برای تکمیل خط راه آهن ارومیه-_مراغه با کمبود اعتبار روبه‌رو هستیم

گروه خبر: مدیر کل اداره راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: برای تکمیل خط راه آهن ارومیه_مراغه با کمبود بودجه مواجهیم.
خلیل محبت خواه در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام خبر فوق افزود: با اینکه این طرح از ۱۲ سال پیش استارت خورده ولی کار عملیاتی و سازندگی آن از سه سال پیش به طور جدی پیگیری شده است.
وی در ادامه افزود: ایستگاه میاندوآب_مهاباد به اتمام رسیده و ایستگاه نقده_ارومیه در حال حاضر در حال ساخت و ساز است و پیشرفت ۶۰ درصدی دارد.
محبت خواه با اشاره به کمبود بودجه برای تکمیل پروژه‌های راه آهن در سطح استان افزود: با وجود تمامی مشکلات و کمبود اعتبارات ایستگاه راه آهن ارومیه_مراغه با هزینه‌ای بالغ بر ۲۴۰ میلیون تومان پیشرفت ۸۱ درصدی داشته ولی در هر حال این طرح‌ها از کمبود اعتبارات رنج می‌برد.
مدیر کل اداره راه و شهرسازی آذربایجان_غربی در پایان خاطر نشان کرد: این طرح‌ها در مواردی نظیر حمل و نقل، ترابری مسافری تردهای ماشین آلات سنگین کمک‌های قابل توجهی می‌کند و از آن جا که این استان با سه کشور هم مرز می‌باشد و تبادلات زیادی در حال انجام است این طرح‌ها به بهبود هر چه بهتر تبادلات و حمل و نقل جاده‌ای کمک خواهد کرد.
شایان ذکر است بیش از ۱۲ سال از آغاز عملیات اجرایی راه آهن ارومیه – مراغه می‌گذرد و با وجود وعده‌های متعدد مقامات کشوری و استانی طرح هنوز به نیمه راه نرسیده و بر اساس اعلام استاندار آذربایجان غربی امسال هم امیدی به شنیدن سوت قطار در ارومیه نیست…
طرح راه آهن مراغه – ارومیه از سال ۸۰ به طول ۱۸۴ کیلومتر با هدف اتصال مرکز آذربایجان_غربی به شبکه سراسری راه آهن کشور، آغاز شده و هم اکنون در مجموع با صرف یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار به نتیجه دلخواه نرسیده است.
اردیبهشت سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت توسعه و ساخت زیربناهای حمل و نقل کشور در اظهارنظری خوش‌بینامه خبر از بهره برداری این طرح یک سال زودتر از موعد مقرر داده و اعلام کرده است: این پروژه باید در سال ۹۲ آماده بهره_برداری شود که پیش بینی شده با تزریق اعتبارات بیشتر، شتاب بخشی در عملیات اجرایی و سه شیفته کردن زمان کاری آن، تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
هر چند خلف وعده مسئولان تنها به اظهار نظر صادقی محدود نمی‌شود بلکه مقامات کشوری و استانی هر کدام در نشست‌ها و بازدیدهای متعدد خبر از بهره برداری این طرح تا پایان دولت دهم داده بودند اما بعد از ۱۲ سال استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد خط ریلی ارومیه امسال به اتمام نمی‌رسد.
کمبود اعتبار، همکاری نکردن برخی سازمان‌ها در اجرای پروژه راه آهن مراغه ارومیه در تملک و آزادسازی اراضی طی سال‌های گذشته و هزاران مسایل و مشکلات موجه و غیر موجه زیادی پیش روی در حالی مطرح می‌شود که طرح مشابه راه آهن ارومیه – مراغه در کشور سال‌هاست به سرانجام رسیده است. ضریب نفوذ شبکه ریلی در یک کشور شاخص مهمی از توسعه اقتصادی بوده ولی با وجود قدمت ۸۰ ساله راه آهن در کشورمان، این زیرساخت مهم توسعه اقتصادی و ترانزیتی در آذربایجان غربی از ضریب نفوذ کمتری برخوردار است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۶:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


دو − 1 =