برآورد بازپرداخت وام ۸۰میلیونی مسکن؛ حداقل ۱۷۰میلیون تومان

برآورد بازپرداخت وام ۸۰میلیونی مسکن؛ حداقل ۱۷۰میلیون تومان

گروه گزارش:در حالی که هنوز سازوکار پرداخت وام۸۰ میلیون تومانی مسکن و نحوه باز پرداخت آن به طور دقیق مشخص نشده است برآوردها نشان می دهد که اگر به روال تسهیلات قبلی ارائه شود متقاضی باید درمجموع ۱۷۰ میلیون تومان و حتی بیشتر را به عنوان اصل و سود آن به بانک بازگرداند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا، با به میان آمدن بحث راه اندازی صندوق پس انداز مسکن و پرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن، در کنار تمامی مسائل مهم و قابل توجه پیرامون این موضوع چگونگی بازپرداخت تسهیلات ارائه شده از اهمیت قابل توجهی برخوردار است چرا که در سویی قدرت پرداخت گیرنده تسهیلات که قرار است با دریافت این وام گامی به سوی خانه دار شدن بردارد مطرح است و در سویی دیگر تامین منابع این صندوق و به عبارتی دیگر بانک پرداخت کننده تسهیلات که به طور یقین گزینه اصلی بانک مسکن خواهد بود قرار دارد.
با وجود اینکه وام مسکن همواره می توانسته نقش قابل ملاحظه ای در تامین بخشی از هزینه خرید مسکن داشته باشد اما میزان باز پرداخت و سودهای سنگین پرداختی آن متقاضیان دریافت این وام ها را دچار تردید می کند به طوری که گاها مشتریان ترجیح می دهند به جای دریافت وام چند ده میلیونی که می تواند به برداشتن بار سنگین هزینه خانه به آنها کمک کند منابع مورد نیاز را تا حد ممکن از راههای دیگری تامین کرده تا از برگرداندن سودهای سنگین بابت مبلغ دریافتی در امان باشند.
این درحالی است که بررسی ارقام وام های پرداختی مسکن و میزان دریافتی سود واصل آن در پایان مدت تعیین شده در یکی- دو دوره اخیر نشان می دهد که به طور طبیعی با طولانی تر شدن مدت زمان بازپرداخت مجموع اصل و سود برگشتی به دو برابر مبلغ دریافتی و یا حتی بیشتر نیز رسیده است.
*سود ۱۴تا۲۱ میلیونی وام ۱۸ میلیون تومانی
بنابراین گزارش، در سال ۱۳۸۶ که میزان وام مسکن از ۱۲ میلیون تومان ۱۸ میلیون تومان افزایش یافت شرایط به گونه ای بود که متقاضیان دریافت وام ۱۸ میلیونی مسکن برای پازپرداخت این وام در مدت ۱۲ سال با سود ۱۳درصد و به روش ساده، ماهانه ۲۲۳ هزار و۱۷۷ تومان می پرداخته و سود دریافتی برای این وام نیز بیش از۱۴ میلیون تومان بود یعنی برای یک وام ۱۸ میلیونی مجموع تسهیلات و سود دریافتی از مشتری ۳۲ میلیون و۱۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.
همچنین برای بازپرداخت وام۱۸میلیونی در مدت ۱۵سال و به روش ساده باید ماهانه ۱۹۸ هزار تومان قسط پرداخت می شد و سود دریافتی با این حساب بالغ بر ۱۷ میلیون تومان بود به عبارتی مجموع تسهیلات و سود دریافتی از مشتری به بیش از ۳۵میلیون تومان یعنی نزدیک به دو برابر مبلغ دریافتی می رسید.
در عین حال متقاضی دریافت وام ۱۸ میلیونی برای بازگرداندن ۱۸ساله تسهیلات دریافتی باید ماهانه بیش از ۱۸۱ هزار تومان قسط پرداخته و سود دریافتی حاصل ازاین وام در مدت یاد شده بالغ بر۲۱ میلیون تومان بود که در مجموع مشتری مبلغی حدود ۳۹ میلیون تومان را به بانک مسکن برمی گرداند.
*وام۳۵ میلیونی با بازپرداخت ۷۵میلیونی
سال گذشته بود که بعد از چند سال ثبات مبلغ وام مسکن و با توجه به تغییرات اقتصادی و رشد تورم در سالهای اخیر پیشنهاد بانک مسکن برای افزایش رقم وام از ۱۸ میلیون تومان در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید و میزان وام مسکن حدود دو برابر شده و به۳۵ میلیون تومان رسید.
