برنامه عمل ملی میش مرغ برای اولین بار دراستان تدوین شد

برنامه عمل ملی میش مرغ برای اولین بار دراستان  تدوین شد

گروه گزارش:میش مرغ جزو پرندگان نادر و آسیب‌ پذیر است که جمعیت آن در ایران رو به انقراض می رود و از همین رو برنامه عمل ملی میش مرغ برای اولین بار در استان تدوین شده و اجرایی خواهد شد. این پرنده در سالهای اخیر به دلیل محدود شدن زیستگاههای طبیعی، شکار بی رویه و اختلال در مناطق زیست و تخمگذاری آن در معرض خطر انقراض قرار گرفته و به همین دلیل هم اکنون در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی جهان جا خوش کرده است.
در زمان حاضر تنها زیستگاه‌ میش مرغ در ایران دشت‌های اطراف شهرستان بوکان در آذربایجان غربی (دشت سوتاو حمامیان، دشت اینگیجه و آلبلاغ، دشت قازلیان و دشت سه‌کانیان) است که بر اساس اعلام کارشناسان محیط زیست استان در حالت خوشبینانه تنها ۳۰ قطعه از آن باقی مانده است.متاسفانه این گونه منحصر به فرد سالهاست در خطر آسیب انقراض به سر می برد و هم اکنون این پرنده نادر در وضعیت مناسبی به سر نمی برد این در حالی است که خروج آن از خطر انقراض نیازمند توجه و برنامه ریزی جدی و اساسی بوده برنامه ریزی و اقداماتی که اگر امسال و طی سالهای آتی اجرایی نشود شاهد وضعیت بحرانی این گونه خواهیم بود.
*برنامه عمل ملی برای گونه میش مرغ تدوین شد
رئیس اداره نظارت برامورحیات وحش اداره کل حفاظت محیطزیست آذربایجان غربی درخصوص آخرین وضعیت این گونه با ارزش اظهارداشت: درحال حاضرمیش مرغ به دلیل کاهش جمعیت آن دردنیا در رده پرندگان آسیب پذیرمعرفی شده است که در ایران در حالت خوشبینانه تنها ۳۰ قطعه آن شناسایی شده که دردشت سوتاو وحمامیان بوکان زندگی می کند.
امید یوسفی با ابراز نگرانی از کاهش جمعیت میش مرغ در ایران اظهارداشت: در زمان حاضر بوکان تنها مامن این گونه باارزش جانوری در کشور به شمار می رود این در حالی است که طی سالهای گذشته میش مرغ در نقاط مختلف مشاهده شده بود که مهمترین آن دشت اسد آباد استان همدان بود ولی در سالهای اخیر این پرنده به جز در بوکان در سایر نقاط به ندرت و یا اصلا مشاهده نشده است.وی با بیان اینکه ۵۰۰ هکتار از دشت سوتاو و حمامیان بوکان با هدف صیانت از زیستگاه میش مرغ و جلوگیری از فعالیت روستاییان و کشاورزان در این وسعت از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خریداری شده است، گفت: این اقدام در راستای ایجاد زیستگاه مشخص و امن برای میش مرغ و فراهم کردن شرایط مناسب زیستگاه این پرنده خریداری شده است.یوسفی از تدوین برنامه عمل ملی میش مرغ برای اولین بار در استان خبر داد و گفت: با توجه به وضعیت نامناسب این گونه در راستای حفاظت از تنها زیستگاه آن و نیز افزایش این گونه با حضور کارشناسان ملی حیات وحش کشور طی هفته گذشته برنامه عمل ملی برای این گونه نادر ندوین شد که امیدواریم هر چه زودتر اجرایی شود.
* تخم میش مرغ از خارج کشور خریداری می شود
یوسفی در خصوص جزییات این برنامه ملی اظهارداشت: بر اساس این طرح تلاش می شود ضمن صیانت از این گونه راه های ازیاد جمعیت آن در کشور نیز بررسی و اجرایی شود که از آن جمله می توان به توزیع بذر بین کشاورزان و نیز جلوگیری از شخم زدن اراضی کشاورزی محل زیست این پرنده به وسیله کمباین توسط کشاورزان اشاره کرد.رئیس اداره نظارت برامورحیات وحش اداره کل حفاظت محیطزیست آذربایجان غربی خرید تخم میش مرغ از خارج کشور و پرورش و نگهداری آن با هدف ازیاد جمعیت این گونه به همراه صیانت از زیستگاه آن را از دیگر برنامه های این اداره کل در قالب برنامه عمل ملی در راستای حفاظت از این گونه برشمرد.
