برخورد قهری با حجاب در آموزه‌های دینی اسلام وجود ندارد

برخورد قهری با حجاب در آموزه‌های دینی اسلام  وجود ندارد

گروه اجتماعی: تفاوت آرا و نظرات درباره موضوع حجاب اجباری یا حجاب اختیاری همچنان ادامه دارد و هیچیک از طرفین نتوانسته‌اند دیگری را اقناع کنند و در این میان مدتی است که این موضوع از سوی نیروی انتظامی با شدت بیشتری دنبال می‌شود تا یک کفه ترازو نسبت به کفه دیگری به شدت سنگینی کند. نیروی انتظامی توان خود را به کار گرفته تا با آنچه بی‌حجابی و بدحجابی نامیده شده مبارزه کند.
این موضوع چنان چالش برانگیز شده که چندی پیش سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی در یکی از سخنرانی‌های خود گفته بود: »بر اساس قانون بی حجابی جرم است، ما کاری به بد حجابی و شل حجابی نداریم که هر کسی برای خودش تعبیری دارد، اما خودرو را حریم خصوصی نمی‌دانیم و با هر کسی در خودروی خود بی‌حجاب بود برخورد می‌کنیم.«
او با اشاره به سامانه ارسال پیامک نیروی انتظامی که ۱۵ ثانیه پس از رویت به صاحب خودرو پیام می‌دهد، گفت: تا کنون ۳ هزار و ۵۰۰ پیام رفته و حدود ۱۵۰ هزار نفرشان باید بیایند تعهد بدهند.
یکی از بانوانی که برایش پیامک بی‌حجابی آمده می‌گوید: »دفعه اولی که برایم پیامک آمد واکنشی نشان ندادم، اما مدتی بعد برای پیامک اخطار آمد که بنا بر آن فرصتی چند ساعته برای مراجعه به پلیس امنیت اخلاقی داشتم به ناچاربه این مرکز مراجعه کردم، برایمان کلاس گذاشتند و گفتند اگر ۳ بار تعهد بدهید و عمل نکنید ماشین‌تان را می‌خوابانند و اگر باز هم مرتکب بی‌حجابی شوید مجرم محسوب شده و به زندان می‌روید.«
او ادامه می‌دهد: »همان روز تعهدی دادم و به منزل برگشتم، اما درست ۳۰ روز بعد از این ماجرا پیامک دیگری برایم ارسال شد که به دلیل عدم عمل به تعهد خودروی شما توقیف شده است اتفاقا در این مدت ماشینم دزدیده و ۲ هفته بعد پیدا شد وقتی برای ترخیص خودرو اقدام کردم گفتند این ماشین به دلیل بی‌حجابی توقیف است به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کرده و اطلاع دادم که ماشینم را دزدیده بودند گفتند مهم نیست و خودروی شما باید یک هفته بخوابد، بعد از یک هفته که بازگشتم گفتند شما ۲ پیامک بی‌حجابی داشتین و باید ماشین شما به مدت ۲ هفته بخوابد خلاصه آنقدر رفت و آمد کردم و گفتم که وقتی دومین پیامک شما برایم ارسال شده ماشینم دزدیده شده و دست من نبوده است که نهایتا توقیف ماشینم به همان یک هفته ختم شد و توانستم ماشینم را پس بگیرم.«علاوه بر برخورد با بی حجابی در خودرو از هفته گذشته تعدادی از کافی‌شاپ‌های شهر به دلیل موضوع مبارزه با بی‌حجابی پلمپ شده است. برای پیگیری موضوع با صاحبان کافه که تماس می‌گیرم. آنها علاقه‌ای به صحبت ندارند. یکی از صاحبان کافی شاپ‌ها می‌گوید: اگر درباره کافی شاپ ما بنویسی برایمان دردسر می‌شود.
حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر پایتخت در واکنش به این موضوع می‌گوید: وظایف پلیس در مواجهه با مسائل اجتماعی باید بیشتر جنبه پیشگیری داشته باشد؛ از این جهت بستن محل کسب شهروندان درست نیست.
او می‌گوید: افرادی که به کافی‌شاپ‌ها می‌روند عملی خلاف هنجار‌ها انجام نمی‌دهند و اگر مواردی نیز وجود دارد باید از طریق گفتگو و شیوه‌های مناسب امر به معروف اصلاح شود.
این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر می‌گوید برخورد‌های قهری در مواجهه با مسائل فرهنگی نتیجه نخواهد داشت بنابراین پلمپ کردن مغازه‌ها و تعطیلی محل کسب و کار مردم نتایج معکوس می‌دهد و این نوع عملکرد باعث می‌شود که اگر ناهنجاری‌ای وجود دارد، به سطوح پنهانی برود که عوارض منفی بیشتری به دنبال دارد.خلیل‌آبادی معتقد است اگر با روش‌های فیزیکی، قهری و پلیسی با چنین مسائلی برخورد کنیم نیتجه آن می‌شود که هر مشکلی را تبدیل به پدیده اجتماعی می‌کنیم یعنی به جای حل مشکل یک موج ایجاد می‌کنیم که باعث نارضایتی مردم می‌شود.وی تصریح می‌کند: روش‌هایی مانند گزارش‌دهی مردم علیه یکدیگر هرگز در حوزه فرهنگی پاسخ نداده‌اند و براساس آموزه‌های دینی هم امر به معروف بیشتر شرایط ارشادی و اقناعی دارد و از روش‌های نرمی استفاده می‌کند و هیچ روش سخت و قهری در آموزه‌های دینی ما نیست.او می‌گوید: اگرچه بی حجابی و عدم رعایت شئونات اسلامی در قوانین کشور ما جرم تلقی می‌شود، اما چون شکل‌های مختلفی از حجاب وجود دارد نمی‌توان همه آن‌ها را احصا و با همه آن‌ها برخورد کرد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از سرپوش ، خلیل‌آبادی می‌افزاید: مردم ما غالبا مسلمان بوده و به آداب دینی آشنایی دارند بنابراین با تذکر وروش‌های مسالمت‌آمیز می‌توان مسائل را حل کرد لذا اینکه نیروی زحمتکش پلیس را با شهرندان درگیر کرده و با مردم با قوه قهریه برخورد کنیم نتیجه‌ای نخواهد داشت و برعکس جواب می‌دهد، اما روش‌های ارشادی گفتگو، برنامه‌های فرهنگی جذاب و تشویق افراد به اینکه در سطح شهر با ظاهری مغایر آداب اسلامی ظاهر نشوند می‌تواند موثر باشد.
.Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۵ ب.ظ

دیدگاه


− 4 = یک