مدیر شیلات آذربایجان غربی:

برند جهانی شاه میگوی دراز آب شیرین به نام آذربایجان غربی ثبت شد

برند جهانی شاه میگوی دراز آب شیرین به نام آذربایجان غربی ثبت شد

آرازآذربایجان- مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: برند جهانی شاه میگوی دراز آب شیرین هم اکنون به نام این استان ثبت شده است.
معصوم فصیح با بیان اینکه شاه میگو مختص منابع آبی استان است، افزود: برای حضور مستمر در بازارهای جهانی و حفظ جایگاه کشور در این بازارها باید تولید مستمر در دستور کار قرار گیرد تا بازار از دست نرود.
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد عملیات فرآوری، بسته بندی و سورت شاه میگوی دراز آب شیرین دریاچه پشت سد ارس در پلدشت انجام می شود ادامه داد: مجوز صید فقط برای ۶ ماه از ۱۵ خرداد ماه صادر می شود و شرکت های پروانه دار به صید و صیادی در این زمینه می پردازند.
فصیح با اشاره به اینکه تعداد شرکت های مجوزدار برای صادرات نیز در این زمینه سه مورد بوده که یک شرکت بومی و ۲ شرکت غیربومی است گفت: این شرکت ها در پلدشت، البرز و گیلان مستقر است ولی بخش عمده فرآوری توسط افراد بومی و در پلدشت صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه شاه میگوهای صید شده برای صادرات باید دارای وزن ۵۰ گرم باشند، افزود: صید قبل از فصل مقرر باعث می شود تا آبزی به وزن لازم برای صادرات نرسد و باید به زیستگاه عودت داده شوند.
مدیر شیلات و ابزیان آذربایجان غربی با پیش بینی صید ۶۰ تن شاه میگو در استان اظهار کرد: شاه میگوهای صید شده پس از عمل آوری و بسته بندی به صورت زنده به کشورهای اروپایی صادر شود.
فصیح بیان کرد: شاه میگوی استحصال شده به کشورهای اروپایی از جمله ارمنستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا صادر می شود.
وی با بیان اینکه شاه میگوی تولیدی در استان دارای استانداردهای جهانی است، گفت: اگر شرکت هایی که دارای کد ec یا استاندارد جهانی است، مایل به سرمایه گذاری در زمینه بسته بندی و فرآوری شاه میگو در داخل استان باشد، دولت از آنها حمایت می کند.
صید شاه میگو در طول سال در طی دوره زمانی ۶ ماهه انجام می شود، ۷۰ نفر در فصل صید در قالب ۶ شرکت به صید و فرآوری این آبزی می پردازند.
سالانه ۶۰ تن شاه میگوی دراز آب شیرین در آب های سد ارس تولید و به سایر کشورها صادر می شود و در صورت تامین شرایط لازم و تامین منابع مالی می توان تولید شاه میگو را افزایش داد.
آذربایجان غربی دارای رتبه اول در تولید شاه میگوی دراز آب شیرین است و در صورت فراهم شدن بستر لازم این ماده غذایی ارزشمند قابلیت تولید تا ۲۷۰ تن در سال را دارد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲:۴۳ ب.ظ

دیدگاه


8 + = پانزده