رييس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان غربي:

بدون احیاء دریاچه ارومیه معیشت کشاورزان منطقه نابود می شود

بدون احیاء دریاچه ارومیه معیشت کشاورزان منطقه نابود می شود

گروه خبر: رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان¬غربی گفت: احیا نشدن دریاچه ارومیه زندگی ۱۵ میلیون نفر را در سطح کشور با تهدید مواجه خواهد کرد و معیشت کشاورزان منطقه را نیز در معرض نابودی و خطر قرار می دهد.
به گزارش آرازآذربایجان ، رسول جلیلی افزود: با اجرای سیستم های آبیاری نوین به طور میانگین سالانه ۵۵ میلیون مترمکعب در مصرف آب این زیرحوضه صرفه جویی می شود.
وی با اشاره به عزم جهاد کشاورزی استان در احیای دریاچه ارومیه و نقش آن در این زمینه ادامه داد: ترویج استفاده از ارقام جدید کم آب بر محصولاتی مانند چغندرقند، کشت فراسرزمینی، استفاده از شیوه_های نوین آبیاری تحت فشار و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از اقداماتی است که در این راستا انجام می شود.
وی اظهار داشت: جایگزینی کشت سایر محصولات زراعی کم آب بر مانند زعفران، پسته و کلزا، از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در جهت تداوم تولید این محصول با توجه به احیای دریاچه ارومیه است که مساعدت کشاورزان استان در اجرای برنامه های اصلاح الگوی کشت را می طلبد.رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه مهمترین اولویت اجرایی این سازمان است، اضافه کرد: احیا نشدن دریاچه ارومیه زندگی ۱۵ میلیون نفر را در سطح کشور با تهدید مواجه خواهد کرد و معیشت کشاورزان منطقه را نیز در معرض خطر قرار می_دهد.
جلیلی با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه از دوره دولت یازدهم مورد توجه جدی قرار گرفت، افزود: راهکارهای عملیاتی در این راستا تدوین و وظایف دستگاه‌های مسوول مشخص شده اما از آنجا که نجات دریاچه نیازمند همراهی و مشارکت عمومی است تا زمانی که آگاهی وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار همراهی داشت.آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است؛ این اراضی شامل باغ و اراضی زراعی است. ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان باغی و بقیه زراعی هستند؛ اراضی باغی استان شامل سیب، هلو، گردو، انواع میوه های هسته دار و انگور است. اراضی زراعی نیز شامل چغندرقند، گندم، جو، کلزا و انواع محصولات دیم و آبی است. این استان دارای رتبه اول در تولید سیب درختی با تولید سالانه بیش از یک میلیون تن، دارای رتبه اول تولید در چغندر قند با سالانه تولید ۱٫۵ تا ۲ میلیون تن در کشور است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲:۰۲ ب.ظ

دیدگاه


− دو = 7