بحران خشکی دریاچه ارومیه سبب افزایش بیماری‌ها در منطقه می‌شود‌

گروه خبر:فرماندار بوکان گفت: بحران خشکی دریاچه ارومیه سبب افزایش بیماری‌ها در منطقه می‌شود و در این میان روحانیون و مبلغین دینی نقش غیرقابل انکاری در ترویج راهکارهای نجات این دریاچه دارند.
جمال خسروی در نشست هم‌اندیشی ستاد احیاء دریاچه ارومیه با روحانیون و مبلغین دینی این شهرستان با اشاره به استفاده بهینه در مصرف آب و ضرورت احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: آب نعمتی بسیار والا و مبارک است که متاسفانه کمبود آن امروزه به یکی از بحران‌های منطقه تبدیل شده و مختص شهرستان نیست و چند استان درگیر آن هستند.
وی با بیان این که روحانیون یکی از تاثیرگذارترین اقشار در جامعه هستند گفت: روحانیون شاخصی داریم که همیشه تاثیرگذار بوده‌اند چه در طرح نابه‌سامانی‌های فکری و چه در مسائل فرهنگی و اجتماعی و امیدواریم همانطور که جوانان را آگاه کرده‌اند تا به سمت مواد مخدر نروند مردم را درباره استفاده بهینه از آب و کمبود آن آگاه کنند.
خسروی افزود: آذربایجان غربی دچار بحران بزرگی شده که به کفران نعمت، عدم تذکر به هم در استفاده ناصحیح از آب و چاه‌های غیر مجازی برمی‌گردد و تک تک ما در این منطقه مسئولیم و محدود به شهر یا استان خاصی نیست چون اگر قدر آب را ندانیم آثار و تبعات سوء آن متوجه تمام جامعه می‌شود.
فرماندار بوکان با اشاره به ضرورت احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: اگر این دریاچه احیاء نشود بسیاری از بیماری‌ها متوجه مردم می‌شود پس تمامی شهرستان‌ها و کسانی که در حوزه آبخیز دریاچه قرار دارند می‌توانند مؤثر باشند و در استفاده صحیح از آب تلاش کنند تا اگر گذشتگان این ظلم را در حق ما کردند ما این ظلم را در حق آیندگان نکنیم.
*تبدیل اراضی دیم به آبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه یک فاجعه است
رئیس نظام مهندسی کشاورزی آذربایجان_غربی گفت: به‌اجبار چاه کسی در اطراف دریاچه ارومیه مسدود نمی‌شود اما با بحران کم آبی و شرایط کنونی دریاچه ارومیه و وضعیت موجود استان تبدیل حتی یک هکتار از اراضی دیمی به کشت آبی در این منطقه فاجعه است.
امین آقایی در نشست هم اندیشی ستاد احیاء دریاچه ارومیه با روحانیون و مبلغین دینی این شهرستان اظهار داشت: سه ضلع کشاورزی، آب و دریاچه ارومیه به مثابه یک مثلث است که اضلاع این‌ها یه همدیگر وصلند بنابراین نمی‌توانیم کشاورزی را تعطیل کنیم، چون استعداد و ظرفیت اصلی آذربایجان غربی و شهرستان بوکان در بخش کشاورزی است.
آقایی در این باره افزود: در شهرستان بوکان ۲۴ هزار هکتار اراضی آبی دارد و این شهر قطب تولید و انبار غله استان نیز هست و رتبه برتر در آبیاری تحت فشار را نیز دارد و تا کنون ۵۰ درصد از اراضی نیز به سیستم‌های آبیاری نوین تجهیز شده‌اند.
وی گفت: از آبی که در اختیار کشاورزان است به درستی استفاده نمی‌شود و در بخش کشاورزی با خوش بینانه‌ترین حالت بهره‌وری ما بین ۴۰ تا ۴۲ درصد است و ۵۸ درصد آب ما هدر می‌رود.رئیس نطام مهندسی کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: از ۶۰۹ سفره آب زیرزمینی ۳۳۰ مورد آن مشکل دار است.آقایی گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده نه تنها دریاچه ارومیه خشک خواهد شد بلکه آبی برای تولید محصولات کشاورزی نیز نخواهیم داشت، بنابراین نیاز به آموزش و فرهنگ سازی در بحث آب به شدت وجود دارد.
