معاون امور بازرگاني سازمان صمت استان:

برند تجاری در حوزه فرش آذربایجان_غربی ایجاد شود

برند تجاری در حوزه فرش آذربایجان_غربی ایجاد شود

گروه خبر: معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی گفت: یکی از راه های توسعه صنعت فرش استان ایجاد برند تجاری استان در این صنعت است.
به گزارش آراز آذربایجان، محمد دهقان در خصوص مشکلات پیش روی صنعت فرش استان با بیان اینکه سالانه ۲۹۰ هزار متر مربع فرش دستباف در این استان تولید می‌شود، افزود: شهرت فرش این منطقه به لحاظ زیبایی، نقش و کیفیت مواد اولیه در جهان بی نظیر است و انواع فرش‌های دستباف در طرح‌های قبا، ماهی، نقشه افشار و فرش تمام ابریشم توسط فعالان این بخش در استان تولید و روانه بازار می‌شود.
وی افزود: فرش‌های ریز ماهی خوی و افشار تکاب در شمال و جنوب استان در سال ۱۳۸۹۹ ثبت ملی شده و فرش بافته شده در خوی نیز طی سال ۱۳۹۲ نیز به ثبت جهانی رسیده است که این امر جایگاه استان در صنعت فرش کشور را نشان می‌دهد.
دهقان با بیان اینکه ثبت دو برند فرش استان در سطح ملی و جهانی برند جغرافیایی بوده و در صیانت از حوزه فرهنگی و تاریخی استان بسیار مهم و ضروری بود اما در حوزه صادرات و رونق این صنعت باید برند تجاری در استان ایجاد شود.
وی با بیان اینکه میزان صادرات فرش از استان به دلیل شرایط اقتصادی سالهای اخیر در کشور بسیار کاهش یافته و سال گذشته نیز به کمترین میزان رسید، گفت: امسال با ایجاد مشوق‌های صادراتی از جمله اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد تلاش می‌شود میزان صادرات فرش استان رونق یابد.وی ادامه داد: با اجرای این طرح امکان حضور بافندگان فرش آذربایجان‌غربی در نمایشگاه‌ها و بازارهای خارج از کشور و نیز حضور فعالان این بخش در هیأت‌های تجاری و همچنین تأسیس دفاتر تجاری بازاریابی و فروش فرش دست‌باف در خارج از کشور مهیا می‌شود.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی تاکید کرد: با وجود اینکه استان ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه تولید فرش دارد اما به دلیل نبود برند تجاری در استان بیشتر فعالان و تجاران این حوزه فرش‌های تولیدی استان را با برندهای سایر استان‌ها روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کنند.
آذربایجان‌غربی از استان‌های فعال در حوزه تولید فرش در کشور به شمار می‌رود شهرستان‌های تکاب و خوی مهمترین قطب‌های تولید فرش استان بوده و در کنار آن‌ها فرشبافی در شهرستان‌های بوکان، شاهین‌دژ، میاندوآب، مهاباد و ارومیه نیز رواج دارد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۸:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


+ شش = 14