به دليل کارشکني دولت عربستان//

برخی کشته شدگان حادثه منا هنوز در خاک عربستان هستند

برخی کشته شدگان حادثه منا هنوز در خاک عربستان هستند

گروه خبر:مدیرکل حج و زیارت آذربایجان_غربی گفت: برخی کشته شدگان حادثه منا هنوز در خاک عربستان هستند.
محمدرضا ندیری در گفت‌و‌گو با آرازآذربایجان با اشاره به حادثه منا در سال ۹۴ اظهار داشت: سال گذشته در رمی‌ جمرات بر اثر ازدحام جمعیت و بی‌کفایتی آل‌سعود در بر گزاری این مراسم تعدای کثیری از زائرین ایرانی جان خود را از دست دادند.
وی تصریح کرد: حجاج آذربایجان غربی در قالب ۱۶ کاروان متشکل از هشت کاروان اهل تسنن و هشت کاروان اهل تشیع سازماندهی شده و به خانه خدا اعزام شده بودند که تنها کاروان زائران مهابادی دچار حادثه شده بود.
مدیرکل حج و زیارت آذربایجان غربی با اشاره به مفقودین این حادثه، اعلام کرد: بعد از پیگیری‌های انجام شده در این حادثه یک معلم بازنشسته مهابادی از مفقودین حادثه بود که نام وی عبدالناصر پیروتی است که هنوز جسد وی به ایران آورده نشده است.
این مسؤول دلیل عدم انتقال جسد این زائر مهابادی را عدم ارائه آزمایش‌های DNA این زائر با خانواده وی عنوان کرد و گفت: جان باختن این زائر برای ایران کاملا محرز است.ندیری اعلام کرد: به دلیل کارشکنی دولت عربستان این کشته شده حادثه منا هنوز در خاک عربستان است.سال گذشته بود که وزارت بهداشت عربستان بعد از وقوع فاجعه منا، درست در زمانی که رسانه‌های وابسته به آل سعود قصد داشتند این فاجعه را کوچک جلوه داده و با اعلام تنها ۷۶۹ نفر به عنوان جانباخته از اهمیت آن بکاهند، آماری مبنی بر وجود تعداد ۴ هزار و ۱۷۳ جانباخته در این فاجعه منتشر کرد که البته به سرعت اعلام کردند این آمار صحت ندارد.
امروز عربستان سعودی در حالی که وبسایت وزارت بهداشت عربستان را تنها مرجع رسمی اعلام اسامی جانباختگان معرفی کرده بود، تمامی اطلاعات مربوط به ۷ هزار و ۴۸۰ تن از جانباختگان منا را از این وبسایت حذف کرده تا حتی کسی نتواند اسامی این افراد را جستجو کند و صرفا برخی هشدارهای پزشکی برای حضور در مراسم حج را قرار داده است.
مهم ترین اشکالی برای پیگیری حقوقی فاجعه منا وجود دارد عدم همراهی سران دول مسلمان است که حجاج آنها نیز در این فاجعه جان خود را از دست داده اند. آنها معتقدند دستگاه دیپلماسی باید وارد مذاکره با سران این دولت ها شود و آنها را نسبت به شرایط آگاه سازد و تنها در شرایطی می توان عربستان سعودی را متقاعد به پرداخت غرامت و عذرخواهی کرد که همه کشورهای مسلمان متحد باشند.اطلاعات جان باختگان منا صرفا بر روی وبسایت وزارت بهداشت و در دست دولت سعودی نیست و در مجامع بین_المللی رسمی و جمهوری اسلامی ایران آمار دقیقی از جانباختگان موجود است لذا با حذف اطلاعات از روی یک وبسایت نمی توان منکر وقوع فاجعه منا شد. این در حالی است که نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به حذف اطلاعات جان‌باختگان منا از سایت وزارت بهداشت عربستان گفت: وزارت بهداشت عربستان تنها مرجع ثبت اطلاعات مربوط به جان باختگان منا نیست لذا سعودی نمی_تواند آمار کشته شدگان را منکر شود.
شهروز برزگر کلشانی برهمین اساس یادآور شد: مهم ترین مشکلی که در زمینه پیگیری حقوق فاجعه دیدگان منا وجود دارد عدم همکاری کشورهای مسلمان با جمهوری اسلامی و سکوت آنها در برابر زیاده خواهی های عربستان است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است جمهوری اسلامی با سایر دولت های مسلمان رایزنی هایی صورت داده و آنها را نسبت به پیگیری حقوق ملت خود هوشیار کند و تنها بیداری همه کشورها در برابر عربستان است که می تواند سران این کشور را وادار به پرداخت غرامت و عذرخواهی کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: البته اطلاعات کامل فاجعه دیدگان نزد جمهوری اسلامی و بسیاری از مجامع بین المللی وجود دارد و حذف از روی وبسایت یکی از وزارتخانه های عربستان باعث نمی شود نسبت به پیگیری مطالبات خود بی توجه باشیم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۵:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


8 − شش =