آقایی بیان کرد: به‌اجبار چاه کسی در اطراف دریاچه ارومیه مسدود نمی‌شود اما با بحران کم آبی و شرایط کنونی دریاچه ارومیه و وضعیت موجود استان تبدیل حتی یک هکتار از اراضی دیمی به کشت آبی در این منطقه فاجعه است.
وی در این باره افزود: باید الگوی کشت را تغییر داد و در تناوب سه ساله و با سیستم آبیاری که بیشترین بهره‌وری را دارد کشت محصولات را انجام داد بنابراین کشاورز نقش اساسی در مصرف و صرفه جویی آب دارد.
رئیس نطام مهندسی کشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: تاکنون ۵۸ هزار هکتار به کشت آبی در این استان اضافه شده و تمامی اراضی که قبلا دیم بود به آبی تبدیل شده که این تبدیل شدن حق‌آبه نیز به دنبال دارد در حالیکه باید با استفاده از روش‌های نوین آبیاری بهره‌وری را بالا میبردیم نه زمینهای زیر کشت را.
آقایی اظهار داشت: باید به تناسب میزان آب مصرفی تولید داشته باشیم و الگوی مصرف و کشت را عوض کنیم و باید‌ها و نبایدها را به کشاورزان بگوییم و سنت‌های گدشته مانند میراب‌ها را ترویج دهیم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، وی گفت: دریاچه ارومیه تا زمانی که همه به عنوان حوزه‌ نشین این دریاچه تلاش نکنند احیا نمی‌شود.
*۴۰ درصد صرفه جویی در بخش آب کشاورزی در اطراف دریاچه ارومیه
مدیر ترویج جهاد کشاورزی آدربایجان غربی هم در این نشست اظهار داشت: روحانیون به عنوان رهبران دینی در جامعه نقش مهمی دارند و مردم به خواسته آنها احترام می‌گذارند و می‌توانند در این راستا مردم را به کاهش مصرف آب و درست مصرف کردن آب دعوت کنند.
زین العابدین قمری بیان کرد: بارش متوسط حوزه دریاچه ارومیه از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۷۴ حدود ۳۸۴ میلی متر بوده و کل ظرفیت آب ۸ هزار ۸۷۵ متر مکعب بوده است. و از سال ۱۳۷۴ تا سال ۱۳۹۲ حدود ۳۱۷ میلی متر مکعب بوده که ۱۸ درصد کاهش نزولات آب را داشته‌ایم.
قمری افزود: مصرف منابع آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه در حال حاضر حدود چهار هزار و ۸۲۵ میلیون متر مکعب است که از این مقدار حدود ۲/۴ دهم آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و ۵۳۴ میلیون مترمکعب آن در بخش شرب، بهداشت و صنعت مصرف می‌شود.
مدیر ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: اگر در بخش کشاورزی حدود ۴۰ درصد صرفه‌جویی آب را داشته باشیم حدود ۱۷۰۰ میلیون متر مکعب در مصرف آب در این بخش صرفه‌جویی کرده‌ایم.
وی گفت: سیستم آبیاری مناسب نداریم و نیز توسعه فعالیت‌های کشاورزی با راندمان مناسبی صورت نمی‌گیرد که این عوامل نیاز به کار کارشناسی و تلاش بیشتر و روی آوردن کشاورزان به سیستم‌های نوین کشاورزی است.
*دولت یازدهم در اوضاع بد اقتصادی برای احیای دریاچه ارومیه سنگ تمام گذاشت
همچنین مدیر دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: دولت یازدهم در اوضاع بد اقتصادی کشور، برای دریاچه ارومیه سنگ تمام گذاشت و اقدامات اساسی را برای احیای این پهنه آبی انجام داد.
