بروکراسی های زائد اداری عامل ساخت و ساز غیر مجاز

بروکراسی های زائد اداری عامل ساخت و ساز غیر مجاز

مهناز رنجه بازو
گروه گزارش:سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی گفت: بروکراسی اداری عامل مهم در ساخت و ساز غیر مجاز محسوب می شود.
به گزارش آرازآذربایجان ، پیمان آرامون در همایش بررسی و ریشه یابی تخلفات حوزه ساخت و ساز شهری و راهکار های رفع آن با حضور مسئولان استانی و شهری بر ضرورت مقابله و مبارزه جدی با ساخت و ساز غیرمجاز در حریم شهرها و روستاها تاکید کرد و اظهار داشت: همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه‌های مرتبط با امر ساختمان امری مهم و ضروری است.
وی با بیان اینکه عوامل ساختاری و کارکردی در ساخت و سازها موثر بوده، ادامه داد:علل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و نظام بروکراسی از عوامل موثر در بروز ساخت و ساز غیر مجاز به شمار می رود.
آرامون با یادآوری اینکه در۴۸ شهر استان به فراخور جمعیت پیر و جوان تیپ ساخت و سازهای مجاز و غیرمجاز متفاوت می باشد، تصریح کرد: شاخص سطح فقر براساس پژوهش های دفتر برنامه ریزی اقتصاد و مسکن در روستاها روند تصاعدی دارد و این موضوع نشان می دهد چرا در شهر ها حاشیه نشینی وجود دارد و مهاجرت از سمت روستاها به سمت شهرها اتفاق می افتد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی ادامه داد: مدت زمان بازدهی سرمایه گذاری حوزه مسکن در شهرها هفت سال و در روستاها ۱۰ سال است که این موضوع نیز از دیگر علل محسوب می شود. وی اعلام کرد: طبق آمار منتشر شده بانک جهانی، حدود ۴۰ درصد سرمایه گذاری در کشور به بخش مسکن اختصاص دارد و ارزش افزوده این بخش ۱۲ درصد بوده و ۳ درصد شاغلین کشور در بخش مسکن فعالیت دارد که این آمار نشان می دهد بازار خوبی برای سرمایه های راکد می تواند ایجاد کند.
آرامون علل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی و ویژگی های مرزی بودن را در شکل گیری کانون های ساخت و سازهای غیرمجاز موثر عنوان و ابراز کرد: علل حقوقی از دیگر عوامل به شمار می رود به طوری که در این حوزه قوانین و دستورالعمل ها متناسب با اقتصاد و فرهنگ و معیشت و… به روزرسانی نشده و خلاء های خیلی عمیقی وجود دارد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی به عدم تحقق مدیریت واحد شهری اشاره کرد و متذکر شد: باید اتفاق یکپارچه ای صورت گیرد تا بتوانیم شهرها را به سمت و سوی مدیریت به روز هدایت کنیم.
وی گستردگی عرصه بروکراسی اداری را عاملی موثر در قرار گرفتن شهروندان در مسیر ساخت و ساز غیر مجاز عنوان کرد و یادآور شد: طولانی بودن فرآیند صدور پروانه ساختمانی از علل ساختاری به حساب می آید که باید در راستای تسریع فرآیند و حل این مشکل اقدام شود.
آرامون ناکارآمدی طرح های توسعه شهری را از علل کارکردی عنوان و بیان کرد: مطالعات صورت گرفته در حوزه شهرسازی و حمل و نقل مطالعات بسته و آکادمیک بوده که در حوزه حمل و نقل زیر ۲۰ درصد اجرا شده و در حوزه شهرسازی هم مابین ۲۰ تا ۳۰ درصد اجرا می شوند و این شرایط مردم را به سمت تخلف هدایت می کند.
وی خاطرنشان کرد: ساخت و سازغیرمجاز در مسیرها، اطراف و حریم راه ها در چندین سال گذشته به علت عدم برخورد درست اتفاق افتاده به طوری که شاهد ۸۷۳ هکتار تخریب اراضی کشاورزی در سطح استان هستیم و براساس آمار بنیاد مسکن بالای ۵ هزار و ۵۰۰ واحد ساخت و ساز غیرمجاز در محدوده و خارج محدوده روستاها مابین حریم شهر و محدوده روستاها اتفاق افتاده است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی ادامه داد: با بررسی انجام گرفته ۸۲ درصد مهاجرت به شرایط محیطی و ۹۴ درصد از عوامل به دلیل نبود امکانات و تاسیسات روبنایی و زیربنایی بوده که برای کنترل این روند باید با توزیع عادلانه منابع و توسعه متوازان اقدمات موثری انجام شود.آرامون به بحث ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه ها اشاره و اعلام کرد: در ۱۷ شهرستان استان نزدیک به ۲۱۰ هزار متر مربع در حریم رودخانه ها ساخت و ساز صورت گرفته که در این راستا طی دو ماه اخیر ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان لایروبی شده و تعدادی از تصرفات غیرقانونی آزاد سازی شده است.
