رئيس سازمان محيط زيست کشور:

برون رفت از بحران دریاچه ارومیه نیازمند برنامه عملیاتی عالمانه است

برون رفت از بحران دریاچه ارومیه نیازمند برنامه عملیاتی  عالمانه است

گروه خبر: رئیس سازمان محیط زیست کشور در پیامی به مناسبت آغاز کنگره بین‌المللی نجات دریاچه ارومیه گفت: لازمه برون رفت از بحران دریاچه ارومیه، برنامه‌ای عملیاتی و عالمانه و در عین حال سریع است که در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفته است.
به گزارش آراز آذربایجان معصومه ابتکار در پیامی که به مناسبت آغاز کنگره بین‌المللی دریاچه ارومیه صادر کرده است، با بیان اینکه بحران خشک شدن دریاچه ارومیه، معضلی جهانی و آزمونی برای همه جهان محسوب می‌شود، اظهار کرده است: احیا دریاچه ارومیه عزم جدی جهانی را مطلبد که برگزاری این کنگره این فرصت را برای احیا دریاچه ارومیه ایجاد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست روند تخریب دریاچه ارومیه را از سال ۸۵ هشدار داده است، افزوده است: در وضعیت فعلی دریاچه باید با دید عملیاتی عالمانه، جامع و سریع به موضوع احیاء دریاچه ارومیه نگریسته شود و در دستور کار قرار گیرد.
*لزوم ایجاد بازنگری در تمام طرح‌های توسعه فعلی و آینده پروژه‌های مدیریت منابع آب
وی در بخش دیگر این پیام با اعلام اینکه رویکرد احیاء دریاچه ارومیه باید بر اساس ظرفیت‌ها و محدودیت‌های موجود و آتی در کل حوزه آبریز دریاچه ارومیه پایه گذاری شود، بیان داشته است: باید همه طرح‌های توسعه فعلی و آینده به خصوص پروژه‌های مدیریت منابع آب مورد بازنگری قرار گیرد. رئیس سازمان محیط زیست کشور خاطر نشان کرده است: آنچه بر دریاچه ارومیه گذشته است، زنگ خطری بزرگ برای تالاب‌های دیگر کشور و دشت‌های کشاورزی است با این وجود غلبه بر مشکلات این حوزه می‌تواند راه‌گشای رفع این بحران در سایر تالاب‌های کشور باشد.
ابتکار در پایان این پیام نوشته است که امیدواریم همفکری و تبادل اندیشه در کنگره بین‌المللی دریاچه ارومیه فرصت مغتنمی باشد تا راهکارهای علمی، عملیاتی و منطقی ارائه و به مرحله اجرا در آیند.
*عامل خشکی دریاچه ارومیه را نباید به گردن طبیعت انداخت
عیسی کلانتری دبیر کارگروه احیاء دریاچه ارومیه نیز در این جلسه با بیان اینکه برخی دستگاه‌های اجرایی خشک شدن دریاچه ارومیه را به گردن طبیعت می‌اندازند در حالی که عامل اصلی آن خود ما هستیم، تصریح کرد: باید همان‌گونه که دریاچه ارومیه را با اقدامات نادرست خود ویران کرده‌ایم برای نجات آن نیز تلاش و مردم منطقه را از این بحران اساسی نجات دهیم.
وی با بیان اینکه طبق تجربیات بهترین راهکار در نجات دریاچه ارومیه استفاده از ظرفیت دانشگاه‌هاست، افزود: اگرچه نظرات و پیشنهادات متعددی برای احیاء دریاچه ارومیه وجود دارد اما باید از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها بیشترین استفاده را کرد.
وی خاطر نشان کرد: تجربه نشان داده است که هر زمانی از تجربیات دانشگاهی بهره‌مند نشده ایم دچار مشکل شده‌ایم و این در حالی است که اکنون دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه ارومیه و دانشگاه تبریز فعالیت خوبی در این زمینه داشته و ما آماده پذیرش نظرات کارشناسان خارجی و داخلی هستیم.
*دریاچه ارومیه را احیاء خواهیم کرد
کلانتری با بیان اینکه زمین شناسان افراد بدبینی هستند و مرگ دریاچه ارومیه را حتمی می‌دانند، بیان داشت: این در حالی است که دولت بر اساس تمامی وعده‌های خود، در احیا دریاچه ارومیه مصمم بوده و تاکنون به تمامی وعده‌های خود عمل کرده است.
