رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان:

برداشت گل محمدی در آذربایجان غربی آغاز شد

برداشت گل محمدی در آذربایجان غربی آغاز شد

گروه خبر:رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: برداشت گل محمدی از سطح ۴۷ هکتار از اراضی زیر کشت این محصول در استان آغاز شد.
اسمعیل کریم¬زاده افزود: سالانه افزون بر ۳۲۰ هزار لیتر گلاب از گل محمدی در مناطق مختلف آذربایجان غربی از جمله ارومیه، مهاباد ، خوی و پیرانشهر استحصال می شود. وی با بیان اینکه متوسط تولید برگ گل در هر هکتار ۲۲۰۰ کیلوگرم در هکتار است، اضافه کرد: سالانه افزون بر ۱۲۷ تن گل تر در استان برداشت می شود.
وی اظهار کرد: ارقام مورد استفاده برای کشت این محصول در سطح استان اغلب گل محمدی خوی بوده و از ارقام محلی کاشان نیز به صورت محدود برای کشت استفاده می شود. کریم زاده گفت: هر چند این محصول در شهرهای مختلف استان برداشت می شود، ولی عمده تولید این محصول مربوط به شهرستان خوی و ارومیه به ترتیب با ۲۵ و ۱۳ هکتار است.
وی با اشاره به مصارف گل محمدی اضافه کرد: از ۶۰ درصد این محصول برای عرق گیری، ۳۰ درصد به صورت گلبرگ خشک برای تهیه گل قند، مربا و سایر مصارف خوراکی، پنج درصد برای مصرف تازه خوری و حدود پنج درصد به صورت غنچه خشک به منظور صادرات استفاده می شود. کریم زاده اظهار کرد: گل محمدی تولیدی آذربایجان غربی به صورت خشک به کشورهای همسایه این استان از جمله ترکیه، جمهوری آذربایجان و نیز سایر استان های کشور صادر می شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: جایگاه کشوری استان در تولید این محصول در رتبه ۲۷ است.
وی اظهار کرد: شهرستان خوی از جمله شهرهای مهم تولیدکننده گل محمدی در استان است که برداشت این محصول همه ساله از اواخر اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان تیر ماه به طول می انجامد. کریم زاده ادامه داد: بر اساس شناسنامه تهیه شده از گلستانهای این شهرستان، در بیش از ۳۰ هکتار از باغات منطقه گل محمدی کشت شده است که پیش بینی می شود ۵۰ درصد محصول استان از گلستانهای این شهرستان برداشت شود. گل محمدی در آذربایجان غربی به قیزیل گول مشهور است و مشتریان فراوانی در استانهای همجوار و کشورهای همسایه دارد به طوری که مقدار زیادی از آن به میزان ۴۰ درصد به صورت خشک یا تر به تبریز، مرند و کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه صادر می شود. ۶۰ درصد محصول گل محمدی خوی نیز به گلاب تبدیل شده و بقیه در صنایع شیرینی سازی و تهیه مربا مصرف می شود. گل محمدی خاصیت گرمایی دارد و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و در درمان زخم معده و وضعیت عمومی بدن موثر بوده و برای تقویت قلب بسیار مفید بوده و غم زداست. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، صبح ها باغداران و پرورش دهندگان گل محمدی در خنکای صبح غنچه های تازه شگفته گل را می چینند و تا آغاز گرمای روز، گل های تازه شکفته شاداب و مشتری پسند را به بازار عرضه می کنند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۵:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


8 × هشت =