادی ابزار تحریم ها از کار بیفتد.
در همین رابطه، حسن روحانی در گفت و گوی تلفنی با بیژن زنگنه، وزیر نفت اظهارداشت: »با توجه به برنامه های اقتصادی دولت در یکسال اخیر و تحقق پیشبرد این برنامه ها بدون اتکاء بودجه کشور به درآمدهای نفتی که برای نخستین بار در تاریخ کشور تجربه شد، این فرصت بسیار مغتنم فراهم شده تا بتوانیم هر چه بیشتر از خام فروشی نفت نیز فاصله بگیریم.«
رئیس جمهور با اشاره به نوسات شدید در بازار جهانی نفت و کاهش بهای آن، گفت: شتاب دادن به برنامه های تدوین شده این وزارتخانه برای برای افزایش تولید فراورده های نفتی و جلوگیری از خام فروشی، می تواند آسیب نوسات شدید بازار جهانی و کاهش بهای نفت را بر اقتصاد نیز به حداقل ممکن برساند.
این دستور دیر هنگام همانطور که از متن گفت و گوی تلفنی رئیس جمهور و وزیرش مشخص است، به سبب کاهش قیمت نفت و نگرانی برای کسری بودجه است که البته نگرانی و دلواپسی به جایی است. اما اینکه چرا تا به امروز که حدود ۷ سال از دولتهای حسن روحانی می گذرد باید این دستور آنهم به صورت تلفنی با همه تاکیدات رهبر معظم انقلاب و کارشناسان امر صادر شود خود جای سئوالات بسیاری است. البته رئیس جمهور دستور دیگری هم در حوزه بورس داده است که آنهم عرصه سهام شستا در بورس است. این موضوع هم به نظر می رسد به سبب نگرانی در کسری بودجه انجام شده است. »عباس عبدی«، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در »اعتماد« با اشاره به عرضه سهام شستا در بورس نوشت: »هدف از خصوصی‌سازی چیست؟ اگر کسب پول برای تامین مخارج دولت و صندوق است در این صورت این کار افتخاری نیست و نشانه به ته دیگ خوردن کفگیر خزانه است؛ ولی اگر هدف از آن، انتقال تصدی‌گری دولت به مردم است در این صورت باید پرسید که چرا این کار با تاخیر ۷ ساله انجام می‌شود؟ طبیعی است که در پی تامین پول برای خزانه‌های خالی هستند.«
وی می افزاید: »اگر هدف، حذف تصدی‌گری دولت است، اعلام کنند که آیا با این انتقال حتی یک کرسی از هیات مدیره شرکت‌های زیرمجموعه شستا یا سایر شرکت‌های واگذاری از اختیار دولت خارج خواهد شد؟!«
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از جهان نیوز،با این حال اتفاق نظر در این خصوص وجود دارد که این اقدامات بیشتر از اینکه راهبردی باشند از سر کسری درآمد دولت است و در این زمان دیرهنگام به نوعی برای جبران این موارد بکار رفته است. اما آنچه از دولت انتظار می رود اقدامات راهبردی برای رهایی همه جانبه دولت و کشور از مشکلات است. بخصوص اینکه دولت بعد از مدت ها به این موضوع پی برده است که راه های مختلفی خصوصا در داخل کشور برای رسیدن به درامد و ایجاد ثروت داخلی برای پیشرفت است.
نفس این موضوع بسیار مثبت است اما این مسئله نیازمند برنامه ریزی راهبردی است و بایستی اقدامات به طور صحیح صورت بگیرد تا در این حوزه کشورمان به پیشرفت برسد وگرنه اقدامات جزیره ای نمی تواند آنطور که باید گره گشای مسائل کشورمان باشد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱:۰۶ ب.ظ

دیدگاه


نُه − = 2