دبیر کارگروه احیاء دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه آذربایجان غربی بدون دریاچه ارومیه و ایران نیز بدون آذربایجان غربی مفهومی و معنی ندارد، اذعان داشت: قول داده‌ایم طی سه ماه آینده بهترین و مناسب‌ترین راهکار را روی میز دولت بگذاریم تا دولتمردان بتوانند تصمیمات خوبی در رابطه با دریاچه ارومیه را اتخاذ کنند.
*دریاچه ارومیه قربانی خودخواهی نسل‌های بعد از انقلاب شده است
وی به هشدارهای پی در پی خشک شدن دریاچه ارومیه در کشور در سال‌های گذشته اشاره کرد و تصریح کرد: مشاورم در سال ۷۵ نسبت به خشکی دریاچه ارومیه در ۲۰ سال آینده هشدار داده بود اما زیاده‌خواهی و خودخواهی نسل‌های بعد از انقلاب موجب وقوع این بحران شد.
کلانتری همکاری مردم را عامل اصلی موفقیت در برون رفت از بحران دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: دریاچه ارومیه باید با کمک مردم آذربایجان غربی و کشاورزان شمال غرب کشور احیا شود.
وی با اشاره به اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه موجب مهاجرت اجباری بیش از پنج میلیون نفر از جمعیت شمال غرب کشور خواهد شد، اظهار کرد: با این میزان مهاجرت نمی‌دانم که ۵ میلیون نفر در کجای کشور جا داده خواهند شد.
*باید رژیم اشتغال مردم استان از کشاورزی به صنعت و گردشگری تغییر کند
قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی نیز با اعلام اینکه دخل و تصرف‌های نا به جای انسان در طبیعت همیشه منجر به بحران‌های زیست محیطی می‌شود، گفت: بحران دریاچه ارومیه بیشتر ناشی از سوء مدیریت و دخل و تصرف بی رویه در طبیعت بوده است که با حرکت در تاریکی، اکنون این نتیجه برای استان حاصل شده است.وی با بیان اینکه اکنون در استان ۱۱۷ هزار نفر بیکار فارغ‌التحصیل وجود دارد با این وجود به دلیل شناختن این استان با ویژگی کشاورزی، تمام توان را تنها در بخش کشاورزی معطوف ساخته‌ایم، افزود: اکنون ۳۶ درصد اشتغال مردم استان مربوط به بخش کشاورزی است که باید رژیم اشتغال مردم استان را از کشاورزی که عمدتا حالت سنتی دارد را به سمت اشتغال در بخش‌های صنعت، معدن خدمات گردشگری و بازرگانی سوق دهیم.
وی خاطرنشان کرد: رسیدن به این نقطه و تحقق آن نیازمند ایجاد زمینه‌های لازم از سوی دولت است که در کنار آن مردم نیز باید همکاری لازم را داشته باشند.
سعادت با اشاره به اینکه دستگاه‌های مرتبط در بحث نجات دریاچه ارومیه باید وظایف و تکالیف خود را بشناسند و به آن عمل کنند افزود: بخشی از وظایف تعریف شده در رابطه احیای دریاچه ارومیه مربوط به دستگاه‌های اجرایی، بخشی مربوط به دستگاه‌های منطقه‌ای مدیریت عمومی و بخشی هم مربوط به دستگاه‌های همیار و پشتیبان است که همه این سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید با هماهنگی و تقسیم وظایف، اهداف مورد نظر را در خصوص نجات دریاچه ارومیه پیش ببرند.
*اقدامات غیرعلمی سال‌های گذشته در استان مورد بازنگری قرار گیرند
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه عدم مدیریت صحیح در استفاده از منابع آب و عدم رعایت حقابه دریاچه ارومیه در خشک شدن این دریاچه موثر بوده است، خاطرنشان کرد: باید اقدامات غیرعلمی سال‌های گذشته همچون حفر چاه‌های غیرمجاز و استفاده از شیوه‌های آبیاری سنتی در استان مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه نیازمند پشتیبانی مردم و حمایت‌های فرهنگی و اجتماعی است، ادامه داد: برای رسیدن به اهداف مورد نظر در بحث نجات دریاچه ارومیه همه مردم، روحانیت، دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی صاحب‌نظران، اساتید علمی و دانشگاهی و نخبگان سهم دارند و لازم است که در این زمینه تلاش کنند.