*ضرورت تولید سالانه ۱۰ هزار واحد مسکونی در شهر ارومیه شهردار ارومیه، محمد حضرت پور نیز در این همایش اظهار داشت: ۲۵ درصد جمعیت استان را جمعیت جوان تشکیل می دهد و باید بر این اساس سالانه ۱۰ هزار واحد مسکونی در سطح شهر ارومیه تولید شود تا نیازهای جامعه تامین گردد و در این راستا برنامه ریزی باید جهت تامین نیازهای جامعه باشد.
وی به آمار پروانه های صادره از سال ۸۸ تا ۹۷ اشاره کرد و متذکر شد: طی ۱۰ سال اخیر از ۱۷ هزار و ۶۹۸ پراونه صادره به طور میانگین تعداد پراونه ۸۶۹ فقره و میانگین طبقات ۲٫۶ بوده یعنی سالانه ۴ هزار واحد تولید شده که با توجه به نیاز سالانه ۱۰ هزار واحد مسکونی در حال حاضر سالانه ۶ هزار واحد مسکن کم داریم.
حضرت پور با اشاره به عملکرد اجرای ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، اعلام کرد: براساس ماده ۱۰۰ در شهرداری‌ها که مربوط به بررسی تخلفات ساخت و سازهای غیر مجاز است از سال ۸۸ تا ۹۷ طی ۱۰ سال اخیر پرونده های ارسالی به کمیسیون ماده ۱۰۰ حدود ۴ هزار و ۵۹۲ پرونده بوده است.
وی ادامه داد: با توجه به تفاوت قابل توجه در آمار پرونده های ارسالی به کمیسیون ماده ۱۰۰ و متوسط پروانه های صادره طی ۱۰ سال اخیر باید علل ساخت و ساز غیرمجاز مورد بررسی قرار گیرد.
شهردار ارومیه با بیان اینکه ۴۰ درصد هزینه سربار برای پروانه ساختمانی است، متذکر شد: مدت زمان صدور پراونه ساختمانی ۷۹ روز است که این فرآیند طولانی صدور پروانه ساختمانی و بروکراسی زائد از علل ساخت و ساز غیر مجاز به شمار می رود.
حضرت پور با اعلام اینکه شهرداری ماهیانه ۲۴ میلیارد تومان برای نگهداشت شهر هزینه می کند، ادامه داد: کل درآمد سال گذشته شهرداری ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که ۵۰ به صورت نقدی ومابقی غیرنقدی بوده است.
* انجام ۵ هزار و ۱۲۹ مورد بازرسی از ساخت و سازهای شهری از سال ۹۲ تا ۹۷
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، ابراهیم مبارک قدم در این همایش به آخرین وضعیت از جامعه مهندسین که در حوزه کنترل، طراحی و نظارت بر ساخت و سازها فعالیت دارند اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار عضو سازمان بوده که ۷ هزار نفر با پراونه اشتغال بکار گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی در ارتباط با ساخت و سازهای شهری اعم از اینکه مقررات معماری شهر یا مقررات ملی ساختمان رعایت نشده می بایست در مرحله اول به مسکن و شهرسازی مراجعه کند که در این راستا کنترل فرایند تولید ساختمان و کنترل فرآیند تولید مصالح و نظارت بر اجرا صورت می گیرد.
مبارک قدم مجموع بازرسی های انجام شده از ساخت و سازهای شهری از سال ۹۲ تا ۹۷ را ۵ هزار و ۱۲۹ مورد اعلام کرد و یادآور شد: از مجموع بازرسی های انجام شده ۴ میلیون و ۷۴۴ هزار مترمربع بازرسی از ساخت و سازهای رسمی داخل محدوده قانونی شهر که دارای پراونه از مرکز پراونه ساختمانی بوده صورت گرفته که بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ مورد نیز دستور توقف صادر شده است.
وی با بیان اینکه در استان ۹۱ درصد موارد کاربری زمین متناسب با طرح های توسعه شهری رعایت شده است، یادآور شد: میانگین کشوری رعایت سطح اشغال مجاز ۶۰ درصد بوده که در استان ۲۲ درصد می باشد و در رعایت الزامات پیش آمدگی ساختمان در معابر عمومی از میانگین کشور خیلی عقب هستیم.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱:۳۳ ب.ظ

دیدگاه


3 × نُه =