فرهاد سرخوش افزود: در این اوضاع بد اقتصادی کشور، پروژه های اجرایی احیای دریاچه ارومیه با حمایت ویژه دولت تدبیر و امید و به خصوص شخص رئیس جمهوری بدون توقف در حال اجراست.وی در رابطه با اقدامات دولت تدبیر و امید برای احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: لایروبی رودخانه های اصلی به عنوان مجاری ورودی آب به دریاچه ارومیه، اتصال زرینه رود به سیمینه رود، انتقال آب بین حوضه ای، رهاسازی از سدها به همراه افزایش بارش ها سبب شد تا تراز دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۴ سانتیمتر افزایش یابد.سرخوش با اشاره به وضعیت نامناسب دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۴ اظهار کرد: هر ساله ۴۰ سانتیمتر از تراز دریاچه ارومیه کاسته می شد اما امسال شرایط تراز دریاچه ارومیه نه تنها نسبت به سال گذشته کاهشی نداشته، بلکه افزایش یافته است.مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان این که سیاست دولت و ستاد احیای دریاچه ارومیه کاهش سهم آب کشاورزی و رساندن آن به دریاچه نیست، گفت: هدف اصلی، مدیریت منابع آبی موجود و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی برای بالا بردن کیفیت محصولات کشاورزی، افزایش بهره وری مزارع و باغات کشاورزی در کنار افزایش درآمد کشاورزان است.وی تاکید کرد: ذخایر آب های زیر زمینی منابع مهم طبیعی خدادادی است که نسبت به حفظ آنها باید تمامی تلاش به کار گرفته شود و از دهیاران به عنوان همیاران ستاد احیا انتظار داریم از حفر چاههای غیر مجاز و برداشتهای غیر مجاز در حوزه خود جلوگیری کنند.
در ادامه این نشست، نمایندگانی از دستگاههای اجرایی مرتبط با احیای دریاچه ارومیه به سوالات حاضران در جلسه پاسخ دادند.
دریاچه ارومیه، دومین دریاچه بزرگ آب‌شور جهان، بعد از مدت‌ها خشکیدگی، جانی دوباره گرفته و چون گذشته آغوش گرم خود را به روی مردم گشوده است؛ مردم آذربایجان در این روزهای گرم، فرصت را غنیمت شمرده و از هر فرصتی برای تفریح جوار این دریاچه استفاده کرده و نفس کشیدن دوباره‌ی این دریاچه را قدر می‌دانند.
وجود گونه‌های جانواری خاص، هوای خنک و منظره زیبای این دریاچه باعث سرازیر شدن گردشگران از سراسر ایران به این منطقه شده است، اما در این بین نبود امکانات رفاهی، اطراف دریاچه را به کلکسیونی از چادرهای رنگی بدل کرده است.
نبود سطل‌های زباله، پارک مناسب جهت اسکان گردشگران و بسیاری از موارد دیگر از جمله کمبودهایی که خطر جدیدی با عنوان “زباله‌دان” شدن دریاچه ارومیه را در کمین این این دریاچه نشانده است؛ از این‌رو لازم است به‌منظور جلوگیری از فاجعه‌ای دیگر اقدامات لازم از طرف مسئولان مربوطه انجام شود.
فضای به‌هم ریخته‌ی اطراف دریاچه، زباله‌های تلنبار شده در جوار آن، نبود مکانی مناسب برای دوش گرفتن و همچنین وضعیت آشفته‌ی پارکی که در اطراف این دریاچه است به حدی آزار دهنده است که وجدان هر گردشگری را به درد می‌آورد.گفتنی است؛ بر اساس شواهد، پروژه احیای این دریاچه مسیری بس طولانی را پیش‎رو داشته و حداقل پنج سال نیز زمان لازم است تا دریاچه ارومیه به سطح اکولوژیکی و مورد قبول برسد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۵:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


نُه + 5 =