*خشکسالی تنها در دریاچه ارومیه اتفاق نیفتاده بلکه در کل کشور وجود دارد
دانشجو رئیس سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان غربی نیز در این جلسه با انتقاد از بیان عدم وجود داشتن مدیریت مصرف آب در استان گفت: ما با یک معضل آب در استان مواجه هستیم اما باید مورد بررسی قرار داد که این مشکلات در دریاچه ارومیه از چه زمانی آغاز شده‌اند.
وی با بیان اینکه خشکسالی تنها در دریاچه ارومیه اتفاق نیفتاده بلکه در دریاچه‌های کل کشور مشاهده می‌شود، افزود: با وجود این شواهد معضلات را فراموش کرده‌ایم و امروز هر کدام به انواع مختلف موضوع را تفسیر می‌کنیم.
*انتقادات و بحث‌ها بدون برنامه صد سال هم به نتیجه نخواهد رسید
دانشجو با اعلام اینکه در زمان بروز سیل در ارومیه در سال ۷۵ همگی ایجاد سد را عاملی مناسب برای مهار آن می‌دانستیم اما اکنون آن را علیه خود می‌دانیم، بیان داشت: انتظار ما به عنوان عضوی از وزارت نیرو با وجود احترام گذاشتن به عقاید این است که با دید اندیشمندانه به موضوع نگریسته شود به طوری که سطح تاثیرات را نگریسته بعد در این راستا حرف بزنیم.
وی اظهار کرد: اکنون همه تنها طرح مشکل می‌کنیم اما هیچ کدام به دنبال راهکار علمی نرفته‌ایم در حالی که باید هر چه سریع‌تر به دنبال کار تحقیقی و علمی رفته تا به نتیجه برسیم.
رئیس سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان غربی اذعان داشت: چنانچه انتقادات و بحث‌ها بدون برنامه صورت گیرد، حتی صد سال هم به نتیجه نخواهیم رسید.
*بودجه‌های پژوهشی داخل و خارج دانشگاه ارومیه در مطالعات دریاچه ارومیه هزینه شود
دکتر حب نقی ریس دانشگاه ارومیه نیز در این جلسه با اعلام اینکه دریاچه ارومیه به عنوان نگین لاجوردی کشور در حال نابودی است و احیا آن نیازمند همکاری تمامی ارگان‌ها و سازمان‌هاست، بیان داشت: اگرچه دانشگاه ارومیه نیز در کنار سایر ارگان‌ها دارای وظیفه مهمی است اما تاکنون در قبال دریاچه ارومیه وظیفه خوبی را انجام نداده است.
وی با اعلام اینکه پژوهشکده آرتمیا در دانشگاه ارومیه به پژوهشگاه مطالعات دریاچه ارومیه ارتقا یافته است، تصریح کرد: این پژوهشگاه تلاش دارد تا تمام فعالیت‌های انجام شده در داخل و خارج از کشور در حوزه دریاچه ارومیه را ساماندهی کند.
وی گفت: دریاچه ارومیه به عنوان ظرفیت پایان ناپذیر منطقه‌ای است و باید بودجه‌های پژوهشی داخل و خارج از دانشگاه در زمینه مطالعات دریاچه ارومیه هزینه شود.
*استفاده از خرد جمعی بین‌المللی بهترین راهکار را در احیا دریاچه ارومیه ارائه می‌کند
دکتر ناصر آق دبیر علمی کنگره بین‌المللی دریاچه ارومیه با بیان اینکه وضعیت دریاچه وضعیت وخیمی شده است، اظهار کرد: استفاده از خرد جمعی طبق تجربیات در تمامی شرایط موثر بوده که بر اساس آن کنفرانس بین‌المللی دریاچه ارومیه جهت استفاده از تجربیات و خرد جمعی دانشمندان جهان برگزار می‌کند.
آق با بیان اینکه تاکنون ۱۷۰ مقاله و طرح و ایده اجرایی برای برون رفت از بحران دریاچه ارومیه انتخاب شده است، افزود: ۲۵ مقاله انتخابی در سه روز برگزاری کنگره به صورت حضوری ارائه خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۵:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


− 5 = چهار