کارگران ايراني جزء کم درآمد ترين کارگران جهان

با ۱۲۱ هزار تومان چند روز می شود زنده ماند؟!

با ۱۲۱ هزار تومان چند روز می شود زنده ماند؟!

گروه اقتصادی: دخل و خرج کارگران ایرانی باهم نمی خواند و مدت هاست با بالا رفتن نرخ تورم و نجومی شدن قیمت ها کارگران به دلیل عدم همخوانی حقوق و دستمزدشان با تورم در تامین مخارج روزانه خود لنگ می_مانند.
این در حالی است که وضعیت در کلان شهرها بدتر است چرا که تنها اجاره خانه ای کوچک حداقل نصف بیشتر حقوق کارگران را تلف می کند.
به تازگی نیز، فتح الله بیات رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور با بیان اینکه ۷۰ درصد حقوق کارگران صرف هزینه‌های مسکن و اجاره بها می‌شود، گفته: گاهی تورم به قدری است که حقوق و دستمزدی که کارگر می‌گیرد تنها ۱۰ روز اول برج را پوشش می‌دهد بنابراین وقتی که حقوق و دستمزد تامین کننده معیشت خانوار کارگری نیست می‌گوییم که دولت حمایت کند و سبد کالا بدهد و اگرنه کارگر به عنوان نیروی فعال و مولد جامعه نباید به این شکل تحت پوشش قرار بگیرد.
سال گذشته بود که سازمان جهانی کار گزارشی از وضعیت حقوق و دستمزد ماهانه ۱۰ کشور جهان منتشر کرد که براساس بررسی‌ها و مطالعات صورت‌گرفته در سال ۲۰۱۰ میلادی بوده است. در این گزارش وضعیت دستمزد ماهانه شاغلان در بعضی کشورها اعلام شده بود.
براساس جدولی که سازمان جهانی کار برای وضعیت دستمزدهای ماهانه کارگران در ۱۰ کشور دنیا ارائه کرده است، هر فرد اندونزیایی با وضعیت سال ۲۰۱۰ ماهانه ۲۵۰ دلار درآمد دارد که با قیمت امروز دلار آزاد در بازار ایران این رقم معادل ۸۰۰هزارتومان و با دلار سال ۸۸ به میزان ۲۵۰هزار تومان بوده است.در واقع برآوردها نشان می دهد کارگران ایرانی کمترین میزان حقوق را در میان کشورهای در حال توسعه دریافت می کنند. البته کشورهای افغانستان، پاکستان و سوریه دستمزد کمتری به کارگران خود می دهند ولی طی سال های گذشته کارگران ایرانی به سمت کشورهایی مانند عراق جذب شده اند. در کردستان عراق حقوق دلاری به کارگران ایرانی پرداخت می شود و حداقل با تبدیل دلار به ریال بخشی از مشکلات مالی کارگران جبران می شود.
نگاهی به دستمزد کارگران ایرانی همچنین نشان می دهد که کارگران ایرانی حتی از چینی ها که ارزان ترین کارگران جهان هستند، هم دریافتی ماهیانه کمتری دارند. هر کارگر چینی سالیانه ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان درآمد دارد، درحالی که میزان درآمد کارگران ایرانی براساس حداقل حقوق سالیانه ۶ میلیون تومان است.
این در حالی است که برای سال ها، ارزان بودن دستمزد کارگران بخش تولید به مزیتی برای اقتصاد چین محسوب می‏شد و باعث شده بود که بسیاری از کارخانه ها بخش های تولیدی خود را به کشور چین منتقل کنند اما روند رو به رشد دستمزدها طی سال های اخیر باعث کمرنگ شدن این مزیت چینی ها شده است.
هرچند میزان درآمد افراد در هر کشوری با میزان هزینه‌ها و قیمت‌ها در آن کشورها دارای تطابق نسبی است اما در هر حال نکته اینجاست که بررسی متوسط حقوق کارگران با نرخ تورم نشان می دهد که افزایش دستمزدها مطابق با رشد تورم نیست و برای همین بسیاری از خانوارهای کارگری نزدیک به خط فقر یا زیر خط فقر هستند مخصوصا حالا که خط فقر ۲ میلیون تومان اعلام شده است.
درک این مطلب هم بسیار ساده است. بر اساس مصوبه شورای عالی کار،‌ حداقل دستمزد ??? هزار و ??? تومانی سال گذشته کارگران با ??? هزار و ??? تومان افزایش امسال به رقم ??? هزار و ??? تومان افزایش یافته است.
اما با ۱۲۱ هزار تومان چقدر کالای ضروری و مایحتاج کارگران تامین می شود؟متوسط قیمت برنج ایرانی در سال ۹۳ بین ۵ تا ۷ هزار تومان است، متوسط قیمت گوشت قرمز و مرغ نیز به ترتیب، ۳۰ هزار تومان و ۶ هزار تومان است و در حالی که از روغن و رب و حبوبات و لبنیات فاکتور گرفته شود ، ۱۰ کلیو برنج ۵۰ هزار تومان، ۱ کیلو گوشت ، ۳۰ هزار تومان و۵ کیلو مرغ و چند عدد نان، نهایت اضافه حقوقی است که برای کارگران در نظر گرفته شده که بسیار خوشبینانه خوراک ۱۰ روز یک خانواده ۴ نفری است!
به این ترتیب است که کارگران همواره نیازمند کمک های فوق العاده دولتی مانند سبد کالا هستند و اگر همین نیز از انها دریغ شود معلوم نیست چگونه می توانند زیر بار فشار گرانی ها تاب بیاورند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۳ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


چهار × 2 =