اما این افزایش هم از سودهای سنگین جانماند و جدول اقساط بازپرداخت نشان داد که مشتری باید برای گرفتن وام۳۵میلیون تومانی آنهم در شرایطی که قیمت هر متر خانه چندین برابر شده بود و این میزان وام چندان هم قابل توجه نبود بیش از ۷۰ میلیون تومان باز می گرداند.
بر این اساس گیرنده تسهیلات۳۵میلیونی با سو۱۵ درصد ، در۱۲ سال و به روش ساده باید ماهانه حدود۵۲۰ هزار تومان ، سودی بیش از ۴۰میلیون تومان و در مجموع بیش از ۷۵ میلیون تومان بازگرداند.همچنین زوجین که وام ۵۰ میلیون تومانی به آنها تعلق می گیرد باید در ۱۲ سال با سود ۱۵ درصد ماهیانه ۷۵۰ هزار تومان قسط پرداخته و در پایان با پرداخت ۵۸ میلیون تومان سود حدود ۱۰۸میلیون تومان را به عنوان اصل و سود وام دریافتی به بانک بپردازند.
*و اما وام ۸۰میلیون تومانی…
اما صندوق پس انداز مسکنی که قرار است با توجه به نامه مشترک رییس کل بانک مرکزی و وزیر راه و شهرسازی به رییس جمهور راه اندازی شود بنابرآنچه که تاکنون مسوولان ذیربط عنوان کرده اند وامی بین ۴۰ تا۸۰ میلیون تومان را به گیرندگان که به نظر می رسد عمدتا اقشار متوسط به بالا هستند پرداخته خواهد شد.این در حالی است که بنابر آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی مسوولان راه و شهرسازی برای بازپرداخت اقساط وام هایی که بین۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد مبلغی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ و ۹۰۰ هزار تومان پیش بینی شده که البته سازوکار آن اعلام نشده است.
اما درصورتی که فرض را بر روال پرداخت وام های مسکن قبلی قرار دهیم در صورتی که وام۸۰ میلیون تومانی به مشتری اعطا شود با توجه به اعلام اخیر سیف-رییس کل بانک مرکزی- مبنی براینکه آخرین پیشنهاد ارائه شده برای سود ۱۴درصد بوده است محاسبات نشان می‌دهد که مشتری برای بازگرداندن مجموع اصل و سود این وام ط۱۲سال باید رقمی بالغ بر ۱۶۶ میلیون تومان را به بانک بازگرداند.
در عین حال برای بازپرداخت۱۲ساله وام ۸۰ میلیون تومانی با سود ۱۴ درصد اقساط ماهیانه حدود یک میلیون و۱۵۰هزار تومان خواهد بود.
بنابراین گزارش اگر قرار باشد که وام ۸۰میلیون تومانی برای بازپرداخت۱۵ ساله با سود۱۴درصد اخذ شود آنگاه گیرنده این ماهیانه قسط کمتری درحدود یک میلیون و۷۰هزار تومان را می پردازد اما در پایان رقمی در حدود۲۰۰ میلیون تومان به عنوان اصل و سود وام دریافتی به بانک خواهد پرداخت.
این درحالی است که بنابر تدابیر در نظر گرفته شده قراراست تا تسهیلات اعطایی به گونه ای باشد که مشتری بتواند در مدت زمان بیشتری نسبت به سایر وام ها اقساط را پرداخت کرده و رقم قسط نیز کمتر از یک میلیون تومان باشد که در این شرایط نیز واضح است که با طولانی تر شدن مدت زمان بازپرداخت، مجموع اصل و سود پرداختی برای یک وام ۸۰میلیون تومانی از ۲۰۰ میلیون تومان هم فراتر خواهد رفت.
با این حال تمامی اعداد و ارقام مطرح شده در حد یک محاسبه و فرضیه براساس آنچه که تاکنون روال بوده و عنوان شده، است. بنابراین ممکن است که با روشن شدن سازوکارهای صندوق پس انداز مسکن، نرخ سود از ۱۴درصد بیشتر و یا کمتر بوده و یا اینکه مدت زمان بازپرداخت به حد قابل توجهی افزایش یابد که در این شرایط رقم پرداختی برای هر قسط همچنین مجموع اصل و سود وام دچار تغییر می شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


8 + = نُه