وی ادامه داد: آموزش و فرهنگسازی، تجهیز و سازماندهی گارد اجرایی حفاظت محیط زیست بوکان، تلاش برای همکاری بیشتر کشاورزان، روستاییان و نهادهای مدنی و مردمی در حفاظت و مراقبت از گونه مربوطه، تلاش برای همکاری با سازمان ها و نهادهای ملی و بین المللی در جهت استفاده از تجارب سایر کشورها برای جلو گیری از انقراض حتمی آن در ایران را از دیگر اقدامات حفاظت محیط زیست در صیانت و حفاظت از میش مرغ عنوان کرد.یوسفی در خصوص راه اندازی مرکز تحقیقات میش مرغ در بوکان با هدف بررسی علمی راه های صیانت از این گونه باارزش عنوان کرد: مرکز تحقیقات میش مرغ در زمینی به مساحت دو هکتار در بوکان با هدف حفاظت، احیاء و تکثیر مصنوعی از این گونه نادر و در حال انقرض احداث شده اما هنوز مجوز این مرکز تحقیقاتی به دلیل پاره ای از مشکلات هنوز اخذ نشده است.
وی اضافه کرد:عملیات احداث ساختمان این مرکز اتمام یافته و هم اکنون در مرحله خریداری تجهیزات هستیم که درصورت تامین اعتبار به موقع پیش بینی می شود این مرکزسال جاری آغاز به کار کند.رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ایجاد این مرکز مطالعاتی را اقدامی اساسی برای نجات این پرنده عنوان کرد و گفت: در این ایستگاه علاوه بر انجام مطالعات زیستی میش‌مرغ، دانشجویان محیط زیست و منابع طبیعی در ارتباط با چگونگی حفاظت از گونه‌های کمیاب و در حال انقراض حیات وحش آموزش می‌بینند.
*خصوصیات ظاهری و شیوه زندگی میش مرغ
میش مرغ بیشتر در دشت‌های باز، استپ‌های مرتعی، کشت زارها، مزارع دیمی و بدون درخت به ‌سر برده و در روی زمین آشیانه می‌سازد.
یکی از خصوصیات بارز این پرنده نشستن برروی زمین است که این ویژگی یکی از مشخصه‌های زندگی در زمین‌های وسیع و بدون درخت است که به پرنده این امکان را می‌دهد که از دور خطر را تشخیص داده و عکس‌العمل مناسب نشان دهد. علاوه بر دشت‌های باز و زمین‌های مسطح، میش مرغ را گاهی می‌توان برروی تپه‌های ماهوری اطراف زیستگاه مشاهده کرد.
میش مرغ پرنده‌ای تقریبا همه چیز خوار است که بیشتر از گیاهان (ساقه گیاهان، دانه غلات، جوانه‌های مرتعی، یونجه و …)، حشرات، مارمولک‌ها، ملخ‌ها و سنجاقک‌ها تغذیه می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین ساعات تغذیه در اوایل و اواخر روز (صبح و غروب) است و بقیه روز را به استراحت و پاییدن منطقه می‌پردازد.چیرگ یا همان میش مرغ پرنده‌ای بسیار محتاط با چشم ‌های تیزبین بوده که از فاصله دور خطر را احساس می‌کند و با پرواز یا استتار، خود را از خطر دور نگه می‌دارد.
این پرنده مناطق خلوت و آرام را ترجیح می ‌دهد و از مکان‌های پر تراکم گریزان است، راه رفتن آن آرام و با وقار بوده و در حین راه رفتن و پاییدن اطراف، گردن خود را بالا نگه می‌دارد.
طول بدن در نرها یک متر و وزن آن ۱۵-۱۸ کیلوگرم و طول بدن ماده‌ها ۷۰-۸۰ سانتی‌متر با وزن ۵- ۸ کیلوگرم است.
این پرنده دارای گردنی افراشته و پاهای بلند و قوی بوده که به سه انگشت ختم می‌شود، رنگ پرهای پشت حنایی روشن با خطوط قهوه‌ای تیره و سینه آن معمولا سفید رنگ است.این پرنده بیشتر زمین‌های پست و دشت‌های دیمی را برای اسکان خود بر می‌گزیند. شیوه زندگی آن کاملا اجتماعی بوده و در دسته‌های چندتایی یا چند ده ‌تایی مشاهده می‌شود.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر، میش مرغ یا همان چیرگ در ساختار زندگی گروهی خود تدابیر امنیتی مخصوص را به اجرا می‌گذارد و برای حفاظت گروه از خطرات احتمالی به گماردن نگهبان می‌پردازد که این ویژگی می‌تواند تا حدودی چیرگ را در برابر خطرات شکار محفوظ نگه دارد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۵:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


× 6 = سی