معاون فني حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي:

بحران دریاچه ارومیه زیست گوزن زرد را با مشکل مواجه کرده است

بحران دریاچه ارومیه زیست گوزن زرد را با مشکل مواجه کرده است

گروه خبر:معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از سرشماری گوزن زرد ایرانی شهریورماه سالجاری بعد از وقفه سه ساله خبر داد.
حجت جباری با بیان اینکه گوزن زرد ایرانی یکی از گونه‌های بسیار باارزش جهانی است که متاسفانه در معرض انقراض است افزود: در سال ۵۶ تا ۶۷ به دلیل فراهم بودن شرایط مناسب زیست در جزیره اشک دریاچه ارومیه گوزن زرد ایرانی به این زیستگاه منتقل شد.وی با بیان اینکه هم اکنون جزیره اشک بهترین زیستگاه گوزن زرد ایرانی دردنیا به شمار می‌رود اظهارداشت: در آن زمان تعداد ۵۹ رأس گوزن زرد ایرانی از مناطق مختلف کشور به جزیره اشک منتقل شد و هم اکنون این گونه در این زیستگاه مشغول گذران زندگی است.جباری ادامه داد: بر اساس آخرین سرشماری که مربوط به سه سال پیش است تعداد گوزن‌های زرد ایرانی در این جزیره به ۱۶۶ رأس رسیده بود که هم اکنون نیز تخمین زده می‌شود ۲۰۰ رأس گوزن زرد ایرانی در جزیراشک دریاچه ارومیه باشد.
*احداث آبشخور و آب انبار در جزیره اشک دریاچه ارومیه
وی وسعت جزیره اشک دریاچه ارومیه را دو هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: هم اکنون گوزن زرد ایرانی به این زیستگاه عادت کرده و جزیره اشک نیز به بهترین زیستگاه این گونه با ارزش تبدیل شده است.
معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به بحران زیست محیطی دریاچه ارومیه و تاثیرآن بر زندگی گوزن زرد ایرانی گفت: با بحران دریاچه ارومیه تأمین بخشی ازمایحتاج اولیه این گونه از جمله علوفه و آب با مشکل مواجه شد.
وی اضافه کرد: در این راستا محیط زیست استان برای تأمین این نیاز اقدام به احداث آبخشور و آب انبارهای لازم برای ذخیره سازی آب مورد نیاز گوزن زرد ایرانی کرده و در مواقع ضرروی نیز برای تأمین علوفه مورد نیاز از طریق هلی کوپتر اقدام کرده است.جباری با اشاره به ادامه بحران زیست محیطی دریاچه ارومیه افزود: با کم شدن میزان آب دریاچه ارومیه در حال حاضر شاهد متصل شدن جزایر دریاچه به هم هستیم که این امر موجب شده تعدادی از گوزن زرد ایرانی به جریزه کبودان رفته و نیز قوچ و میش نیز به جزیره اشک بیایند.
*۴۰۰رأس قوچ و میش در جزیره اشک دریاچه ارومیه مشاهده شده است
وی با بیان اینکه این درحالی است که در سالهای قبل هیچ موردی از قوچ و میش در جزیره اشک مشاهده نشده بود اما با اتصال جزایر دریاچه هم اکنون ۴۰۰ رأس قوچ و میش در جزیره اشک مشاهده شده است.جباری گفت: حضور قوچ و میش و سایر گونه‌های جانوری در جزیره اشک موجب ایجاد رقابت غذایی و نیز آب آشامیدنی بین حیات وحش شده و ادامه حیات گوزن زرد ایرانی را برای تأمین مایحتاج غذایی خود با مشکل مواجه می‌کند.
معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی حضور شغال و روباه در جزیره اشک در پی اتصال جزایر دریاچه ارومیه را یکی از تهدیدات جدی برای بچه گوزن زرد ایرانی دانست و گفت: این اداره کل در نظر دارد با اقدامات اساسی زمینه ادامه حیات گوزن زرد ایرانی را در جزیره اشک فراهم کند.
*برنامه مدیریت گوزن زرد ایرانی در دستور کار است
جباری با بیان اینکه جزیره اشک دریاچه ارومیه به اعتقاد کارشناسان بین المللی و ملی یکی از زیستگاه‌های مناسب حیات گوزن زرد ایرانی در دنیاست عنوان کرد: هم اکنون وضعیت این گونه جانوری به دلیل اقدامات زیست محیطی استان در شرایط مناسبی قرار دارد.
وی با اشاره به تدوین برنامه مدیریت گوزن زرد ایرانی عنوان کرد: برای خروج این گونه شاخص از لیست گونه‌های در معرض انقراض این برنامه تدوین شده و مراحل نهایی را طی می‌کند و بر اساس این برنامه اقدامات حفاظتی و نیز ازدیاد جمعیت آن در کنار فراهم کردن شرایط حیات مناسب در دستور کار ویژه قرار می‌گیرد.
پارک ملی دریاچه ارومیه شامل ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک که مهم‌ترین آن‌ها جزیره کبودان یا قویون داغی به مساحت ۳۱۲۵ هکتار زیستگاه قوچ و میش ارمنی و جزیره اشک به مساحت ۲۵۷۰ هکتار زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی است.در سراسر دنیا و به طور کل ۲ گونه گوزن زرد وجود دارد: گوزن زرد ایرانی و گوزن زرد اروپایی. گوزن زرد ایرانی گونه خاصی است که فقط در ایران زندگی می‌کند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


نُه − 5 =